Hallo,
Het afstudeerjaar van mijn studie creatieve therapie aan de Hogeschool Utrecht is aangebroken en er wordt van mijn nu een onderzoek en project verwacht. Omdat ik heb gehoord dat er leerkrachten enige moeite hebben bij het aanbieden van beeldende activiteiten, wil ik op dit vlak mijn onderzoek richten. D.m.v. deze mail probeer ik een idee te krijgen of er behoefte is aan een dergelijk onderzoek en of dit dus een waardevolle bijdrage kan zijn aan het basisonderwijs.
Het onderzoek zal zich dan richten op leerkrachten (waarschijnlijk specifiek in de bovenbouw) die enige schroom ervaren om beeldende activiteiten aan te bieden. Ik wil te weten komen waarom leerkrachten die schroom ervaren (gebrek aan kennis, eigen onzekerheid etc.) en naar welke ondersteuning deze leerkrachten behoefte hebben. Uit het onderzoek volgt een project, een workshop voor leerkrachten. Dit zal een combinatie worden van theorie en praktijk, maar het zwaartepunt zal op de praktijk liggen. De theorie kan bestaan uit basiskennis van verschillende materialen en gereedschappen, beeldende activiteiten in relatie tot de ontwikkeling van het kind en het algemene lesprogramma. De praktijk geeft de leerkrachten de mogelijkheid zelf de materialen te ontdekken en te experimenteren met het aanbieden van activiteiten. Omdat leerkrachten al een vaak druk bezet rooster hebben, moet deze workshop niet lang zijn.
Zo heeft u een idee kunnen krijgen over mijn plannen. Hoe denkt u over dit onderwerp en is het onderzoek relevant? Herkent u dit ook op uw school? Weet u misschien nog andere projecten die zich bezighouden met dit onderwerp? Heeft u nog verder aanvullingen of ideeën voor het onderzoek?
Ik hoop spoedig uw mening te horen.
Alvast hartelijk dank voor uw medewerking!
Met vriendelijke groet,
Marinde van Doorn