Westervoort - Oosterbeek

  • Karel de Gucht

    Leren de kinderen dit nog:

    Westervoort ligt ten oosten en Oosterbeek ten westen van Arnhem.

  • Theo

    Nee, dergelijke topografische kennis niet meer. Trouwens, bij het vak aardrijkskunde wordt de nadruk gelegd op het leren werken met de Encarta atlas op het internet en/ of met de klassieke Bos atlas (zoekvaardigheden). De naam voor het vak aardrijkskunde zou, lijkt mij, daarom beter kunnen worden vervangen door atlaskunde of atlasvaardigheden.

    Nog niet zo lang geleden vertelde een collega mij dat haar dochter met een paar vriendinnen met de trein moesten reizen. Zij vertrokken van station Zwolle en het was de bedoeling dat zij naar Utrecht Centraal zouden reizen. Echter, zij kwamen nooit in Utrecht aan, maar wel op ……….station Nijmegen. De meiden waren leerlingen 4 VWO!!!!! Karel de Gucht schreef:

    >

    > Leren de kinderen dit nog:

    >

    > Westervoort ligt ten oosten en Oosterbeek ten westen van

    > Arnhem.

  • KatJa

    Huh, dan zit onze zoon wel op een héél erg degelijke school voor VO; twee jaar topografie, met wekelijks een SO. Vond het zelf wel eens overdreven overigens, maar als ik dít lees ……..

  • Karel de Gucht

    De atlas van Encarta bevat veel fouten, kijk maar eens in je eigen streek. Aardrijkskunde is dingen opzoeken, maar ook urenlanmg kaarten bekijken om gevoel te krijgen voor wat waar ligt en om patronen te ontdekken en conclusies te leren trekken uit wat je ziet. “Hoe onderscheid ik een achterstandsbuurt van een rijke buurt op een kaart?” en dergelijke vragen zijn dingen die je met aardrijkskunbde leert te beantwoorden.

    Veel mensen, die vanuit Zuid-Limburg uit een trein naar het noorden stappen, vragen zich af of de de trein in Sittard stopt. Met goede topografische kennis overkomt die vraag je niet. En de voorbeelden van mensen, die bij de Vakantieman Klaipeda aanwezen, als ze in Spanje waren, zul je ook nog wel kennen, al vraag ik me af, of dat niet in scène gezet was.