hoeveel uur les Havo mag?

  • ilona L

    Mijn dochter heeft zojuist haar rooster op haar nieuwe school ontvangen. Ze stroomt in Havo-4 in. Ze heeft elke dag les van 8.15 tot 15.50, met uitzondering van maandagochtend 1e twee uur vrij en donderdagochtend 1e uur vrij. Ik vind dit vrij lang en dus vroeg ik me af hoeveel uur het wettelijk is toegestaan dat kinderen van 15/16 jaar op school moeten (mogen) verblijven? Haar vriendinnen gaan naar het MBO en 1 heeft op vrijdag vrij….wat een verschil met “onze” Havo….

    groet, Ilona L.

  • Karel de Gucht

    “Voor hetzelfde geld bieden we iets extra's,” zo zei mijn recotr, toen ik hem wees op de 4 uur natuurkunde in het rooster, terwijl in de schoolgids 3 stonden.

  • Jet

    Ik heb even gespiekt op het rooster van de school van onze zoon, maar deze heeft als 14jarige 33 lesuren van 50 minuten, en ik kan me van de voorgaande drie jaar niet anders herinneren. Vind het ook best te doen hoor, zeker als je bedenkt dat ze op zijn school tijdens sommige uren ook al huiswerk mogen maken.

    Het lesrooster kan zelfs nog uitgebreid worden als een docent een leerling extra uren oplegt, die verplicht gevolgd moeten worden. Vlgs mij voor een 15jarige dus best te doen, zeker gezien het feit dat onze 14jarige daarnaast ook minstens 3 uur per dag aan huiswerk kwijt is.

  • ilona L

    getsie, wat belerend, geef gewoon antwoord op mijn vraag en ga mij niet opvoeden.

  • ilona L

    dank je, Jet!

  • jk

    http://www.minocw.nl/vo/gids2004nl/07.html

    Het aantal lesuren per vak

    In de eerste drie leerjaren duurt de lesweek ten minste 32 lesuren (van - meestal - 50 minuten); in totaal dus drie maal 32 is 96 uur. Daarvan worden ten minste 70 lesuren besteed aan de door de overheid vastgestelde kerndoelen van de basisvorming. De overige 26 lesuren vormen de vrije ruimte die de school zelf mag invullen. Vaak duren de lesuren 50 minuten, maar er zijn ook scholen die ervoor kiezen om kortere of langere lesuren te geven. Bijvoorbeeld lessen van 70 minuten. De totale tijd blijft wel gelijk.

    Scholen bepalen welke vakken van de basisvorming zij in welk leerjaar geven, en hoeveel uren ze eraan besteden. Bij dat laatste moeten ze zich wel houden aan het minimum van 2 lesuren per week gedurende een jaar (of 1 lesuur per week gedurende twee jaar). Een school kan bijvoorbeeld het vak informatiekunde in het eerste leerjaar al helemaal afronden. Of het vak economie pas vanaf het tweede leerjaar geven.

    Voor de leerlingen die naar verwachting de basisberoepsgerichte leerweg en het leerwegondersteunend onderwijs zullen gaan volgen, is de minimum urenverplichting minder. Over twee jaar gemeten moeten de scholen voor deze leerlingen 75 procent van de onderwijstijd (dus 48 van de 64 lesuren) besteden aan de basisvorming. Hierdoor hebben de scholen meer ruimte voor eigen invulling en voor onderwijs op maat aan specifieke leerlingengroepen. In de schoolgids biedt de school informatie hierover.

  • Karel de Gucht

    Tegen een kutmentaliteit kom ik altijd in het geweer.

  • Marto

    Ik denk dat die ‘kutmentaliteit’ door het onderwijssysteem zelf wordt veroorzaakt.

  • Ilona

    dat is goede informatie! Dank je wel!

  • Ilona

    De vraag was; hoeveel uur mag en de vraag was niet: krijg je leuke lessen en/of iets extra's als je lange dagen op school maakt….je hebt helaas de gave de VRAAG niet te lezen.