PABO

  • julie

    20 jaar geleden heb ik een paar jaar PABO gedaan. Dat heb ik niet kunnen afmaken door een samenloop van omstandigheden. Een daarvan was dat ik geen orde had in de klas en daardoor niet goed aan lesgeven toe kwam. Eigenlijk heb ik daar min of meer een trauma van opgelopen.

    Desalniettemin heeft het onderwijs altijd mijn hart gehad, heb ik via vriendinnen altijd gevolgd en blijft het kriebelen. Ondertussen zit mijn dochter in groep 3, en sta ik weer te popelen.

    Nu overweeg ik alsnog om de PABO af te maken. Ik ben nu 20 jaar verder, sta steviger in mijn schoenen en ben nog steeds heel erg gemotiveerd.

    Ik heb veel behoefte aan mensen die met me meedenken. Hoe denken jullie hierover. Moet ik mezelf een tweede kans geven ? Valt orde houden op een of andere manier te leren, of zit dat in je persoonlijkheid ?

    Graag je reactie ! En bij voorbaat erg bedankt !

  • Theo

    20 jaar geleden heb ik een paar jaar PABO gedaan. Dat heb ik niet kunnen afmaken door een samenloop van omstandigheden. Een daarvan was dat ik geen orde had in de klas en daardoor niet goed aan lesgeven toe kwam. Eigenlijk heb ik daar min of meer een trauma van opgelopen.

    Desalniettemin heeft het onderwijs altijd mijn hart gehad, heb ik via vriendinnen altijd gevolgd en blijft het kriebelen. Ondertussen zit mijn dochter in groep 3, en sta ik weer te popelen.

    Nu overweeg ik alsnog om de PABO af te maken. Ik ben nu 20 jaar verder, sta steviger in mijn schoenen en ben nog steeds heel erg gemotiveerd.

    Ik heb veel behoefte aan mensen die met me meedenken. Hoe denken jullie hierover. Moet ik mezelf een tweede kans geven ? Valt orde houden op een of andere manier te leren, of zit dat in je persoonlijkheid ?

    Graag je reactie ! En bij voorbaat erg bedankt !

    Je vraagt:

    “Moet ik mezelf een tweede kans geven”?

    Ik vraag mij af of je beslissing om je afgebroken PABO-opleiding voort te zetten met het doel om in het basisonderwijs te gaan werken, verstandig is.

    Je had twintig jaar geleden een ordeprobleem. Bedenk dat het vermogen om orde te (kunnen) houden een absoluut nodige voorwaarde is om in een klas behoorlijk te kunnen functioneren. Hoe goed je (inhoudelijke) vakkennis ook is, als je geen orde i kunt houden, is het voor jou onmogelijk om goed onderwijs te verzorgen.

    Bedenk dan dat contacten met ouders (soms) confronterend kunnen zijn. In de NRC van afgelopen zaterdag heeft Leo Prick een artikel geschreven dat een goed beeld van de rol van de ouders geeft.

    Bedenk daarna dat je tegenwoordig ook leerlingen met allerlei leer – en/ of gedragsproblemen in een klas hebt. Leer – en/ of gedragsproblemen zijn heel divers, maar……….. in een PABO- opleiding ligt de nadruk vooral op onderwijs aan ‘’gewone’’ kinderen. De problematiek rondom allerlei leer – en gedragsproblemen komt nauwelijks of heel summier aan de orde, tenzij je je in de PABO- opleiding specialiseert in onderwijs aan leerlingen met een specifieke leer- en/ of gedragsprobleem.

    Bedenk verder dat de omgang met je eigen kind van een andere orde is dan die met kinderen ‘van derden’. Wat jij vindt dat goed is voor je kind, is niet noodzakelijk goed voor een ander kind. Lees de informatieve bijdragen in dit forum van Miriam Lavell. Deze bijdragen zijn de moeite van het lezen waard!!!!

    Methoden en technieken om orde te houden, of liever gezegd, om wanorde te voorkomen, bestaan. Echter, als het vermogen om orde te houden niet echt ‘’in je zit’’ helpen deze methoden en technieken heel weinig. Zij kunnen bij een verkeerde toepassing juist een onvoorspelbare uitwerking op het gedrag van (jonge) leerlingen hebben. Als blijkt dat je wel degelijk het latente vermogen hebt om orde te kunnen houden dan kun je dit vermogen zeker verder ontwikkelen. Houd er rekening mee dat dit rijpingsproces een aantal jaren kan duren!

    Met de vakinhoudelijke cursussen van een PABO-opleiding zul je je, lijkt mij, weinig moeite hebben. De moeilijkheid- en abstractiegraad van die cursussen vormen in het algemeen geen onneembare drempels. Wel zul je, denk ik, moeite hebben met allerlei op competentie gerichte cursussen. Als je precies wilt weten wat met competenties worden bedoeld – er zijn van het begrip competentie veel definities mogelijk - laat de zoekmachine Google dan zoeken op (bijvoorbeeld) de trefwoorden: competentie, competentiegericht en basisonderwijs. Informatief is de website

    www.evc.startpagina.nl

    Er zijn overigens veel (onderwij)deskundigen die het begrip competentie onzinnig vinden, maar dit terzijde……

    Je schrijft dat je dochter in groep 3 zit. Om te beginnen zou je kunnen praten met haar groepsleerkracht. Hoe ervaart hij/ zij het werk(en) in het basisonderwijs? Vraag niet alleen naar positieve zaken, maar laat ook minder positieve aspecten noemen. Kortom, probeer voor jezelf een realistisch beeld te vormen. Ga daarna naar een andere basisschool en doe hetzelfde. Als je erbij vertelt dat je overweegt om in het basisonderwijs te gaan werken, is er vast wel een leerkracht bereid om met je te praten. Vraag of je een dag mag “meelopen”!

