Daltononderwijs

  • Denise

    Mijn kinderen gaan met veel plezier naar een Daltonschool (groep 1 en 3). Nu ben ik benieuwd naar ervaringen met Daltononderwijs; hoe sluit dit bv aan op het Voortgezet Onderwijs. Hebben kinderen er voordeel van of juist niet, of is er geen verschil te merken? Misschien zijn er leerkrachten die ervaringen hebben?

  • Theo

    Op de meeste scholen voor voortgezet onderwijs (HAVO/ VWO) worden tegenwoordig leerlingen al vanaf het eerste jaar geleerd om onder begeleiding zelstandig te werken. Als zij in de zogenoemde Tweede Fase (= HAVO 4/5, VWO 4/5/6) van het voortgezet komen, is het bedoeling dat zij zelfstandig gaan studeren onder meer met behulp van studiewijzers.

    Het lijkt mij dat kinderen die van een Dalton-basisschool komen op het punt van bijvoorbeeld zelfstandigheid, voor zover je van echte zelfstandigheid op een leeftijd van 12 kunt spreken, een voorsprong hebben op leerlingen die een ‘gewone’ basisschool hebben bezocht.

    Overigens, er zijn scholen voor voortgezet Dalton onderwijs. Kijk hiervoor op:

    www.dalton.nl

  • ZZ

    Mijn kinderen hebben allebei Dalton basis-onderwijs gevolgd, en ‘verzuipen’ nu op het havo/vwo. De oudste is zelfs al afgestroomd naar havo-tl (2e jaar). Ze worden nog steeds ‘in het diepe’ gegooid vanaf de basis school. Of je nu van een z.g zelfstandig leren Dalton komt of van een andere stroming maakt volgens mij niks uit. De aansluiting is ver te zoeken.

    ZZ

  • Theo

    Je schrijft :

    ''

    Mijn kinderen hebben allebei Dalton basis-onderwijs gevolgd, en ‘verzuipen’ nu op het havo/vwo''

    De oorzaak/ de oorzaken hiervoor liggen toch niet noodzakelijk in het systeem van het (Dalton) basisonderwijs….? Op de school waar ik werk, bestaat naast het ‘gewone’ VMBO/ HAVO/ VWO ook een verzwaarde variant. Leerlingen van een Dalton-basisschool die een verzwaard programma volgen, presteren opvallend goed……

  • ZZ

    Nee, niet noodzakelijk nee. Ik gaf al aan dat mijn kinderen niet de enige die ‘ verzuipen ’, om je heen zie je dat, van willekeurige stroming ze komen. Het basis onderwijs sluit in het algemeen niet aan op het VO.

  • helen

    hoi,

    De ene daltonschool is de andere niet en de ene middelbare school is de andere niet. Kinderen verschillen ook ontzettend veel.

    Onze school is een Daltonschool Wij gebruiken de Daltonprincipes zelfstandigheid,vrijheid in verantwoordelijkheid en samenwerking om een goede sfeer te creeren en om goed onderwijs te geven. De middelbare school in de buurt is blij met onze school. Maar ik geloof niet dat de kinderen opvallen door hun geweldige inzet en prestaties.Soms is het zelfs nadelig als kinderen heel zelfstandig en betrokken zijn. Er zijn middelbare scholen die bol staan van de regeltjes en de controles.Het lijkt me goed dat je kinderen het nu naar de zin hebben. De school waarop ze zitten zal wel weten hoe de aansluiting is op de middelbare scholen in de buurt.Mijn ervaring is dat er een enorme kloof is tussen basisschool en middelbaar. De meeste basisscholen gaan verder in het hulp geven en begeleiden van kinderen Op de middelbare moeten kinderen bepaalde prestaties neerzetten en zoniet dan blijven ze zitten of gaan ze naar een ander schooltype. Geen daltonachtergrond die daar bij helpt.

    groetjes