protocol meerbegaafde kinderen

  • Karel de Gucht

    Ja, dat zal ook een probleem zijn, slechtopgeleide docenten. Dat is natuurlijk circus voor een hoogbegaafde.

    “Maar voor de andere kant van het spectrum is het treurig gesteld met de kennis, om over de middelen maar niet te spreken.”

    Met een zelfstudiepakketje en eigen initiatief van de hoogbegaafde ben je toch klaar. Een zwaargehandicapt kind de klas binnen rijden en aangepast lesgeven is toch wat anders dan een hoogbegaafde bezig houden.

  • Jet

    Kijk, en daarom wil ik de discussie nou net hier niet voeren :D

    “Met een zelfstudiepakketje en eigen initiatief van de hoogbegaafde ben je toch klaar. Een zwaargehandicapt kind de klas binnen rijden en aangepast lesgeven is toch wat anders dan een hoogbegaafde bezig houden.”

    De contradictie mag je duidelijk zijn ….. de meeste docenten weten niet hóe. En daarom wil ik best met ‘Leonie’ corresponderen. En nee, een zwaargehandicapte verdient alle aandacht die zijn c.q. haar ontwikkeling vereist, maar een ‘hoogbegaafde’ -om dat rotwoord maar eens te gebruiken- heeft ook recht op onderwijs op maat.

    En een zélfstudiepakketje? Dat is nou net waar ze al te vaak mee afgescheept worden. Zo lang ze zichzelf maar bezighouden heb je geen last van hen. Maar een jong kind is meer dan een percentiel alleen.

    Enfin, ik mail ‘Leonie’ morgen, want elke onderwijzer (m/v) die ook dát soort kinderen iets wil bieden is mij lief ;)

    Groet, Jet

  • Jet

    Heb je mailtje ontvangen; moet er wel even over denken, want op dit moment loopt mijn hoofd over van suggesties, maar is het structureren even een probleem.

    Enne, zullen we het niet meer over begaafdheden hebben; hoogintellegente kinderen hebben een potentie, net als atlethische kinderen, maar die potentie moet wel ontwikkeld worden :D Het eerste waar ik aan denk is het ‘leren leren’. Misschien heeft iemand anders daar ook goede ideeën over?

    Excuses voor de vertraging, Jet

  • Leonie

    Je hoeft geen excuses te maken voor vertraging. Ik ben allang blij dat er iemand serieus met me meedenkt! (Iets waar ik bij anderen helaas mijn twijfels over heb)

    Kun je me uitleggen wat precies jouw bezwaar is tegen de term begaafd? Ik vind juist de term potentie storender omdat dit voor mijn gevoel aangeeft dat een minder intelligent kind geen potentie zou hebben. Het is denk ik maar net hoe je de term invult.

    Het leren leren lijkt me idd een belangrijk punt. Hoe vaak hoor je niet dat kinderen ‘met twee vingers in hun neus’ de basisschool doorlopen en dan in het VO door de mand vallen omdat ze nooit hebben geleerd moeite te doen om kennis te vergaren.

  • Jet

    Helemaal mee eens met die laatste alinea. En mijn bezwaar tegen het woord hoogbegaafd is dat je daar in mijn ogen pas van kunt spreken als het zichtbaar wordt; hoogintelligent is iets wat je met een test kunt meten, maar begaafdheden niet; die moeten ontwikkeld worden.

    Om met Piet Vroon te spreken: intelligentie is datgene wat een test meet. Het is een mooi meetinstrument, maar het blijft bij de potentie om het gemeten hoge intellect te gebruiken. Hoogbegaafd ben je in mijn ogen pas als je er de moeite en het doorzettingsvermogen voor over hebt om je talenten te ontwikkelen.

    Enne, helemaal mee eens: iedereen heeft potentie, alleen hebben we het deze keer over de mogelijkheden van kinderen met intellectuele mogelijkheden ;)

    Laatste punt: ik zeg altijd dat de maatschappij er meer hinder van heeft als de reinigsdienst niet werkt dan wanneer de medewerkers van een universiteit een weekje staken. Hoop dat je 'm begrijpt ;)

  • Natasja

    Ik heb niet echt een aanzet of voorbeeld, meer een paar ideeen…..

