verlengde kleuterperiode

  • helen

    Vandaag stond in Trouw een heel verhaal over de herfstkinderen. Van de inspectie en van hun ouders mogen deze kinderen ver voor hun zesde verjaardag naar groep 3. Sommige scholen sputteren nog tegen, maar het is een gelopen race. Deze verkapte bezuinigingsmaatregel is niet meer tegen te houden.

    Er zijn wel nadelen aan verbonden. De gemiddelde leeftijd van een groep gaat naar beneden. Bepaalde vakken zoals begrijpend lezen, geschiedenis, rekenen/wiskunde vragen om rijpheid die min of meer aan leeftijd is gekoppeld.

    De middelbare school krijgt ook jongere kinderen, terwijl de overgang nu al een crime is voor een aantal leerlingen.Ik ben niet bang dat de basisschool zich niet weet aan te passen. De meeste scholen reageren heel adequaat op de kinderen die ze in de klas hebben en als het publiek jonger wordt zal het onderwijs daarop inspelen.

    Maar waarom willen we dit?De grens wordt gewoon verlegd naar 1 januari. Kinderen kunnen bij de kleuters ook rekenen en lezen en schrijven, als ze dat willen. Het hoeft nog niet en ze hoeven als 5jarige ook nog geen tempo te maken.Zelf heb ik liever dat de leerlingen van september!, oktober, november, december in groep 2 werken aan hun cognitieve ontwikkeling (en hun motorische,sociaal-emotionele) tenzij ze echt voorlopen op hun leeftijdsgenoten.Afgelopen weken heb ik de herfstsignalering afgenomen bij mijn klas. De kinderen die niet aan de normen voldoenkrijgen de komende maanden extra hulp om het lezen toch in groep 3 onder de knie te krijgen. Extra hulp geeft extra druk. Ook dit moet van de inspectie.graag jullie reactie helen

  • M Lavell

    Volgens mij heb je niks te willen en is de situatie tamelijk simpel.

    De wet schrijft schoolplicht voor vanaf vijf jaar. Leg nou eens uit hoe jij, of een school, of een orthopedagoog, dan nog kan beweren dat dat kind dat verplicht naar school _moet_ niet ‘schoolrijp’ is.

    Het zou de scholen en orthopedagogen die deze mening aanhangen sieren, als ze kinderen jonger dan zes jaar niet aan zouden nemen.

  • jk

    Ik hoor oma's altijd roepen “het lijkt wel of die kinderen tegenwoordig wijs geboren worden” nu weet ik niet of dat aan de kinderen of aan de oma's ligt.

    Is het niet zo dat de ontwikkeling van kinderen tegenwoordig sneller gaat?

    Intelligentie testen worden eens in de ….. jaar opnieuw aangepast aan de nieuwe standaard is het dan zo vreemd dat ze dit met de leeftijd voor schoolkinderen ook doen?

    Het zal best zo zijn dat het ene kind wel met 5 door kan en het andere niet maar moet je dan al die kinderen die wel door kunnen tegenhouden omdat er een paar zijn die het niet aankunnen?

    Het lijkt mij verstandig te kijken naar het kind en niet naar de leeftijd er zal best een tijd komen dat er kinderen van 4 zijn die al naar groep 3 kunnen dat hou je niet tegen.

  • M Lavell

    Nee, de ontwikkeling van kinderen gaat niet sneller. Zo snel gaat de evolutie niet. Wel is het zo dat kinderen vandaag veel eerder en veel vaker met letters geconfronteerd worden (de grote M bijvoorbeeld), en daardoor veel vaker eerder leren lezen.

    NIet in de laatste plaats ook omdat hun ouders veel beter geschoold zijn dan de ouders van pak 'm beet vijftig jaar geleden.

    De veronderstelling dat leren lezen pas kan als je zes bent, wordt onwaarschijnlijker.

  • jk

    Dat kinderen meer met letters en dergelijke geconfronteerd worden maakt toch dat hun ontwikkeling sneller verloopt.

    Kinderen die op heel jonge leeftijd al erg voor zijn daarvan zeggen ze toch “zij/hij heeft een ontwikkelings voorsprong”.

    Heeft evolutie niet meer te maken met een lichamelijke voorsprong?

    Ik verwacht niet dat kinderen b.v. over 10 jaar al met 5 maanden kunnen lopen want dat kan het lichaam niet aan.

    De geestelijke ontwikkeling gaat volgens mij veel sneller dan de lichamelijke ontwikkeling.

    Ik denk dat je een kind ook een ontwikkelings voorsprong kan geven als je er erg veel mee doet, vooral op heel jonge leeftijd, voorwaarde is wel dat het kind het ook aan moet kunnen.

