Schoolgids

  • Karel de Gucht

    Ik zie dat bij mijn oude school in de schoolgids adressen en telefoonnummers van docenten niet meer genoemd worden. Is de 9/11-mentaliteit zover doorgeschoten? Straks halen ze straatnaambordjes nog weg.

  • Dirkje

    Dit is niet iets van de laatste jaren, hoor.

    Heeft niks met 9-11 mentaliteit te maken, maar gewoon met recht op privacy. Via school kan met docenten immers gewoon een afspraak worden gemaakt. Anders wordt er door ouders te pas en te onpas aan de bel getrokken. En vaak op niet al te fatsoenlijke wijze.

  • Ilona

    Ik ken een kei van leraar die altijd bereikbaar is tot 17.30 uur op school.

    Hij heeft een tijdje met zijn tel.nr in de schoolgids gestaan, maar mensen beldden om de meest pietluttige dingen 's avonds om 22.30 uur of andere rare tijden, waarvoor ze hem ook gewoon op school hadden kunnen aanspreken. Bovendien bestaat er ook nog zoiets als privétijd.

    ZIjn telnr is toen op zijn verzoek uit de gids verwijderd en dat had heel wat voeten in de aarde. Nu staan bij meerdere namen geen nrs meer en bij de meesten nog wel. Ik vind dat je daar zelf ook iets over mag zeggen. Dit speelde in de tijd van vóór 09-11. Nrs en/of adressen niet vermelden vind ik geen rare zaak.

  • Zwannie

    In onze gids staan de telefoonnummers er in en voor de woonadressen zijn de e-mailadressen in de plaats gekomen. Tenzij je dat om bepaalde redenen niet wilt, vinden we dat heel gewoon. Overlast buiten schooltijd komt nauwelijks voor. Ook de ouders van mijn mentorklas bellen me zelden thuis. Als er goede schriftelijke communicatie is naar de ouders/verzorgers en mondeling en schriftelijk naar de kinderen, ondervang je veel onduidelijkheden.

    In het noorden is overigens juist een ouder van een hoogbegaafde basisschoolleerling veroordeeld tot een pleinverbod en het sturen van e-mails tot niet meer dan één e-mail per maand. De school werd zo door haar geclaimd dat er een rechtszaak voor nodig was om duidelijk te maken dat het personeel ook andere dingen heeft te doen.

  • Zwannie

    Voor geïnteresseerden staat op www.rechtspraak.nl (onder LJN nr AU3925) het hele vonnis.

  • helen

    Een keer per week ga ik met groep 5 naar het zwembad voor schoolzwemmen.

    Met ingang van dit schooljaar hanteerde het zwembad een nieuw protocol. De kinderen van groep 5 nemen plaats op de bank en worden geteld. De badmeester en de juf zetten beide een handtekening. Aan het eind van de zwemles worden de kinderen weer geteld en zetten badmeester en juf weer een handtekening. Dit protocol is voor mij een kleine moeite dus doe ik niet moeilijk. Ik heb wel gevraagd wat het nut is van een dergelijke maatregel. Het zwembad zegt dat zij de getekende formulieren moeten laten zien bij controle en in geval zich een ongeluk voordoet is het een must om een map met formulieren te hebben. “anders hang je als zwembad”.

    In mijn ogen beinvloedt deze maatregel de veiligheid niet. Als een kind tijdens de zwemles verdrinkt, is het wel te hopen dat we dat eerder merken.

    De achterliggende gedachte is ook verantwoordelijkheden duidelijk stellen De juf draagt de verantwoordelijkheid voor 26 kinderen over aan het zwembad middels een handtekening en krijgt de verantwoordelijkheid weer terug als de les is afgelopen.

    Natuurlijk is de leerkracht verantwoordelijk voor de kinderen, maar de kinderen zijn toch ook verantwoordelijk voor zichzelf. Op deze manier lijkt het net of kinderen een pakje zijn waar eerst de een en dan de ander verantwoordelijk voor is.Vinden jullie dit een zinnige maatregel? en is het niet raar dat allerlei professionals meewerken aan schijn veiligheidsmaatregelen?

  • Karel de Gucht

    Vreemd, dat mens dat niet zelf kan uitrekenen.

  • Karel de Gucht

    Onzin, vroeger kon men ook zonder. Men moet eens meer op elkaars woord vertrouwen, anders moet liegen maar eens strafbaar gesteld worden.

  • M Lavell

    Vergis je niet, je (leerkracht) bent tijdens de zwemles ook verantwoordelijk voor de kinderen. Maar de badmeesters ook. Kinderen zijn niet het pakketje dat wordt overgedragen, de verantwoordelijkheid wel.

    Een overdracht als deze lijkt me een zinloos ritueeltje, tenzij dat ritueeltje de verdeling van verantwoordelijkheden nog eens duidelijk maakt.

    Het OM heeft een aantal jaar geleden (4?) vervolging ingesteld bij een verdrinkingsdood bij schoolzwemmen. Uit die zaak en uit de reacties uit de samenleving, bleek dat het de school en het zwembadpersoneel helemaal niet duidelijk was bij wie de verantwoordelijkheden lagen.

    Het zwembad wees naar de leerkrachten en de school naar de ouders.

    Deze verdrinking was een direct gevolg van het onvoldoende opletten door zwembadpersoneel en leerkrachten en slechte afspraken tussen school en zwembad over de verantwoordelijkheden.

  • erik

    Ja, dat was heel vervelend. Moeder kwam in het zwembad vragen waar haar zoontje was, lag hij op de bodem van het zwembad toen ze gingen zoeken. Het was mijn overbuurjochie, staat me nog goed voor de geest.