Wie kan mij verder helpen?

  • Marinde

    Hallo,

    Het afstudeerjaar van mijn studie creatieve therapie aan de Hogeschool Utrecht is aangebroken en er wordt van mijn nu een onderzoek en project verwacht. Omdat ik heb gehoord dat er leerkrachten enige moeite hebben bij het aanbieden van beeldende activiteiten, wil ik op dit vlak mijn onderzoek richten. D.m.v. deze mail probeer ik een idee te krijgen of er behoefte is aan een dergelijk onderzoek en of dit dus een waardevolle bijdrage kan zijn aan het basisonderwijs.

    Het onderzoek zal zich dan richten op leerkrachten (waarschijnlijk specifiek in de bovenbouw) die enige schroom ervaren om beeldende activiteiten aan te bieden. Ik wil te weten komen waarom leerkrachten die schroom ervaren (gebrek aan kennis, eigen onzekerheid etc.) en naar welke ondersteuning deze leerkrachten behoefte hebben. Uit het onderzoek volgt een project, een workshop voor leerkrachten. Dit zal een combinatie worden van theorie en praktijk, maar het zwaartepunt zal op de praktijk liggen. De theorie kan bestaan uit basiskennis van verschillende materialen en gereedschappen, beeldende activiteiten in relatie tot de ontwikkeling van het kind en het algemene lesprogramma. De praktijk geeft de leerkrachten de mogelijkheid zelf de materialen te ontdekken en te experimenteren met het aanbieden van activiteiten. Omdat leerkrachten al een vaak druk bezet rooster hebben, moet deze workshop niet lang zijn.

    Zo heeft u een idee kunnen krijgen over mijn plannen. Hoe denkt u over dit onderwerp en is het onderzoek relevant? Herkent u dit ook op uw school? Weet u misschien nog andere projecten die zich bezighouden met dit onderwerp? Heeft u nog verder aanvullingen of ideeën voor het onderzoek?

    Ik hoop spoedig uw mening te horen.

    Alvast hartelijk dank voor uw medewerking!

    Met vriendelijke groet,

    Marinde van Doorn

  • Theo

    Je schrijft:

    “Omdat ik heb gehoord dat er leerkrachten enige moeite hebben bij het aanbieden van beeldende…….”

    Is dit wel zo? Leerkrachten in het basisonderwijs hebben lijkt mij, voldoende ‘stof tot nadenken’. Kijk maar eens op:

    http://leerkracht.kennisnet.nl/kunst

  • Marinde

    Wat ik heb gehoord en zelf ook heb gemerkt tijdens mijn stage, is dat leerkrachten inderdaad al veel moeten doen om een volledig lesprogramma te geven in de tijd die daarvoor beschikbaar is. Alleen (ook weer een eigen ervaring) schiet dan de handvaardigheid les er weleens bij in. Toen ik een activiteit aanbood aan kinderen van groep 8, konden ze niet eens zelfstandig een schilderij maken. Daar was ik wel een beetje van geschrokken. Ze wisten bijvoorbeeld niet welke kleuren je moet mengen om groen te krijgen. Naar mijn idee moet een kind hiervoor een keer de mogelijkheid krijgen om zelf uit te vinden welke kleuren je kan maken met mengen.

    Ik begrijp dat jij andere ervaringen hebt. Ik hoor ze graag, want wil niet een onderzoek starten vanuit een onrealistisch beeld van de werkelijkheid.

  • sunny

    Als ik het goed begrijp wil je creative therapie in het onderwijs gaan gebruiken, wat wil je daar dan mee??

  • Marinde

    Nee, ik wil niet creatieve therapie toepassen in het basisonderwijs. Maar wel mijn kennis over het creatieve proces en de appélwaarde van een materiaal. Door mijn studie heb ik natuurlijk wel een idee gekregen hoe ik mensen, in dit geval kinderen, kan motiveren en stimuleren om een creatief proces aan te gaan. Om een veilig en gestrutureerde omgeving aan te bieden waardoor het kind materialen gaat verkennen, gaat smeren en knoeien en daardoor leert dat gele en blauwe verf samen groen maakt. Als je naar de ontwikkelling van het kind kijkt en naar zijn creatief proces kan je het verband zien en begrijp je waarschijnlijk wel dat deze elkaar ondersteunen en stimuleren.

    Naar mijn mening is dit heel belangrijk voor een kind in de ontwikkelingsfase. Niet alleen op school maar ook thuis.