beetje lastig???Help!

  • renate

    Ik ben begonnen met de opleiding spw nivo 4, nu ben ik er na 2,5 jaar mee gestopt en wil de draad graag verder oppakken, maar nu de vragen:

    - als ik de diploma onderwijsassistent heb gehaald, kan ik dan ook solliciteren bij de kinderopvang?

    - En ik heb bepaalde modules al gehaald, wat moet ik dan nog halen als ik alleen kinderopvang wil gaan doen? Dit zijn de modules:

    301 Methodische vaardigheden 1

    302 sociale vaardigheden

    303 organisatorische vaardigheden 1

    304 Professionaliteit en kwaliteitszorg

    204 Individu en samenleving

    305 Mens, Arbeid en samenleving

    306 Engels 2

    308 Verzorgen

    309 Begeleiden SPW 3

    - Ik heb eens rondgekeken op internet en zag dat ik in princiepe de kinderopvang al gehaald had?! Kan ik dan ook ergens een diploma kinderopvang krijgen?

    Ik snap er echt niets meer van en waar ik ook vraag niemand weet het?!

    Ik hoop echt dat iemand mij via deze weg verder kan helpen!!

    Alvast bedankt,

    Groetjes Renate

  • Theo

    Beste Renate,

    Je schrijft:

    ''Ik ben begonnen met de opleiding spw nivo 4, nu ben ik er na 2,5 jaar mee gestopt en wil de draad graag verder oppakken, maar nu de vragen:

    - als ik de diploma onderwijsassistent heb gehaald, kan ik dan ook solliciteren bij de kinderopvang?''

    Je wilt met de opleiding spw 4 verder gaan: een prima idee. Maar je schrijft verder: ‘'als ik het diploma onderwijsassistent hebt gehaald…….’’ Waarom heb je het nu over het diploma onderwijsassistent? De opleiding SPW is een opleiding voor sociaal pedagogisch werker.Dit zijn twee verschillende opleidingen voor twee verschillende diploma’s? Wat is precies je bedoeling?

    Je kunt met het diploma onderwijsassistent bij een instelling voor kinderopvang solliciteren. Maar het zou mij niet verbazen als die instelling de voorkeur zal geven aan een sollicitant die voor het werken in een kinderdagverblijf een passende opleiding heeft gevolgd, bijvoorbeeld de opleiding spw nivo 4. De opleiding onderwijsassistent (niveau 4) is een voorbereiding op de functie van ‘'assistent groepsleerkracht’' op een basisschool.

    Je zou kunnen proberen om naast de modulen die je voor spw 4 nog moet doen, met de opleiding voor onderwijsassistent te beginnen. Tegelijkertijd twee verschillende opleidingen volgen, zeker in combinatie met een baan, is erg zwaar. Het lijkt mij verstandiger eerst je spw 4 opleiding af te maken en dan pas met de opleiding voor onderwijsassistent te beginnen.

    Je schrijft verder:

    " En ik heb bepaalde modules al gehaald, wat moet ik dan nog halen als ik alleen kinderopvang wil gaan doen? Dit zijn de modules:

    301 Methodische vaardigheden 1

    302 sociale vaardigheden

    303 organisatorische vaardigheden 1

    304 Professionaliteit en kwaliteitszorg

    204 Individu en samenleving

    305 Mens, Arbeid en samenleving

    306 Engels 2

    308 Verzorgen

    309 Begeleiden SPW 3

    - Ik heb eens rondgekeken op internet en zag dat ik in princiepe de kinderopvang al gehaald had?! Kan ik dan ook ergens een diploma kinderopvang krijgen?

    Ik snap er echt niets meer van en waar ik ook vraag niemand weet het?!"

    Informeer bij de school waar je deze modulen hebt gehaald! Als jij inderdaad hebt voldaan aan alle eisen voor het diploma spw 3 dan kun je de school vragen om een getuigschrift/ diploma spw 3 uit te reiken. Maar, nogmaals je moet dan wel aan alle diploma-eisen van de spw 3 opleiding hebben voldaan! Ik neem aan dat je van de behaalde modules bewijzen hebt waaruit blijkt je de modules met een voldoende hebt afgerond.

    Succes

  • Theo

    Aanvullende informatie voor jou op het internet gevonden. Let op: de school die wordt genoemd is een school voor schriftelijk onderwijs. Echter, je kunt met je behaalde modulen vrijstellingen aanvragen. Dan duurt de opleiding spw 3 veel korter. Ook biedt deze school de mogelijkheid aan om daarbij ook een opleiding onderwijsassistent te volgen. Klik op:

    http://www.debron.biz/web3.html