HBO "P" naar de universiteit??

  • jeffrey

    Is het nog mogelijk met een propedeuse van het HBO naar de universiteit te gaan? Ik hoorde namelijk dat dit afgeschaft zou worden en dat het bij sommige opleidingen nu al niet meer kan. Anderzijds hoor ik weer verhalen dat dit nog jaren zal duren. Wie weet hier meer van?

  • Theo

    Beste Jeffrey,

    Het wetenschappelijk of universitair onderwijs (wo) en het hoger beroepsonderwijs (hbo) vormen gezamenlijk het hoger onderwijs in Nederland. Hbo en wo onderscheiden zich in een aantal opzichten van elkaar. Zo is het hoger beroepsonderwijs (over het algemeen) op de beroepspraktijk gericht, en is het wetenschappelijk onderwijs theoretisch(er) en abstract(er) van aard. Ook wordt er van jou op de universiteit een (veel) grotere zelfstandigheid en discipline gevraagd dan je op het HBO gewend bent. Daarnaast maak je niet alleen kennis met bestaande theorieën; je leert ook zelf “nieuwe” theorieën en/ of ‘'nieuwe’' kennis te ontwikkelen of een eigen oplossing voor een probleem te bedenken. Verder zou je kunnen zeggen dat je je op de universiteit meer bezig zult zijn met wetenschappelijke vorming en ontwikkeling. Op het HBO ligt daarentegen de nadruk op het kiezen van (een) oplossing(en) uit bestaande oplossingsmogelijkheden.

    Als je een hbo-propedeusediploma hebt, KUN je ‘'doorstromen’' naar een universitaire bachelor. Je komt in de regel niet in aanmerking voor vrijstellingen. Je volgt het reguliere studieprograma van het eerste studiejaar.

    In het algemeen geldt dat je met een hbo- diploma van 240 studiepunten (ECTS) kunt ‘'doorstromen’' naar een universitaire bachelor. Afhankelijk van de ‘zwaarte’' van je HBO-studieprogramma en/ of de extra vakken die je op het HBO hebt gedaan, kom je mogelijk in aanmerking voor een aantal vrijstellingen. Of je voor vrijstellingen in aanmerking komt, beoordeelt de examencommissie van de betreffende WO-opleiding..

    Onder bepaalde voorwaarden kun je met sommige HBO-diploma''s ‘'doorstromen’' naar een universitaire masteropleiding. Je volgt dan een schakelprogramma waarmee je in een jaar zou kunnen voldoen aan de toelatingseisen van een universitaire masteropleiding. Vaak hebben HBO-instellingen hiervoor een samenwerkingsverband met een universiteit.

    De studiemogelijkheden die ik heb beschreven, betekenen niet dat je zonder meer kunt ‘'instromen’' in een universitaire opleiding, zelfs niet met een voltooide HBO-opleiding. Vrijwel elke WO- opleiding hanteert haar eigen toelatingseisen.Je moet bijvoorbeeld bijna altijd een aantoonbare kennis van wiskunde op vwo-niveau hebben. Afhankelijk van wat je aan de universiteit wilt studeren, betekent deze wiskunde-eis: tenminste wiskunde VWO A1/ A2. Ook kan er aantoonbare kennis van bijvoorbeeld wiskunde B1/ B2, natuur- en scheikunde, biologie, economie worden gevraagd. Als je niet aan alle gestelde toelatingseisen voldoet, zul je je ontbrekende kennis voorafgaand aan je universitaire studie moeten ‘'wegwerken’'.

    Ik raad je aan eerst met de studieadviseur te praten van de HBO- instelling waar je je HBO - propedeuse hebt gehaald. Hij/ zij kan je dan naar de studieadviseurs van universiteiten verwijzen. Ook het zelf raadplegen van de websites van universiteiten is voor een eerste orientatie een goede mogelijkheid. Kijk bijvoorbeeld op www.universiteiten.startpagina.nl

    Succes

  • KatJa

    Theo schreef:

    “In het algemeen geldt dat je met een hbo-diploma van 240 studiepunten (ECTS) kunt ‘'doorstromen’' naar een universitaire bachelor.”

    Ook met een HBO-propedeuse van 60 ECTS kun je in principe toegang verkrijgen tot de universiteit, terwijl je met een afgeronde HBO-bachelor opleiding soms voor toelating tot een masteropleiding nog een pre-master moet volgen (en de benodigde punten moet verzamelen/scoren).

