Vandaag stond in Trouw een heel verhaal over de herfstkinderen. Van de inspectie en van hun ouders mogen deze kinderen ver voor hun zesde verjaardag naar groep 3. Sommige scholen sputteren nog tegen, maar het is een gelopen race. Deze verkapte bezuinigingsmaatregel is niet meer tegen te houden.
Er zijn wel nadelen aan verbonden. De gemiddelde leeftijd van een groep gaat naar beneden. Bepaalde vakken zoals begrijpend lezen, geschiedenis, rekenen/wiskunde vragen om rijpheid die min of meer aan leeftijd is gekoppeld.
De middelbare school krijgt ook jongere kinderen, terwijl de overgang nu al een crime is voor een aantal leerlingen.Ik ben niet bang dat de basisschool zich niet weet aan te passen. De meeste scholen reageren heel adequaat op de kinderen die ze in de klas hebben en als het publiek jonger wordt zal het onderwijs daarop inspelen.
Maar waarom willen we dit?De grens wordt gewoon verlegd naar 1 januari. Kinderen kunnen bij de kleuters ook rekenen en lezen en schrijven, als ze dat willen. Het hoeft nog niet en ze hoeven als 5jarige ook nog geen tempo te maken.Zelf heb ik liever dat de leerlingen van september!, oktober, november, december in groep 2 werken aan hun cognitieve ontwikkeling (en hun motorische,sociaal-emotionele) tenzij ze echt voorlopen op hun leeftijdsgenoten.Afgelopen weken heb ik de herfstsignalering afgenomen bij mijn klas. De kinderen die niet aan de normen voldoenkrijgen de komende maanden extra hulp om het lezen toch in groep 3 onder de knie te krijgen. Extra hulp geeft extra druk. Ook dit moet van de inspectie.graag jullie reactie helen