Bedreiging

  • Stagaire

    Wie kan mij helpen?

    Ik ben bezig met mijn derdejaars stage en zit met een groot probleem.

    Vanaf het einde van het vorige schooljaar zit heb ik een hele leuke vmbo school in amsterdam gevonden waar ik mijn stage (werk) kan lopen.

    Maar vandaag was er een incident waar ik geen kant mee op kan.

    Na een dag als schaduwmentor de nieuwe 1e jaars op een sportdag te hebben begeleid ben ik klaar en was bezig te vertrekken.

    Ik loop over het schoolplein en een leerling spreekt mij aan.

    Dat doet ze met “He, jij daar” Ze vraagt of ik ook een nieuwe eerste jaars ben (ben namelijk pas 20 en zeker geen 2 meter) en ik antwoord met nee, dan zegt ze “wat mot jij hier dan”

    Ik zeg “ik geef vanaf dit jaar les op deze school”

    Ze snuift en gooit haar sigarettenpeuk in mij richting, waarna ik vraag “Is dat normaal?”

    Dan zegt ze iets in de trant van “wat jij dan” en daarna trut,

    waarna ik uit mijn slof schiet (veel te snel, dat weet ik) en zeg "Als jij je bijdehante bek (ja, ik weet het en heb gelijk gezegd dat ik zulke taal niet mocht gebruiken en

    mijn excuses heb aangeboden) niet kan houden dan stuur ik je naar meneer ….. (de directeur) en dan mag die met jouw praten, want dit vind ik niet normaal.

    Binnen 1 seconden stond deze leerling te schreeuwen dat ik had gezegd dat ze een bek had (waar ik al mijn exuses voor had aangeboden)

    Ik zeg zullen we het hier nu bij laten en later verder praten?

    Ik wil weglopen maar dan schreeuwt ze over het plein kankerhoer naar mij.

    alle leerlingen hebben zit gehoord en dus kan ik niet niets doen.

    Ik loop een paar passen terug weer in de richting van de leerling, dan verteld ze mij dat ik een ….. en een …. ben en dat ze mij in elkaar gaat rossen en mijn keel gaat doorsnijden en nooit meer veilig over straat kan.

    Ik zeg tegen haar dat ze hier moet blijven zitten en loop naar binnen.

    Ik praat met mijn stagebegeleider, hij loopt mee naar buiten en verteld de leerling wat voor sancties er staan op zulk taalgebruik en dat heeft indruk

    (mijn begeleider is een strengen man en de meeste lln. zijn wel bang voor hem)

    ik bied nogmaals mij excuses aan voor mijn taalgebruik maar zeg ook dat ik haar taalgebruik niet tolereer.

    Ik denk dat het hiermee geregeld is en praat nog even na met mijn stagebegeleider.

    Maar onderweg naar het busstation zie ik dat de leerling mij volgt maar ze komt niet dichtbij genoeg.

    Van de leerling weet ik dat ze al in aanraking is geweest met de politie en dat ze steekwapens mee naar school neemt.

    Ik ben nu serieus bang aangezien de leerling helemaal flipte en eigenlijk durf ik morgen ook niet meer naar mijn stage toe.

    Wat moet ik nu doen? Ik ben bang dat de leerling een klacht indient omdat ik bek zei en niet erg geduldig was of iemand mij in elkaar laat slaan want ze kent mijn adres uit de studiegids.

    wie weet hoe ik met deze sitatie om moet gaan of moet ik gewoon afwachten wat er gebeurt?

    Groetjes een studentje

  • aich

    Enorm rot voor je. Ik begrijp dat je morgen, of wanneer je weer stage moet lopen, niet op je gemak bent. Ik zou gewoon je mentor bellen en met hem het probleem doorspreken, incluisief het naar huis volgen want dat kan natuurlijk niet.

    Sorry, ik kan je ook niet beter helpen dan dat en weet uit ervaring hoe het is om niet lekker in je vel zittend naar je stage te gaan.

    Succes in ieder geval en laat je niet door die ene rotte appel in de mand uit het veld slaan!

  • esther

    zeer rotte situatie ja.

    Ik zou je ook als advies geven om dit zeer uitvoerig met je mentor te gaan bespreken en morgen juist wel weer gaan.

    kom je morgen niet, dan maak je aan de leerlingen duidelijk (zo gaan zij dat dan interpreteren) dat je bang bent en hebben zij de machts-strijd gewonnen. 1-0 voor hun dus. hier zullen ze je altijd mee blijven plagen, als je een paar dagen later weer zou komen dan gaan ze dat tegen je gebruiken en je uitmaken voor bangerik enz enz enz. dan wordt de situatie alleen maar erger.

    gewoon gaan morgen en laat je niet uit het veld slaan. HEb inderdaad geen grote mond terug en ga nooit een discussie aan met de leerling op het buitenplein (alle andere leerlingen horen dat ook en gaan zich er mee bemoeien).