    De werkgelegenheid voor afgestudeerde PABO-ers is momenteel niet echt gunstig te noemen, al zijn de werkmogelijkheden in de randstad gunstiger dan die er buiten.

    Ik wens je veel succes en vooral veel wijsheid……

    Reageer op dit bericht

  • julie

    Theo,

    Duidelijk verhaal. Erg bedankt voor je informatieve en serieuze en ook eerlijke reactie. Je belichting van twee kanten. Hier kan ik wat mee.

    Ik ben geinteresseerd in het artikel in de NRC. Dat zal ik opzoeken.

    julie

  • Karel de Gucht

    Na 20 jaar zullen je emoties behoorlijk gesleten zijn en heb je het een plaats gegeven, zoals het cliché zegt. Het hoort bij het veilige verleden, waarvan je begin en afloop komt en vormt zodoende geen bedreiging meer. Indien je het weer gaat oppakken, kan het zijn, dat alles in alle hevigheid terugkomt, zeker wanneer je persoonlijkheid minder veranderd is dan je zou wensen. Daarnaast is orde houden in 2005 een stuk moeilijker dan in 1985, want wij waren toch uiterst brave kinderen.

    Orde houden zit voornamelijk in de persoonlijkheid. Als je een trucje leert, zegt de persoonlijkheid, waar het inzit: “Ah ja, handig!” De persoonlijkheid, waar het niet inzit, denkt: “Verdorie, dat dat nou nodig is.” Die ziet er veel meer tegenop om dat toe te passen.

  • Karel de Gucht

    “De werkgelegenheid voor afgestudeerde PABO-ers is momenteel niet echt gunstig te noemen, al zijn de werkmogelijkheden in de randstad gunstiger dan die er buiten.”

    Hoe kan dat eigenlijk. Vijf jaar geleden en zelfs in 2002 nog schreeuwde men het lerarentekort van de daken.

  • Theo

    “De werkgelegenheid voor afgestudeerde PABO-ers is momenteel niet echt gunstig te noemen, al zijn de werkmogelijkheden in de randstad gunstiger dan die er buiten.”

    De reden? Naar mijn mening is er niet echt een tekort (geweest). Al die ‘'tekortcijfers’' komen uit allerlei macro-rekenmodellen die naar mijn mening vrijwel nooit met de werkelijkheid corresponderen. Landelijk is er wellicht hier en daar een tekort, maar regionaal slagen de meeste scholen er wel in om gekwalificeerde docenten te vinden. Het knelpunt in de personeelsvoorziening op scholen wordt (onder meer) veroorzaakt door het beperkte aantal lesdagen/ lesuren waarvoor scholen docenten zoeken. Het is duidelijk dat het voor een school niet altijd gemakkelijk is om (geschikte) docenten zijn te vinden die op de dagen en uren, die een school wenst, beschikbaar zijn!

    Als je mij niet gelooft, bezoek dan de website van Fairflex,

    www.fairflex.nl en constateer hoe groot het aantal ingeschreven kandidaten is.

    Als het tekort aan docenten echt schrijnend zou zijn dan hadden het grootste deel van deze kandidaten al lang een baan in het onderwijs.

  • Marto

    Ik had een collega die in eerste instantie na de opleiding er niet in slaagde orde te krijgen in de klassen. Ze heeft toen gekozen voor een andere beroepsomgeving, het bedrijfsleven. Toen deze collega het later (een paar jaar) weer probeerde in het onderwijs, lukte het wel. Deze collega was blijkbaar zelf (mentaal) gegroeid en verder ontwikkeld en bleek het toen wel te kunnen.

    Misschien gaat het bij jou op dezelfde manier.

  • Karel de Gucht

    En je hebt natuurlijk meer te vertellen. De kinderen merken het, als je direct van de opleiding komt of dat je ervaring binnen het bedrijfsleven hebt opgedaan. Als je tijdens de lessen daar voorbeelden uit kunt aanhalen, dan heb je meer gezag, dan wanneer je uitlsuitend je inspiratie uit leerboekjes haalt.

  • Roxanne

    Ik zit zelf nog op de Pabo, in het laatste jaar. Ook ik heb wel eens moeite moet orde houden. bij ons de Pabo is een cursus orde houden, waarin je heel concreet naar jezelf en andere kijkt. Erg nuttig!

    Bovendien denk ik dat levenservaring ook een heel belangrijke rol kan spelen. Je hebt meer geleerd en ervaren.

    Bij de opvoedprogramma's ziet kunnen ouders het ook leren, dus waarom leerkrachten niet!

    groetjes!

  • Jan

    Wát een slap gelul, zeg.