bokkepootje

  • marianthi

    Mijn zoon zit op Speciaal onderwijs , categorie 4.

    Hij is autistisch en heeft ook Gilles de la Tourette , hij is 10 jaar.

    De nieuwe klas met nieuwe leerkrachten is voor kinderen en leraren altijd een moeilijke start.

    Zeker als je zo`n 12 , 13 kinderen hebt met aandoeningen als ADHD(en dan bedoel ik echt ADHD , geen moeders van drukke kinderen die dat zo benoemen.)

    autisme , en andere vaak gecompliceerde aandoeningen.

    Mijn zoontje kwam gisteren helemaal overstuur thuis. Hij had niet goed geluisterd en de juffrouw trok hem ruw uit de rij en duwde zijn hand stevig richting de pols en trok hem zo de gang door. Intussen zei ze tegen een ander kind dat waarschijnlijk ook niet luisterde '' kijk maar goed wat ik met *** doe , straks doe ik dat met jou ook.

    Hij had zelfs vanmorgen nog pijn aan zijn pols.

    Ik heb bewust niet de school gebeld maar heb er een nachtje over geslapen om er even over te denken . Ik was behalve flink boos ook machteloos want als je met een kind met een psychiatrische aandoening al een traject van scholen doorlopen hebt weet je dat er weinig deskundigheid is in de begeleiding en aanpak van deze kinderen.

    En dat kan ook niet anders , de opleiding is om kinderen te leren schrijven en rekenen. Ik weet wel dat er meer bij komt kijken , maar dit om even aan te geven waar het wel om draait.

    Een cursus autisme en ADHD die de onderwijzers erbij krijgen is echt ontoereikend om deze kinderen te begeleiden.

    Veel beter zou het zijn dat er echt een aparte opleiding zou komen waarbij het psychiatrisch ziektebeeld b.v. 80% van het lespakket zou zijn , en 20 % het bijbrengen van scholing.

    Je hebt zo weinig aan mensen die kunnen lezen en schrijven maar traumas hebben opgelopen in hun schooltijd door stelselmatig verkeerde beoordelingen en aanpak.

    Goed , ik heb vanmorgen de school gebeld en overleg gehad met de juffrouw.

    Ze vertelde dat de kinderen in de rij moesten lopen maar mijn zoontje niet wilde stoppen met in het voorbijgaan ieder raam aan te raken.

    (Gilles de la Tourette)Dus had men in het onderwijsteam afgesproken dat bij kinderen die zich niet wilden gedragen het ‘'bokkepootje’' toegepast mocht worden.

    Het geven van een pijnprikkel zoals zij dat noemde.

    Voor diegene die willen weten hoe intens die pijnprikkel is , doe het maar eens bij jezelf. Breng je hand stevig naar je pols en doordrukken.

    En die mishandeling omdat mijn zoon iets doet wat hoort bij het beeld van Gilles de la Tourette.

    Ze had andere oplossingen kunnen kiezen. Hem apart zetten om hem te laten ‘'ticken ’'. Als hij 10 minuutjes zonder dat iemand hem zag zou mogen bewegen , ticks uit laten komen , zou je er verder geen last meer van hebben voor een paar uur.

    Het is alsof je een kind zonder beentjes zou zeggen ‘'kom uit die rolstoel en je moet ook al heb je geen benen toch lopen. En als je dat niet lukt dan buigen we je handje om.’'

    Het is ronduit zeer wreed.

    Dat mijn zoontje Gilles de la Tourette had is haar ontgaan. Want ze heeft 13 (moeilijke) kinderen en ze hebben allemaal wat.

    En dat begrijp ik wel. Het schooljaar is net begonnen. je kent de kinderen nog niet.

    Echt misdragen doet mijn kind zich niet zei de juffrouw , maar hij kan vaak niet stoppen met praten , en dat irriteert dus krijgt hij straf.

    Zo mocht hij deze dagen niet mee zwemmen , wel moest hij mee om naar de andere kinderen te kijken hoe leuk ze het hadden in het zwembad.

