Waar is de grens?

  • Zwannie

    Een leerling scheldt zijn docent om een kleinigheid uit met ‘@!#$ your mother’. Mag deze docent zo'n leerling definitief de toegang tot de klas weigeren? Ik ben benieuwd wat de meningen hierover zijn.

  • jk

    definitief de toegang tot de klas weigeren?

    Nee, maar ik zou hem er niet eerder weer inlaten voor er een goed gesprek geweest is en de jongen zijn excuus gemaakt heeft.

    Ik ga er van uit dat het de eerste keer is dat het gebeurt met deze jongen.

    Bij een volgende keer zou ik hem wel definitief van school verwijderen.

    Ik zou tevens in de klas/school goed duidelijk maken dat dit soort gedrag niet toegestaan wordt als waarschuwing voor de rest die er getuige van geweest is.

  • M Lavell

    Nee. Dat heeft overigens niks te maken met de ernst van het scheldwoord, maar met de bevoegdheden. Formeel is het bestuur bevoegd, maar meestal heeft de directie gedelegeerde bevoegdheid.

    Hoe te handelen in dit soort gevallen, moet je dus met de directie opnemen. Je mag van de directie (en het bestuur) wel een helder beleid op dit punt eisen.

  • Karel de Gucht

    Ja, absoluut. Dat gedrag kan niet door de beugel, dat is een toekomstig gedetineerde.

  • Karel de Gucht

    Excuses hoort bij iets, wat per ongeluk gebeurt. Dit is een mentaliteitskwestie. Voor zo'n belediging eruit is, heeft hij al eerder besloten, dat zulke uitlatingen geen probleem vormen. Jammer dan, verkeerde beslissing.

    “Ik ga er van uit dat het de eerste keer is dat het gebeurt met deze jongen.”

    Er zijn hele cohorten door scholen gegaan, waaruit zo'n belediging niet voortgekomen is. Dit is zo ontzettend laag, dat het onmiddellijke uitsluiting van alle diensten van de school tot gevolg moet hebben. Als je het in een baan doet, dan kun je het ook vergeten.

    En als er een tweede kans komt, dan opleggen als voorwaardelijke straf met als proeftijd de hele schoolperiode, waarbij elk klein iets alsnog tot definitieve verwijdering geldt.

  • Dirkje

    Ha! Vorig jaar is mij door een brugklasser toegebeten: “Val toch lekker dood, mens!”

    Dit kind is een week intern geschorst geweest. Dat betekent dat hij de hele dag op school is, maar geen reguliere lessen volgt. Daarna natuurlijk een gesprek, slappe excuusjes etc. etc.

    Een ander kind zei “Hou je bek” Zelfde verhaal: weekje schorsing, veel krokodillentranen en de kous is af. Van enige gedragsverbetering heb ik niets gezien.

    De 1e is idd een crimineel in de dop, want heeft voor de grote vakantie al vastgezeten voor beroving met geweld. Brugklas, hè?

    De 2e zag ik dit jaar terug in de 2e klas. Doet niks, is stoorzender. Dus (gelukkig had ik de ruimte in het lokaal) heb ik tafel en stoel omgedraaid, zodat hij met zijn rug naar de klas kwam te zitten. Elke les vraag ik het hem: ga je gewoon meedoen of ga je weer een uur uit je neus eten? Mij maakt het niet uit, zolang ik ongeïnteresseerde hoofd maar niet hoef te zien. Deze houding heeft hem wakker geschud. Hij weet dat hij mij nergens mee heeft. Ik heb het hem ook letterlijk gezegd: je denkt toch niet dat ik 1 seconde wakker lig van hoe jij over mij denkt?

    Afgelopen donderdag:8e en 9e uur een blokuur 4e klas. Een jonhgen blijft zijn pet ophouden en praten, dus na meerdere waarschuwingen word ik echt boos op hem. Hij roept dingen en kijkt naar me alsof ik iets ben wat onder zijn schoen vandaan komt. waardoor ik hem dus vraag zijn boeltje te pakken. Hij deed dit, woedend. Kon zich niet gaan melden, want tot mijn grote schrik was ik de enige verantwoordelijk in de school. Om 16.00 u.gaat iedereen weg: administratie, leiding, collega's. Ik heb me diep ongelukkig gevoeld. Dit was mijn eerste week op deze school. Wat als er werkelijk stront aan de knikker was geweest?

  • Karel de Gucht

    Ik verbaas me altijd, dat ze dan toch kwaad worden, als ze bereikt hebben, wat ze wilden: schorsing of eruit gezet worden.

  • Zwannie

    “Om 16.00 u.gaat iedereen weg: administratie, leiding, collega's. Ik heb me diep ongelukkig gevoeld.”

    Merkwaardig. Sluit de schoonmaak dan af? In normale situaties zou een (vervangend)directielid of teamleider in ieder geval op school moeten zijn zolang er kinderen in het gebouw zijn. Ik weet niet of hier wettelijk iets over is vastgelegd.

    In mijn beginperiode kreeg ik na een (te) laag cijfer ‘@!#$ op, man’ van een jongen te horen. Dat vond ik ook reden genoeg om hem eruit te sturen. Als ze je beter kennen en jouw grenzen duidelijk zijn, is het over, is mijn ervaring.

  • Zwannie

    f.l.i.k.k.e.r. op, dus!

  • Pieter

    Op jezelf reageren, zieker is nauwelijks mogelijk.