Erudiete docenten

  • Karel de Gucht

    Echte erudiete docenten, niet die slappe hap, waar nu de scholen mee bevolkt zijn:

    http://odur.let.rug.nl/~welling/trini/docenten/

  • Marto

    Wat wil je hiermee zeggen?

  • Karel de Gucht

    De oude paters-docenten moeten weer terugkomen.

  • Marto

    Ik denk dat de meeste van hen al een tijdje gepensioneerd zijn en ik betwijfel of deze zelf wel terug voor de klas willen.

    Als jij stelt dat ‘de tegenwoordige docent’ niet erudiet genoeg is, stel ik voor dat jij dit probleem politiek vertaalt in eisen die aan de docent gesteld worden. Tevens zullen de normen van de examens van het VO veranderd moeten worden.Het is een beetje flauw de docenten te verwijten, welke eisen aan hun vaardigheden en kennis gesteld worden. Dit is een taak van de politiek.

    Op dit moment heeft de politiek gekozen voor een algemene niveauverlaging onder de noemer kennismaatschappij. Er moesten namelijk meer studenten afstromen van het MBO. Dat kan alleen als je de niveau-eisen verlaagt en dat is gebeurd.

  • Karel de Gucht

    De oude paters-docenten hadden geen politiek nodig om te weten, hoe goed onderwijs in elkaar steekt. Ze zouden “de politiek” uitlachen, want sinds de Middeleeuwen hebben ze al ervaring met kennisoverdracht.

    “Op dit moment heeft de politiek gekozen voor een algemene niveauverlaging onder de noemer kennismaatschappij.”

    Als ik wel eens langs de Zuidas rijdt in Amsterdam, dan zie ik alleen kennisintensieve bedrijven, veel kennisintensiever dan bedrijven in de jaren zestig waren, terwijl de paters-docenten toen al voor een hoog niveau van kennisverwerving zorgdroegen.

  • joop

    Ja deze docenten zien er echt uit als docenten waar je veel van leert.

    Maar ook dit is alleen maar een bepaalde groep (de besten blijkbaar) .

    Er waren vroeger zeker ook slechte docenten, zoals de docent die mijn moeder nog met een stok op de vingers sloeg. Motiveer je de leerling niet mee niet want ze ging een dag later niet meer naar die school en er stond er maar een in het dorp.

    er zijn vandaag de dag waarschijnlijk wel 100 goede docenten te vinden die met hun kop op internet willen. docenten die wel gewoon goed les geven op een normaal nveau. die weten wat ze willen en dat doen zonder veel problemen.

    Wat ik nu graag zou weten is waarom jij, Karel zo tegen “de docent” tekeer gaat op dit forum. Denk je echt dat alle docenten slecht zijn, dat vroeger alles beter was of ben je boos op Maria of een bepaalde school waar een heleboel prutsers zitten die je kind op het VMBO hebben geplaatst. Ik ben blij dat er bezorgde mensen zijn in dit land die zien dat er in onderwijsland veel mis is en hun kritiek niet onder stoelen of banken schuiven. Ik heb alleen het idee dat jij wel voor een hele simpele oplossing gaat. Vroeger was alles beter en nu zijn de docenten gewoon slecht en de leidinggevenden dom.

  • Marto

    Als ik wel eens langs de Zuidas rijdt in Amsterdam, dan zie ik alleen kennisintensieve bedrijven, veel kennisintensiever dan bedrijven in de jaren zestig waren, terwijl de paters-docenten toen al voor een hoog niveau van kennisverwerving zorgdroegen.

    Wil je zeggen dat de mensen vroeger dommer waren, omdat er geen “kennisintensieve” bedrijven waren, ondanks dat de “paters-docenten” lesgaven?

    De kennis was toen anders. Vroeger was er meer produktie van bijvoorbeeld WC-brillen. Deze kennis is min of meer verdwenen uit Nederland.

    Kortom: je kunt de tijden op deze manier niet met elkaar vergelijken.

    Overigens, als docent weet je dat je voor de ene leerling een goede docent bent en voor de andere leerling niet. Dat was ook in de middeleeuwen al zo.

  • manon

    Altijd fijn om na een dag hard werken dit soort berichten te lezen.

  • Karel de Gucht

    Mensen waren vroeger niet dommer, maar er zijn nu meer intelligente en opgeleide mensen nodig dan vroeger. Het onderwijsniveau maakt echter een beweging de andere kant op.

  • Karel de Gucht

    Boos op Maria?