    Daarbij moest hij op een bankje zitten en mocht zich niet bewegen.

    Hij moest strafregels schrijven want een kind trok gekke bekken en mijn zoontje kon niet stoppen om daarom te lachen , mocht daarom ook niet naar buiten.

    En zo kan ik wel doorgaan.

    Mijn zoontje wordt steeds depressiever en zegt mij te vaak''Mam , ik wil eigenlijk niet leven , het is te moeilijk voor mij''

    In deze tijd mag je als ouders je kind niet aanraken als straf , maar leraren wel.

    Ik heb geluk dat deze lerares eerlijk toegaf , en dat ze samen met mij en de autismedeskundige een plan op willen stellen zodat het wel lukt met Job.

    Ik wil graag wat advies , meningen hierover.

    Nu is mijn zoontje thuis , met medeweten van de leerplichtambtenaar , tot er goede afspraken onderling zijn gemaakt.

  • ZZ

    Hi,

    Heb je dit ook op het autisme en/of ADHD bord gezet? Ik denk dat het wellicht daar voor anderen herkenbaar(der) is. Hoe oud is die juf?Het betreft een school voor speciaal onderwijs zeg je, nu dan wil ik wel eens weten wát er speciaal is aan die school, het onderwijs of de leraren?!. Er is idd voor kinderen met een ‘handicap’ nog steeds geen oplossing binnen het onderwijs. (basis én vo) Ik denk dat het goed is dat je je kind thuis houdt totdat er goede afspraken gemaakt zijn maar dit eerste is natuurlijk weer niet in het belang van het kind die zou nu gewoon naar school moeten gaan. Jammer dat dit soort dingen niet vooraf besproken zijn met de school? In ieder geval nooit accoord gaan met het feit dat er een ‘pijn-prikkel’ wordt gegeven. Zijn ze hélémaal!! Shock-therapie doen we niet aan op school lijkt mij. Houd voet bij stuk, zet alles op papier en ga nooit alleen naar school om afspraken te maken, neem een ‘getuige’ mee.

    Suc6.

    Groet,

    ZZ

  • Maria

    Kijk eens op www.onderwijsklachten.nl

    Hier vind je alle informatie voor het opstarten van een klachtenprocedure,

  • ZZ

    Tja, schiet je alleen niet zoveel mee op. Het bekende elkaar het hand boven't hoofd houden. School heeft het nooit gedaan!

  • ZZ

    het hand = de hand

  • Harm

    Het is jammer te horen/lezen dat het gebeurd is met je zoon. Het advies om een klacht in te dienen is natuurlijk best wel gegrond, maar helpt u uw zoon daarmee? Natuurlijk ik strijk velen tegen de haren in dat ik dit zeg, want het is je goed recht. Echter ik zou op dit moment mijn energie inzetten op de relatie leerkracht-ouder-leerling. De leerkracht is, volgens uw verhaal, gericht op verbeteren van de situatie en haar eigen professionaliteit. Het is nu tijd daarop in te springen (en misschien negatieve gevoelens even opzij zetten) en proberen te komen tot een goede communicatie, alles in het voordeel van uw kind, U bent de deskundige als het gaat om uw kind. Alles op papier zetten blijft slim!

    Ook ik heb het bokkepootje geleerd in een van de vele cursussen (hoewel ik nooit heb gehoord van de eventuele schade, zeker niet met mijn kracht tijdens diezelfde cursus, niet doen dus!!), maar belangrijker is het inschatten van elke veranderende situatie hoe klein ook, zodat ik veel voor kan zijn.

  • Maria

    Harm,

    Bekijk de genoemde site eens goed!

    Er staan ook tips en adviezen voor een goed gesprek op, juist om een klachtenprocedure te voorkomen!

  • marianthi

    Je hebt volgens mij wel gelijk Harm.

    Ik denk ook niet dat het voor Job wat betreft die klacht wat opschiet.

    Er zijn echter twee dingen die me door het hoofd gaan.

    Er is een beleid op school dat zegt dat je kinderen pijn mag doen in situaties dat de leraar het kind niet meer te baas kan.

