Mijn zoon zit op Speciaal onderwijs , categorie 4.
Hij is autistisch en heeft ook Gilles de la Tourette , hij is 10 jaar.
De nieuwe klas met nieuwe leerkrachten is voor kinderen en leraren altijd een moeilijke start.
Zeker als je zo`n 12 , 13 kinderen hebt met aandoeningen als ADHD(en dan bedoel ik echt ADHD , geen moeders van drukke kinderen die dat zo benoemen.)
autisme , en andere vaak gecompliceerde aandoeningen.
Mijn zoontje kwam gisteren helemaal overstuur thuis. Hij had niet goed geluisterd en de juffrouw trok hem ruw uit de rij en duwde zijn hand stevig richting de pols en trok hem zo de gang door. Intussen zei ze tegen een ander kind dat waarschijnlijk ook niet luisterde '' kijk maar goed wat ik met *** doe , straks doe ik dat met jou ook.
Hij had zelfs vanmorgen nog pijn aan zijn pols.
Ik heb bewust niet de school gebeld maar heb er een nachtje over geslapen om er even over te denken . Ik was behalve flink boos ook machteloos want als je met een kind met een psychiatrische aandoening al een traject van scholen doorlopen hebt weet je dat er weinig deskundigheid is in de begeleiding en aanpak van deze kinderen.
En dat kan ook niet anders , de opleiding is om kinderen te leren schrijven en rekenen. Ik weet wel dat er meer bij komt kijken , maar dit om even aan te geven waar het wel om draait.
Een cursus autisme en ADHD die de onderwijzers erbij krijgen is echt ontoereikend om deze kinderen te begeleiden.
Veel beter zou het zijn dat er echt een aparte opleiding zou komen waarbij het psychiatrisch ziektebeeld b.v. 80% van het lespakket zou zijn , en 20 % het bijbrengen van scholing.
Je hebt zo weinig aan mensen die kunnen lezen en schrijven maar traumas hebben opgelopen in hun schooltijd door stelselmatig verkeerde beoordelingen en aanpak.
Goed , ik heb vanmorgen de school gebeld en overleg gehad met de juffrouw.
Ze vertelde dat de kinderen in de rij moesten lopen maar mijn zoontje niet wilde stoppen met in het voorbijgaan ieder raam aan te raken.
(Gilles de la Tourette)Dus had men in het onderwijsteam afgesproken dat bij kinderen die zich niet wilden gedragen het ‘'bokkepootje’' toegepast mocht worden.
Het geven van een pijnprikkel zoals zij dat noemde.
Voor diegene die willen weten hoe intens die pijnprikkel is , doe het maar eens bij jezelf. Breng je hand stevig naar je pols en doordrukken.
En die mishandeling omdat mijn zoon iets doet wat hoort bij het beeld van Gilles de la Tourette.
Ze had andere oplossingen kunnen kiezen. Hem apart zetten om hem te laten ‘'ticken ’'. Als hij 10 minuutjes zonder dat iemand hem zag zou mogen bewegen , ticks uit laten komen , zou je er verder geen last meer van hebben voor een paar uur.
Het is alsof je een kind zonder beentjes zou zeggen ‘'kom uit die rolstoel en je moet ook al heb je geen benen toch lopen. En als je dat niet lukt dan buigen we je handje om.’'
Het is ronduit zeer wreed.
Dat mijn zoontje Gilles de la Tourette had is haar ontgaan. Want ze heeft 13 (moeilijke) kinderen en ze hebben allemaal wat.
En dat begrijp ik wel. Het schooljaar is net begonnen. je kent de kinderen nog niet.
Echt misdragen doet mijn kind zich niet zei de juffrouw , maar hij kan vaak niet stoppen met praten , en dat irriteert dus krijgt hij straf.
Zo mocht hij deze dagen niet mee zwemmen , wel moest hij mee om naar de andere kinderen te kijken hoe leuk ze het hadden in het zwembad.
Daarbij moest hij op een bankje zitten en mocht zich niet bewegen.
Hij moest strafregels schrijven want een kind trok gekke bekken en mijn zoontje kon niet stoppen om daarom te lachen , mocht daarom ook niet naar buiten.
En zo kan ik wel doorgaan.
Mijn zoontje wordt steeds depressiever en zegt mij te vaak''Mam , ik wil eigenlijk niet leven , het is te moeilijk voor mij''
In deze tijd mag je als ouders je kind niet aanraken als straf , maar leraren wel.
Ik heb geluk dat deze lerares eerlijk toegaf , en dat ze samen met mij en de autismedeskundige een plan op willen stellen zodat het wel lukt met Job.
Ik wil graag wat advies , meningen hierover.
Nu is mijn zoontje thuis , met medeweten van de leerplichtambtenaar , tot er goede afspraken onderling zijn gemaakt.