Extremistische ideeën

  • Zwannie

    Zijn hier collega's die op hun school te maken hebben gehad met pubers die er extremistische ideeën op na blijken te houden? Hoe wordt daarmee op school omgegaan? Wat is de beste aanpak? Hoe te reageren op kinderen die een zeer uitgesproken mening hebben en daarbij erg standvastig en volhardend lijken?

    Op dat vlak is er op onze school nog weinig ervaring. Graag suggesties.

  • ZZ

    Hoe bedoel je dat? Een kind wat erg van slag was van de dood van Pim Fortuyn of vorig jaar na de slachtpartij opTheo van Gogh werdt door de leraar als racist bestempeld! 12 jaar oud en dan racist genoemd worden om bovenstaand!

    Een zeg maar medelander met radicale ideeën wordt vast niet zo genoemd!!

  • ww

    Waar lees je racist?

  • M Lavell

    Wat is je probleem precies? Als hij veel lawaai maakt, zeg 'm dat ie stil moet zijn. Als hij mensen beledigt, straf hem dan, of doe aangifte. Als hij nare dingen zegt, zeg hem dat je dat op school niet wil horen.

    Maar laat 'm zijn ideëen. Die mag ie hebben. Daar kun je niets aan veranderen.

  • Zwannie

    Nee hoor, het gaat niet om een reactie op een aangrijpend voorval. Een kind heeft een uitgesproken mening op papier gezet na een gedachtewisseling over verschillen in cultuur. Dat gebeurde na een meningsverschil over hoe in een bepaalde situatie in de eigen cultuur zou worden gehandeld.

    Van het verhaal dat hij heeft opgeschreven ben ik erg geschrokken. Toch ben ik van mening dat het kind recht heeft op een eigen mening. Alleen, hoe leid je die in acceptabele banen als de invloed van andere omgevingsfactoren al een stempel heeft gedrukt.

  • Zwannie

    Dank je. We zitten wel zo'n beetje op dezelfde lijn. Ik heb na plaatsing van mijn tweede bericht pas je reactie gelezen.

  • Dirkje

    Ik merk zeker een verharding. Zeker tijdens de ramadan

    ( ik laat de non-reactie van ZZ maar even buiten beschouwing, niet zo top)

    Ik geef les op een school met 95 % kinderen die geen “Hollandse” ouders hebben. Zo'n 70% hiervan is weer moslim. Dus ruim de helft van de klas vast op dit moment. Is ongedurig, rellerig, ongewillig:

    “Juf! Het is Ramadan! Daar moet u rekening mee houden!”

    Ik moet helemaal niks. Vertel ze dit ook. De ramadan betekent ook ‘afzien’, kijk maar in de koran. Business as usual. Kun je er niet tegen, moet je niet meedoen en ben je een watje. Dat is mijn boodschap.Dat ze hun jas aanhouden, omdat ze het kouder hebben tijdens het vasten, zie ik door de vingers. Ik zal ook nooit gaan eten in hun bijzijn. Maar ze moeten de zaak niet omdraaien. Zij wonen hier, in een andere cultuur en zij passen zich aan. Niet andersom. Einde discussie.

  • Karel de Gucht

    Iedereen heeft het recht zijn eigen ideeën erop na te houden. Ken je hem nog?: “Hoe abject de ideeën ook zei, ik zal zijn recht verdedigen ze te uiten.”

  • Karel de Gucht

    Dat kind zou hier ook kunnen posten: hoe krijg ik mijn juf van haar lauwe en slappe ideeën af?

  • Zwannie

    "Kun je er niet tegen, moet je niet meedoen en ben je een watje.

    De meeste kinderen doen niet op basis van vrijwilligheid mee. Ze weten gewoon niet beter. Vanaf een bepaalde leeftijd doen ze mee.

    Onderstaand bericht heb ik van een andere site geplukt. Door de brief is mijn zorg over eventuele incidenten, zoals vermeld in onderstaand bericht, toegenomen. Voorkomen is toch altijd beter dan genezen.

    Bron: www.fok.nl

    Naar nu bekend is gemaakt zijn vorige week circa 15 Marokkaanse jongeren uit Weert het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) in Helmond binnengevallen. Ze wilden wraak nemen omdat een vriend van hen eerder gevochten had met een 19-jarige Marokkaanse leerling uit Helmond.

    Volgens ooggetuigen droegen de jongeren uit Weert bivakmutsen tijdens de inval op het ROC en is in de aula met een pistool gezwaaid. Dat laatste is niet door de schoolleiding geconstateerd. De ROC-leiding spreekt wel van een ‘'heel vervelend incident’' en overweegt de betrokken Marokkaanse leerling uit Helmond te schorsen. Videobeelden van camera's in de school zijn meteen overgedragen aan de politie in Brabant. Er zijn nog geen arrestaties verricht, maar de politie doet volop onderzoek.

    Verwacht werd dat de ruzie tussen de twee groepen Marokkaanse jongeren afgelopen weekend in Weert zou worden uitgevochten. De politie legde daarom een cordon rondom Weert aan en controleerde op alle invalswegen in totaal 900 auto's op wapenbezit. De geplande wraakactie zou echter op het laatste moment vanuit Helmond zijn afgeblazen. Jongerenwerkers houden er wel rekening mee dat er een nieuwe datum wordt gekozen om de vete uit te vechten.

    Dat het bericht nu pas in de publiciteit komt, heeft te maken met het feit dat de Brabantse politie na overleg met de school de ernstige incidenten vorige week niet naar buiten bracht.