    Echter schriftelijk , of in de oudergids waar een heel protocol staat over de rechten en plichten van ouders en school , staat het niet beschreven.

    Deze lerares was alleen op de gang met de kinderen. Mijn zoon was niet buiten zinnen (en dan nog) of agressief naar kinderen of leraar.

    Hij luisterde niet.Nog wel vauit zijn Gilles de la Tourette.

    Het is waar dat wat er ook gebeurt de school altijd gebeurtenissen verdraait , zelfs als eerder wordt beaamt dat de gebeurtenis daadwerkelijk ging zoals kind beschreef.

    Zo gauw je aan een klachtenprocedure begint wordt de school beschermt.

    Wat de leraar ook heeft uitgevreten.Daarom zijn zoveel zaken van pedofilie in het onderwijs jaren onder de tafel geveegd.

    Ook de collega`s , directie verafschuwen bepaald gedrag vaak , maar de naam van de school gaat boven alles. Al moet men kinderen beschadigen.

    Wat de juffrouw heeft gedaan vind ik erg.

    Vooral het gebrek aan deskundigheid over het ziektebeeld autisme.

    Anders had ze zeer zeker het gedrag van mijn zoon kunnen voorkomen. En was pijn doen niet nodig geweest.

    Maar daar gaan we over praten.

    Ze staan daar heel open tegenover. Ik heb ook gezegd dat ik dat niet meer wil.Heel stellig.

    En men heeft mij gezegd dat dit niet meer zal gebeuren.

    Althans de juffrouw van Job.

    Dat beschouw ik dus als een incident.Dat kan wel goedkomen.

    Kijk , ik begrijp wel dat de juffrouw geen kaarten meer in handen had , toen Job nog steeds niet luisterde. En maar ramen aan bleef tikken.

    Ik begrijp die machteloosheid wel op dat moment.

    Echter , de juffrouw vertelde ook dat Job al dagenlang onrustig was in de klas.

    Motoriek , veel praten.

    Wat is daar tegen gedaan.

    In de vorige klas wist men dat Job kalmeerde als hij op de gang apart gezet werd en wat werk kreeg om af te leiden.

    Deze klas weer niet.Ze wist niet eens dat hij Gilles de la Tourette had.

    Dus als hij praatte : straf. Als hij teveel bewoog en er ook nog spullen van het tafeltje vielen : straf Hij had in de twee dagen die vooraf gingen al bergen straf en grote monden gehad.

    Maar hij had ook nog iets waar hij zich op verheugde . Op die warme woensdag mocht hij mee zwemmen. Hij had het er dagen over.

    Maar later besloot men dat hij het niet verdiend had . Dus hij mocht niet mee naar het zwembad. Althans…hij mocht wel mee , maar moest toekijken hoe de andere kinderen plezier hadden en hijzelf moest doodstil op een bankje blijven zitten.

    Wat hij niet kan.

    Hij zwaaide naar een kind en kreeg op zijn donder :'' Stil zitten''

    Dus voor mij heeft de school ook zijn gedrag veroorzaakt.

    Er zijn twee dingen. Eerst het incident.

    Ten tweede het beleid van de school dat kinderen mishandelt mogen worden .

    En daar ga ik dus wel een klacht tegen indienen , en dit bij de ouderraad indienen.

    Iedereen dient ook te weten wat het beleid van de school is.

    Ik weet wel dat dit de doofpot weer in moet. Maar aangetekend ligt mijn klacht daar.

    Als dit weer gebeurt , dan doe ik aangifte bij de politie en ga ik tevens naar de pers.

    Ik heb meer een rotgevoel over dat ‘'beleid van de school’' als wat de juffrouw heeft gedaan.

    Maar goed , ik heb vanmiddag een gesprek met het hele team , en ik hoop dat ik dan wijzer wordt.

  • Kees

    Het is bokkeNpootje

  • Gerry

    wat maakt het uit hoe je het schrijft

    het zou helemaal niet moeten bestaan.

    ik marianthi succes wensen en hoop dat het toch goed komt en dat je zoon met plezier naar school kan gaan.