Info gevraagd

  • Jet

    Info gezocht; heb besloten me te gaan bemoeien met de schoolloopbaan van een straatgenootje van 15 (met toestemming van z'n ouders). Hij beweert dit jaar van een brede scholengemeenschap te zijn verwijderd zonder reden (volgde VMBO-theoretische leerweg - voorheen MAVO). Nu ben ik helemaal niet thuis in dit type onderwijs dus graag even wat info mbt de regels van het degraderen in onderwijstype bij dit soort onderwijs. Is het zo dat je na een tweede doublure in de onderbouw verwijderd mag worden zoals binnen het VWO? Kan slecht gedrag een reden zijn om van schooltype te moeten veranderen, of mag je het op een andere school dan nog wel proberen binnen hetzelfde soort onderwijs als je vlgs de eerste school bent bevorderd?

    Ik heb net gevraagd of hij een keer met me wil komen praten om z'n schoolloopbaan tot op heden even op een rijtje te zetten. Welke vragen mag ik niet vergeten?

    Heb dit bericht ook op de VMBOprik geplaatst maar daar lijkt het me zo stil.

    Groet, Jet

  • Theo

    Kijk eens op:

    http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%27%27doubleren+in+het+VMBO%22&btnG=Google+zoeken&meta=

    waarop scholen vertellen over het ‘'blijven zitten’'

  • mirjam

    Heb net m'n reactie op de vmbo prikpagina gezet.

  • coördinator

    Een paar zaken op een rijtje:

    a. Twee keer blijven zitten in hetzelfde leerjaar is altijd een reden om een leerling te verwijzen, hetzij naar een andere school (als er geen passende afdeling voorhanden is) of naar een andere onderdeel van dezelfde scholengemeenschap.

    b. Bij dit soort besluiten speelt de maximale verblijfsduur - zoals Mirjam in haar reactie meldt - van 5 jaar een rol.

    c. Zulke besluiten horen altijd gemeld te worden aan de ouders inclusief toelichting. De meest correcte wijze is dat dit met de ouders en de leerling wordt besproken, bv. door de mentor inclusief adviezen. Misschien dat een school ervoor kiest om dit besluit per brief mee te delen, maar alleen een ‘losse’ mededeling van de leerling zelf kan natuurlijk nooit de enige vorm van communicatie hierover zijn."

    Zie verder reactie van Mirjam.

    Coördinator

  • coördinator

    Prikbord VMBO-pagina functioneert niet meer. In feite had het al lang opgeheven moeten zijn.

    Post je reactie (ook) op dit prikbord.

    Coördinator