Waar is de grens?

  • Diane

    ?????

  • *smurfke*

    :?

  • ot

    dat zou wel makkelijk zijn he? moeilijke leerlingen gewoon verwijderen, pffft, wat een gedachte, er bestaat zoiets als zorgplicht/leerplicht, nooit van gehoord? een leerling die zich niet aan de schoolregels houd kan gestraft worden, beter is nog om bij positief gedrag het te belonen door een dikke duim, maar verwijderen is geen goede optie, je bereikt er immers niets mee. problemen moeten opgelost worden en misbruik van je macht maken is om te betreuren. praten erover is een betere optie, en goed duidelijk aan de leerling vertellen wat er gaat gebeuren als hij dit weer doet, vervolgens je consequent hier aan houden, bv een half uur nablijven, en hem in die les verder negeren.

  • ZZ

    verwijderen moet een middel zijn geen doel

  • Dennis

    ot schreef:

    > praten erover is een betere optie, en goed duidelijk aan de leerling

    > vertellen wat er gaat gebeuren als hij dit weer doet,

    > vervolgens je consequent hier aan houden, bv een half uur

    > nablijven, en hem in die les verder negeren.

    Praten helpt steeds minder tegenwoordig, ook het straffen dmv nablijven heeft steeds minder effect. Ik heb het laatst nog meegemaakt. Een leerling zette een behoorlijk grote mond op (en gebruikte woorden die ik in mijn tijd nooit tegen een docent zou durven uitspreken). Tijdens een gesprek met de betreffende leerling, gaf hij als reactie: “Nablijven vind ik helemaal niet erg. En trouwens, ik wordt uiteindelijk toch afgerekend op m'n cijfers en niet op m'n gedrag. En m'n cijfers zijn prima!”

    Voor de duidelijkheid: ik ben absoluut geen voorstander van het definitief wiegeren van een leerling in de les. Maar sommige zijn wel erg immuun voor gesprekjes/straffen enz…….

  • ot

    Hoi Dennis, ja joh, dat is zeker zo, maar je kunt vroeger nu eenmaal niet met nu vergelijken, waak ervoor dat je die scheldpartijen NOOIT persoonlijk opvat, dat is namelijk nooit persoonlijk bedoeld, het zijn pubers, en die zijn zelf de weg een beetje kwijt. Tuurlijk moet je het ook niet tolereren, en als ze nablijven niet erg vinden is dat toch prachtig? Maar wel doen, wel nablijven ( nooit meegemaakt dat ze dat diep in hun hart niet vreselijk vinden) en als ze bv een half uur moeten nablijven moet je ze gewoon regels geven, strafregels. Het één keer zelf voordoen ( kort verhaaltje waarom dit niet door de beugel kan) en dan 30x ( oid) over laten schrijven. Ja, bij kinderachtig gedrag hoort een kinderachtige straf, maar het werkt meestal toch nog goed. Ze doen wel groot en stoer maar ondertussen…. daarna nog een kort gesprekje en een schone lei. Creatief denken is vaak de sleutel tot succes, juist in het onderwijs denk ik.

    Elkaar behandelen met respect of je iemand nu aardig vind of niet, of je het er nu eens mee bent of niet, als jij dat doet mag je dat ook van je leerling verwachten.

    ot

  • ZZ

    Creatief denken en dan stafregels laten schrijven? 't moet niet gekker worden.

  • ot

    Ja, dat klinkt idd een beetje vreemd:? maar ik bedoel eigenlijk dat je met creatief denken ver kunt komen, dat niet één bepaalde methode bij alle kinderen zal werken, het is per kind verschillend. Je zou dus de strafregels kunnen aanpassen daaraan, het gedrag spiegelen als het ware. Je zou ook met die strafregels creatief kunnen omgaan, zo zou je 30 strafregels kunnen uitdelen bij een scheldwoord en een kwartier nablijven om dat te maken, bij goed gedrag de rest van de les zou je die strafregels kunnen halveren. Dat bedoel ik met creatief denken. Weet wel dat je altijd heel duidelijk moet zijn in je regels, een straf op brutale mond werkt niet, want wát is een brutale mond? houd het simpel, zoals scheldwoorden, schreeuwen, gooien met dingen, slaan met de deur enz. Spreek het van te voren met je klas af, bij dit gedrag is dat het gevolg, klaar. Iedereen weet waar hij/zij aan toe is, voer het vervolgens consequent uit, spreek desnoods af dat je eerst één keer waarschuwd maar dan ook maar één keer. Het is best wat werk in het begin, maar uiteindelijk boek je wel resultaat. Een leerkracht die streng maar rechtvaardig is, die verdient respect. Een leerkracht die zich aan de afspraken houd mag dat ook van de leerling verwachten.

    Nou ja, zoiets bedoel ik ermee. Ik vind gewoon dat heel veel leerkrachten het zo gauw opgeven, die hebben geen zin in ‘lastige’ leerlingen, je zou het ook als een uitdaging kunnen zien om hen toch te motiveren. Lastige leerlingen moeten duidelijk en krachtig aangepakt worden, kort maar bondig, zakelijk, maar zij hebben ook de pluimen nodig als het wél eens goed gaat.

    ot