instromen

  • Anna

    Hallo,

    ik zie door de bomen het bos niet meer. Maar misschien kunnen jullie mij weer op weg helpen.

    Waar kan ik informatie vinden over weken in het onderwijs.

    Ik denk aan instromen: ik ben journalist en zou Nederlands kunnen geven of kunst en cultuur waar ik in ben afgestudeerd. Uiteraard met ed nodige bijscholing, want ik ga er niet van uit dat ik zomaar voor de klas kan gaan staan.

    Ik denk ook aan: ondersteunend personeel: het begeleiden van leerlingen op buitenlandreizen, organiseren van projecten etc.

    Groet!

  • Karel de Gucht

    Tegenwoordig is er een overschot aan docenten, dus de zijinstroom is niet meer nodig.

  • Theo

    Anna schreef:

    >

    > Hallo,

    >

    > ik zie door de bomen het bos niet meer. Maar misschien kunnen

    > jullie mij weer op weg helpen.

    >

    > Waar kan ik informatie vinden over weken in het onderwijs.

    >

    > Ik denk aan instromen: ik ben journalist en zou Nederlands

    > kunnen geven of kunst en cultuur waar ik in ben afgestudeerd.

    > Uiteraard met ed nodige bijscholing, want ik ga er niet van

    > uit dat ik zomaar voor de klas kan gaan staan.

    >

    > Ik denk ook aan: ondersteunend personeel: het begeleiden van

    > leerlingen op buitenlandreizen, organiseren van projecten etc.

    >

    > Groet!

    Allereerst zou ik je willen adviseren om goed na te denken. Wil je echt in het voortgezet onderwijs werken? Denk er niet te lichtvaardig over. Bezoek daarom eerst een school (HAVO/ VWO) en vraag of je een dag met een docent Nederlands mag ‘'meelopen". Het motief : ik wil kinderen graag Nederlands leren’' is volstrekt onvoldoende om in het voortgezet onderwijs succes te hebben.

    Bedenk dat gemiddeld 100 tot 150 sollicitanten reageren op een vacature in het onderwijs.De website van Fairflex (www.fairflex.nl), een bemiddelingsorganisatie voor de sector onderwijs geeft een goed beeld van de huidige arbeidsmarkt voor docenten.

    Voor het vak Nederlands geven scholen de voorkeur aan kandidaten die Nederlands hebben gestudeerd. Het lijkt mij dat je met een universitaire studie Kunst en Cultuur mogelijk wel in aanmerking zou kunnen komen voor de functie van docent Culturele en Kunstzinnige Vorming in de bovenbouw van het HAVO/ VWO. Verder ben je verplicht om de universitaire lerarenopleiding van ongeveer 1 jaar te volgen. Deze opleiding omvat onder meer cursussen onderwijskunde, leer- en onderwijspsychologie, algemene en vakdidactiek. Er is ook een verplichte stage.

    Het begeleiden van leerlingen op buitenlandse reizen enz is op de meeste scholen in handen van ervaren docenten.

    Op www.min.ocw.nl vind je informatie over het werken in het onderwijs of raadpleeg de websites van de universiteiten (www.universiteiten.startpagina.nl) en zoek op ‘lerarenopleiding’.

    Succes.

  • Anna Teresa mv Giacomo (8 mnd)

    bedankt voor de informatie.

    ik kan hier wel mee uit de voeten!