protocol meerbegaafde kinderen

  • Leonie

    Voor de basisschool waar ik werk willen we een protocol schrijven zodat we eindelijk eens op papier hebben wat te doen met kinderen die meer aan kunnen dan anderen.

    Hebben jullie misschien praktijkverhalen over hoe dit bij jullie op school gebeurt of misschien zelfs wat op papier staan?

    Wij zouden erg geholpen zijn met een aanzet!

  • Jet

    Wil best mee helpen denken, maar niet hier in het openbaar ….. Ben tevaak op m'n snavel gegaan met dit soort zaken. Je kunt vanalles schrijven als je kind doof, blind of beide is ….. het syndroom van Down heeft, maar oh wee als je ervaring hebt met een WISC-RN 143 …..

    Jet, die het zelf uit heeft moeten zoeken voor zoonlief.

  • Karel de Gucht

    Bedoel je hoogbegaafde kinderen?

  • mieke

    Het lijkt tegenwoordig wel of de scholen worden overspoeld met “hoogbegaafde”kinderen. Een term waarover een behoorlijk discussie bestaat

    trouwens. Hoogbegaafd wordt vaak bedoeld met IQ boven de 130

    Alle kinderen zijn begaafd en sommige iets meer

  • Leonie

    Wanneer ik ‘meerbegaafd’ schrijf dan bedoel ik dat ook. Met deze term geef ik juist aan dat het mij niet gaan om dat IQ-getal. Het gaat mij erom dat een kind dat de basisstof snel klaar heeft / makkelijk vindt niet blijft zwemmen maar meer / ander werk krijgt.

    Het gaat dus niet om etiketten plakken. Het gaat erom dat een kind aangesproken wordt op het juiste niveau, of dat nou een kind met een IQ van 110 of van 150 betreft!

    Ik hoop dat het nu duidelijker is waar ik heen wil. Anders krijg ik vast nog wel meer vragen om het te kunnen verhelderen.

  • Leonie

    Jet, ik zou graag met jou willen mailen. Jij hebt vast heel veel goede suggesties voor me, dingen die jij al hebt uitgevonden en waarvan ik hoop dat het bij ons op school goed geregeld gaat worden.

    Je mag me mailen op anita_jongkind@hotmail.com

  • Karel de Gucht

    Is de hoogbegaafdheidsgrens gecorrigeerd voor inflatie?

  • Jet

    :D Vlgs de geldende definitie is het geen IQcijfer maar spreek je over het 98ste of 99ste percentiel.

  • Karel de Gucht

    Dus is het automatisch gecorrigeerd voor inflatie. Worden die kinderen dan voorbereid hoe het is te werken voor een chaf met een IQ van 105?

  • Jet

    Helaas niet, ook niet om om te gaan met een docent (onderwijzer) die niet kan rekenen en wiens c.q. wier spellingscontrôle niet goed ontwikkeld is op de PABO.

    Gelukkig (of misschien ook niet gelukkig) zit er een erfelijke component in en kun je als ouder met de zelfde ‘handicap’ je kind begeleiden; vandaar mijn aanbod aan ‘Leonie’ om er met haar over te corresponderen in de hoop dat een volgende generatie er misschien iets aan zal hebben.

    Als een kind aan de onderkant van de curve scoort staan er batterijen hulpverleners, gezinsvervangende tehuizen etc. etc. klaar. Maar voor de andere kant van het spectrum is het treurig gesteld met de kennis, om over de middelen maar niet te spreken. Het lijkt een luxe, maar ik kan je verzekeren dat het niet eenvoudig is een kind met deze ‘talenten’ te begeleiden tot een stabiel en gelukkig mens, ook al erken ik dat dat vermoedelijk ook karaktergebonden zal zijn. En dan te bedenken dat sommige kinderen zelfs meer dan alleen intellectuele talenten bezitten (het tegenovergestelde van meervoudig gehandicapt, ook al lijkt zo'n uitspraak op vloeken in de kerk).

    Enfin, mochten er meer mensen geïnteresseerd zijn dan kan ik ze verwijzen naar de hoogbegaafdheidpagina. Zelf voel ik mezelf daar niet thuis, herken er ook weinig in, maar bij voldoende belangstelling wil ik wel een Yahoogroup openen voor belangstellenden, ook al is het voor ons kind misschien te laat.

    Dag, Jet