introductieweek maar niet meewillen

  • Stipje

    hoi

    Voor mijn nieuwe opleiding hebben we aan het begin van het schooljaar een introductieweek (HBO). Nu is het echter zo dat er tijdens deze week overnacht wordt op een camping, dus dan ben je een week van huis. Ik heb erg veel last van heimwee en ik wil eigenlijk helemaal niet mee! Op de documentatie die ik ontvangen heb staat dat het in principe verplicht is, maar dat je in bepaalde gevallen niet mee hoeft (uitzonderingen). Wat zal ik doen en denken jullie dat mijn school heimwee een goede reden vindt? Tijdens andere excursies e.d ben ik ook vaak niet meegeweest vanwege erge heimwee.

    Ik hoop dat iemand mij goede raad kan geven.

    Groetjes Stipje

  • Karel de Gucht

    Als het in de DSM-IV (handboek voor psychiatrie) voorkomt als ziektebeeld, is het een geldige reden om niet mee te gaan.

  • Theo

    Let erop dat er in een introductieweek vaak een zogenoemde voortgangstoets wordt afgenomen. Het maken van deze toets is verplicht: het is in veel HBO opleidingen een verplicht onderdeel van het studieprogramma. Dit zou wel eens de reden kunnen zijn dat de studieleiding van je opleiding deelname aan de introductieweek verplicht is. Een introductieweek is (helaas) niet meer alleen een kennismakingsperiode en feest vieren……….

  • Karel de Gucht

    Daarom zou ik de officiële weg behandelen en het gooien op het erkende ziektebeeld heimwee.

  • Theo

    Volledig mee eens!!!