Onderwijs niveau

  • Marto

    Toen ik zelf op het VO (jaren '70) zat, kwam ik in de prive-omgeving een docent wiskunde tegen die klaagde over het kennisniveau van de nieuwe docenten wiskunde. Hij zei: ze kennen niet eens de 256 stellingen van pythagoras.

    Als middelbare scholier dacht ik: wat moet ik hiermee? Moet ik zelf gaan uitvinden wat belangrijk is? Als dit zo belangrijk is, waarom leren ze mij dat dan niet?

    Nu hoor je soms dezelfde klachten over nieuwe docenten. Ze kunnen en kennen te weinig. Soms is het waar en soms ook niet.

    In hoeverre is het niveau van de vakkennis/vaardigheden van de docenten werkelijk gedaald? Is het werkelijk een daling of is er eerder sprake van een verschuiving van kennis/vaardigheden.

    Voorbeeld: computerkennis was er in de jaren 70 niet of nauwelijks en nu wel.

  • haha

    Ik denk dat er wel degelijk een verlaging van vakinhoudelijke kennis is maar dit heeft een reden. Laatst had ik het hier met een docent over en als je bekijkt hoe enorm veel papierwerk erbij gekomen is de laatste jaren, dat is niet meer te vergelijken met vroeger (regsitratie, rapportage, werkgroepen, etc.). Tevens is de leerkracht nu veel meer opvoeder of hulpverlener tegelijk in vergelijking met vroegere tijden.

  • ZZ

    Vroeger zeiden we ook nog U tegen de leraar.