straf

  • coos

    Onze 2-ling van 11 jaar hebben een jonge leerkracht die na de zomervakantie is begonnen ( vers van de Pabo). uiteraard heeft hij in de 1e week de toon gezet, door de regels duidelijk op het bord te schrijven, zijn reactie op overtreden van de regels en mogelijke straffen. Tot op heden lijkt het erop dat er steeds meer regels bij komen, hij houdt zich niet meer aan zijn eigen regels van reageren ( waarschuwen, naam op het bord, kruisje erachter=straf), en zijn straffen worden zwaarder: 4 A4 tjes volschrijven, 3 kwartier nablijven, met je armen over elkaar in de gang zitten etc.. Mijn kinderen hebben met de hele groep, dit geprobeerd bespreekbaar te maken door te vertellen dat ze hem wel erg streng vinden en dat hij wat meer moest belonen ipv. straffen. Dit heeft vlgs. de kinderen niets opgeleverd: 1 van mijn kinderen zegt nu dat de leerkracht vond dat hij tegenspraak had, mag. straf!! Ik heb besloten e.e.a. met de leerkracht op te nemen, mijn kinderen gaan liever niet meer naar school en komen reglmatig huilend thuis dat ze weer straf hebben gekregen: gisteren kreeg 1 zoontje straf omdat hij naar buiten keek, en de ander omdat hij iets aan een medeleerling vroeg( omtrent de lesstof.) Heeft iemand op dit forum ervaring in het straffen/ belonen van kinderen. en reageer ik niet te overtrokken als ik vind dat e.e.a erg buitensporig is.

  • ww

    Kinderen zijn heeeel kundig in het naar eigen zijde verdraaien van feiten. Ik zou bij twijfel nog eens met de leerkracht gaan babbelen. Ouders willen nog wel eens blind zijn en alleen de positieve kanten van hun kinderen zien. Verder vind ik de opgelegde straffen helemaal niet bijzonder, vrij ok in mijn ogen hoor.

    Kinderen mogen best wat respect, orde en discipline bijgebracht worden in deze tijden. Natuurlijk dient hij positief gedrag net zo goed te belonen maar een kind van 11 komt niet zo snel thuis met “de meneer zei dat ik mijn rekenen goed gemaakt had” als met “de meneer heeft me weer eens ten onrechte (tuurlijk)straf gegeven”.

  • june

    Dat een jonge, net beginnende leerkracht duidelijke regels stelt is alleen maar goed. Het lijkt me wel dat hij eens naar deze regels moet kijken. Vaak zijn regels opgesteld in negatieve zin (je mag niet door de klas roepen) en de strafmaatregelen hebben niets met de regels te maken.

    Als het goed is, krijgt de nieuwe leerkracht begeleiding van iemand anders. Het lijkt me zeker een idee om eens met de betreffende personen (leerkracht en evntueel de begeleider) om de tafel te gaan zitten en uw verontrusting uit te spreken. Niets is zo vervelend als een kind dat met tegenzin naar school gaat (mijn eigen kind had het ook niet naar haar zin) en niets is zo vervelend om op die amnier orde te moeten houden (bij een collega gezien) want uiteindelijk helpt het helemaal niets op dit soort regels toe te passen.

  • coos

    Natuurlijk ben ik het eens met het stellen van regels. Dit doe ik thuis ook en dat geeft duidelijkheid en geborgenheid is mijn mening. Het op school consequent toepassen van de regels en dus duidelijk zijn is alleen maar positief voor de kinderen. Verder moet ik tegenspreken dat mijn kinderen niet zo snel zullen zeggen wanneer de juf of de meester hen positief bekrachtigd heeft, want dat doen ze wel! Echter de laatste tijd lijken er meer negatieve bekrachtigingen te worden gegeven: ik ervaar het als een negatieve spiraal. Nu was de leerkracht vorige week niet aanwezig, dus heb ik zijn begeleider gesproken. Hij zou hem gaan aansturen in het omgaan met straf. Verder ga ik volgende week weer terug om met de leerkracht te bespreken wat voor signalen er thuis zijn omtrent zijn aanpak. Ik ben beslist niet blind voor wat betreft het gedrag van mijn kinderen, maar op deze manier ben ik bang dat het 2 lange jaren gaan worden, met alle gevolgen vandien.

  • juf

    Ben zelf leerkracht en het is inderdaad belangrijk regels te hebben en consequent te blijven…om niet in het negatieve te vallen, hebben wij een cursus gevolgd dat : taakspel heet. Dit kon bij de OBD in de buurt en dat heeft een hele positieve uitwerking in de groep. DMV het werken in groepen met een aantal kaarten dat ze krijgen is het de bedoeling dat als er sprake is van negatief gedrag, er niets van te zeggen maar een kaart weg te nemen. Wanneer kinderen kaarten overhouden hebben ze het goed gespeeld en mogen ze daarvoor een beloning…ik doe dat met stickers op een affiche vd groep en elke sticker staat voor een aantal minuten. De groep mag bepalen wanneer die minuten op te nemen om een leuke groepsactiviteit te doen…..misschien is dit iets voor deze leraar….het werkt echt positief!!! niet slechter dan in een negatieve spiraal te komen….dan vindt je jezelf ook niet meer leuk….misschien is hij erg onzeker, of wordt hij niet goed begeleid…zou de directeur erop aanspreken…

    succes!