    Kinderen/volwassenen die ergens heel goed in zijn hebben daar vaak op heel jonge leeftijd al heel erg veel tijd ingestoken.

    Neem voetballers die in de top spelen zij zijn niet met 20jaar pas gaan voetballen maar vaak al als kleuter.

    Kijk naar hele goede muzikanten, jong begonnen en heel erg veel geoefend.

    Natuurlijk is het ook belangrijk dat ze aanleg hebben maar ook zonder aanleg bereik je meer als je heel jong begint en veel oefent.

    Het gekke is dat mensen het heel normaal vinden als je dit bij een sport doet of muziek of ballet maar als je het bij lezen of rekenen doet dan is het pushen.

    Volgens mij is er niets mis mee als een kind van 4 veel interesse heeft in letters dat je het dan leert lezen maar op school krijgen ze een beroerte als je zo iets zegt.

  • helen

    Kinderen zijn vanaf vier jaar welkom op school. Ze leren vanaf die leeftijd ook veel. Verreweg de meeste kleuterklassen besteden ook gericht aandacht aan letters. Kinderen mogen ook gerust lezen en/of schrijven. In groep 3 moet het. In een bepaald tempo wordt de leeshandeling systematisch aangeleerd. Er zijn best veel kinderen die om lezen en schrijven te leren meer tijd nodig hebben en groep 3 en 4 in drie jaar doen. Er zijn ook best veel kinderen die moeite hebben met het tempo, het stil zitten, de concentratie en die de hoeveelheid spel in groep 3 niet voldoende vinden. Deze kinderen doen soms ook drie jaar over groep 3 en 4.

    Om te kunnen schrijven, moet je een zekere rijpheid hebben, om geschiedenis te begrijpen moet je ook een bepaalde rijpheid hebben en ik heb me laten vertellen dat bepaalde wiskunde inzichten ook samenhangt met hersenrijpheid die rond het 14e levensjaar plaatsvind.

    Ik geloof dat er wel wat verschuifd in de onderwijswereld. “vroeger” probeerden leerkrachten in te schatten of een kind succes zou hebben in groep 3 en zo niet dan was het kind niet schoolrijp en mocht niet door. Nu beginnen de kinderen gewoon in groep 3 en als ze een extra jaar nodig hebben dan krijgen ze dat wel.

    Persoonlijk vind ik het jammer dat de grens opschuifd naar januari. Kinderen met een duidelijke voorsprong hebben altijd een jaar kunnen pakken. Binnenkort gaan alle kleuters van oktober en november en december al naar groep 3.Kinderen moeten jonger al meer presteren. Helen.

  • M Lavell

    “Dat kinderen meer met letters en dergelijke geconfronteerd worden maakt toch dat hun ontwikkeling sneller verloopt.”

    Dat ligt er maar aan wat je meet. Het betekent in ieder geval niet dat kinderen dat vroeger niet gekund zouden hebben. Die grote M was er nog niet. Dat is alles.

    “Ik denk dat je een kind ook een ontwikkelings voorsprong kan geven als je er erg veel mee doet, vooral op heel jonge leeftijd, voorwaarde is wel dat het kind het ook aan moet kunnen.”

    Dat denk ik niet. Je krijgt kinderen niet verder dan hun max. Je kunt hun ontwikkeling wel afremmen door ze doelbewust dingen te onthouden. Leesonderwijs bijvoorbeeld.

  • M Lavell

    Je moet er geen dikke brei van maken, maar gewoon antwoord geven op de vraag.

    Leg nu eens uit hoe je van een kind dat al op school zit, al leerplichtig is, kunt beweren dat het niet ‘schoolrijp’ is.

    Overigens liggen de feiten anders. De meeste scholen passen nog steeds de 1 oktobergrens toe alsof die wetswijziging 20 jaar geleden nooit heeft plaatsgehad.

  • Anne

    Bij ons word de 1 oktober grens op bijna alle basisscholen nog gehanteerd.

    Als je de pech hebt dat je kind na 1okt. jarig is moet je van goede huize komen om je gelijk te halen, zodat je kind toch naar groep 3 kan.

    Wij hebben dit zelf ervaren, onze jongste is van 10 okt. En ging na ondertekenen van en contract naar groep 3. Kon al lezen en goed rekenen in groep 2, doordat er geen cijfers en letters op de basisscholen aangeboden worden , had de leerkracht niets gemerkt.

  • piet

    Wil je de kinderen aub wel leren dat je iets verschuift of opschuift met een t en niet met een d?