    Aangezien je vermeld dat de ll wapens bij kan hebben, zou ik met haar nooit alleen in een ruimte gaan zitten, pak de lerarenkamer of een ruimte waar iedereen je kan zien maar niemand je kan horen zodat de ll zich ook op zijn of haar gemak voelt.

    in groepen zijn de ll meestal stoere binken met grote bek, maar zodra ze alleen zijn komt er nooit meer uit hun mond als “tja” , “kweet niet” en “euuhh” …daar kun je ze op pakken.

    ben streng doch rechtvaardig

  • sannie

    AANGIFTE DOEN VAN BEDREIGING!!!! DIT PIK JE TOCH NIET!!!!

  • Karel de Gucht

    Ja, maar “kom je morgen niet”, dan kan dat ook een aanleiding zijn om leerlingen in voor mijn part een plenaire zitting duidelijk te maken, dat docenten even goed als de leerlingen zelf kwetsbare mensen zijn, die gevoelens van angst kennen en waar je niet zomaar alles tegen kunt roepen. Geen les, de hele dag de gehele school in de aula bij elkaar en dat probleem heel snel de wereld uithelpen.

  • Karel de Gucht

    En als de school “overgaat tot de orde van de dag”, dan kunnen ze het vergeten dat hoogstaande wezens nog voor het onderwijs kiezen. Zoek dan echt wat anders, stagiare. Werkloosheid is zelfs beter dan dit.

  • melissa

    Goed idee.

  • Stagaire

    Heel erg bedankt voor jullie advies. Het onderwijs uit is voor mij geen optie omdat er voor iedere lastige leerling er tig zijn die ik echt kan helpen en iets leren.

    Ik heb diezelfde avond nog met mijn stagebegeleider gebeld en hij dacht dat het het beste was om er niet meer bij stil te staan.

    Een groepsbijeenkomst zou normaal een uitkomst bieden, maar in dit geval niet omdat ik het deels heb uitgelokt met mijn onbehoorlijke taalgebruik.

    Ik ben de confrontatie nog niet aangegaan, maar ik ga deze leerling zeker niet uit de weg.

    Het is afwachten wat er gaat gebeuren maar ik denk dat het wel goed gaat zolang ik maar niet te dicht bij haar in de buurt kom.

    Ik zorg er voortaan voor dat ik niet meer ergens alleen met deze leerling ben.

    Hartstikke bedankt,

    Een iets mindere radeloze student

  • Karel de Gucht

    “Ik heb diezelfde avond nog met mijn stagebegeleider gebeld en hij dacht dat het het beste was om er niet meer bij stil te staan.”

    Dat is echt heel fout, het is iets om langdurig bij stil te staan, om het probleem, door je school althans structureel aan te pakken. Men gaat ervan uit, dat het ook wel uit het geheugen van de daders-leerlingen zal verdwijnen, maar dat is een echte misvatting. De gebeurtenis en de lauwe reactie daarvan op de school zet zich in hun ervaring vast als een uitnodiging om er vooral mee door te gaan. De lauwe reacties op dit soort incidenten uit het verleden worden dan ook bewezen door de va-kwaad-tot-ergerwording, die reeds heeft plaatsgevonden.

    “Een groepsbijeenkomst zou normaal een uitkomst bieden, maar in dit geval niet omdat ik het deels heb uitgelokt met mijn onbehoorlijke taalgebruik.”

    Maar een docent die “hou je bek” zegt, is toch nog wel anders dan het leerling, die veel ergere dingen roept. En niet dat ene incident, maar het structurele gebeuren op dit punt dient aanleiding te zijn om het gewone lesgeven bij dit soort gebeurtenissen stil te leggen en eerst de veiligheid te waarborgen.

  • Marto

    Misschien zei de docent het om je rustig te maken, maar ik denk niet dat het goed is om er niet meer bij stil te staan. Misschien is het beter om een rustig moment af te wachten en dan deze zaak opnieuw aan te kaarten. (Niet te lang wachten overigens.)

    Ik heb gezien met een collega dat de school het liever stil hield en dat deze collega er uiteindelijk zelf aan onderdoor is gegaan.

    Als je je eigen fouten kunt toegeven en ervan leren kan, kan dat met deze leerling ook. Een dubbele voorbeeld functie dus. Bovendien kan dat de relatie met de leerling verbeteren.

    Als de dreiging concreet was en je hebt uit schrik gereageerd, zoals je hebt gedaan, zou ik altijd aangifte doen. Laat je je niet terroriseren door een leerling of de school zelf.