    - Indikken van de leerstof

    - Aanbieden van verrijkingsstof binnen de methode

    - Aanbieden van methode-onafhankelijke verrijkingsstof

    - Een ‘ plusklasje’

    - Extra leerstof in de vorm van cursussen Spaans, techniek, sterrenkunde…..

    - Versnellen

    - Remedial Teaching, voor bijv. het invullen van hiaten, of juist het leren leren

    - Wel of juist geen intelligentietest afnemen

    Ik denk dat dit punten zijn waarover je kunt praten met je collega's en die eventueel verder uitgewerkt kunnen worden voor het protocol. Veel succes hiermee!!

    Natasja

  • Jet

    Helemaal mee eens, maar ik mis de component interactie met klas- c.q. leeftijdgenoten. De methoden zijn niet zo moeilijk uit te vinden, maar wat doe je met de interactie met de klasgenoten? Leren leven met mensen die je later in je leven ook nog tegen zult komen, is het niet persoonlijk danwel qua intelligentieniveau.

    Leonie, ik schrijf je nog, maar zou het op prijs stellen als jij je vragen mailt; niet uit gemakzucht, maar ik kan beter vragen beantwoorden dan in het wilde weg theorietjes op je loslaten.

    Groet, Jet

  • een moeder

    Er wel eens aan gedacht dat het ene kind zich gewoon sneller ontwikkelt dan het andere??? ZONDER het over intelligentie te hebben. Het ene kind loopt en praat nou eenmaal sneller dan het andere. Kinderen zijn geen eenheidsworst. Als je toevallig een kind hebt dat snel is in haar ontwikkeling kan dat voor het kind zelf heel vervelend zijn. Onze oudste dochter heeft dat meegemaakt en hobbelde altijd achter de feiten aan. Ze was altijd een stap verder dan haar leeftijdgenoten. Met negen maanden liep ze als een kiviet en toen ze twee jaar was, sprak ze met hele volzinnen. Op de kleuterschool leerde ze spontaan lezen toen haar broertje in groep 3 zat en zij jongste kleuter was. Nu is ze 22 en afgestudeerd juriste. Was ze nou eigenlijk zooo intelligent??? Nee want ze heeft voor het gymnasium en haar studie rechten héél hard moet werken. Wiskunde was zelfs een grote ramp! Ze moest voor haar studie zelfs meer doen dan menig andere student maar ze was geestelijk wel volwassener dan haar leeftijdgenoten. Natuurlijk is ze niet dom maar ze is zéker niet hoogbegaafd zoals men dat zo graag noemt.

    Nu heeft ze een baan en gaat ze samenwonen met haar vriend die 5 jaar ouder is. Eigenlijk nu pas, is ze echt gelukkig en voelt ze zich “normaal”. Ze zegt nu achteraf zelf dat haar grote probleem was dat ze zich niet echt thuisvoelde bij haar leeftijdgenootjes. Het zou dus over veel meer moeten gaan dan alleen een beetje extra lesstof.

  • Jet

    In sommige gevallen laten ouders hun kinderen op advies van een school testen, en dan mag er wel over hb gesproken worden als de score daar aanleiding toe geeft. Maar het is en blijft vreemd dat het bespreken van een (gemeten) hoog IQ bijna onmogelijk; een dergelijk commentaar op het verschijnsel zwakbegaafdheid zou stormen van protest opleveren, maar daar waar zwakbegaafdheid bestaat is ook hoogbegaafdheid, hetgeen het leven wel degelijk wat anders kan maken dan bij een gemiddeld IQ.

    Enne, goed kunnen leren is niet hetzelfde als hoogintelligent zijn.

  • Kob

    Maar ook hoogintelligent is niet hetzelfde als problematisch. Ik heb twee hoogintelligente kinderen, zonder een enkel probleem.