    In principe ben ik het met Theo eens, maar voor inzicht in de juiste toelatingsvoorwaarden zou ik je aanraden niet met je HBO-studieadviseur te gaan praten maar met de studie-adviseur van de betreffende WO-opleiding. Het is inmiddels zo ingewikkeld dat alleen die studieadviseur op de hoogte is van alle toelatingsvoorwaarden en uitzonderingen op de bestaande regels.

    Succes, KatJa

  • Theo

    Hogeschool van Amsterdam en Universiteit van Amsterdam,

    Hogeschool Windesheim en Vrije Universiteit Amsterdam,

    Hogeschool Hanzesteden en Universiteit Groningen

    Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht hebben alle speciale

    doorstroomprogramma''s voor HBO studenten. Ook andere HBO-instellingen werken

    met universiteiten samen. Ik kan mij daarom niet voorstellen dat een studieadviseur op

    een HBO ‘minder weet’' dan zijn/ haar ‘'collega’' op een universiteit……..

  • KatJa

    Ik wel, het is m'n beroep :)

  • M Lavell

    Waarom weet jij dan ‘minder’ dan je collega op de universiteit?

  • Theo

    Je schreef: ‘’Ook met een HBO-propedeuse van 60 ECTS kun je in principe toegang verkrijgen tot de universiteit, ….’’

    Je hebt gelijk. In principe kun je met een HBO-propedeuse worden toegelaten tot een universitaire bacheloropleiding. Echter, er zijn, vermoed ik maar heel weinig studieadviseurs die dit advies zullen geven, tenzij je naast je HBO- propedeuse een

    VWO- diploma hebt met de vereiste vakken. Heb je geen VWO – diploma, maar wel een HAVO of een MBO - 4 diploma dan lijkt mij een overstap van HBO naar WO voor HBO-P-ers een brug te ver. Naar mijn mening is het verstandiger om eerst de HBO – opleiding te voltooien.

    Veel HBO-ers onderschatten de zwaarte van een universitaire bacheloropleiding. Welke universitaire studie zij ook kiezen, vakken zoals statistiek, en methoden & technieken van onderzoek zijn zelfs voor afgestudeerde HBO-ers beruchte struikelvakken. Ook denken zij soms te lichtvaardig over de mate van zelfstandigheid en de discipline die voor een universitaire studie nodig zijn. Daarom adviseerde ik Jeffrey om eerst met zijn studieadviseur over zijn studieplannen te praten. Het lijkt mij dat zijn studieadviseur en/ of zijn mentor/ studiebegeleider inzage hebben in zijn studieprestaties. Zij kunnen, naar mijn mening, een gefundeerd oordeel geven over zijn kans op studiesucces in het WO. Een studieadviseur van een universiteit heeft immers niet de beschikking over dezelfde gegevens.

    Ook schreef je: ‘…..terwijl je met een afgeronde HBO-bachelor opleiding soms voor toelating tot een masteropleiding nog een pre-master moet volgen (en de benodigde punten moet verzamelen/scoren). ‘

    Met een voltooide HBO-opleiding moet je inderdaad een ‘pre-master programma ’ volgen. Een uitzondering is er voor HBO-ers die een aansluitende minor hebben gevolgd. De ‘minor-vakken’ zijn wat betreft inhoud en moeilijkheidsgraad gelijkwaardig met die van het ‘pre-master class’ studieprogramma. Deze HBO-ers volgen deze minor vaak op de universiteit waar zij hun mastergraad willen behalen.

    Er is soms een ‘assessment’! Als je een hbo-diploma hebt en je wilt een master doen aan (bijvoorbeeld) de Vrije Universiteit dan wordt je eerst onderzocht op je kennis van VWO wiskunde A1/ A2, Engels(!), cognitieve vaardigheden, motivatie/ attitude en je manier van studieaanpak. Voor de meeste HBO-ers is dit ‘assessment’ verplicht.

    Verder schreef je: ‘In principe ben ik het met Theo eens, maar voor inzicht in de juiste toelatingsvoorwaarden zou ik je aanraden niet met je HBO-studieadviseur te gaan praten maar met de studie-adviseur van de betreffende WO-opleiding. Het is inmiddels zo ingewikkeld dat alleen die studieadviseur op de hoogte is van alle toelatingsvoorwaarden en uitzonderingen op de bestaande regels.’

    Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Een HBO – propedeuse is echter niet meer dan een formele afsluiting van het eerste studiejaar: een stap op weg naar het HBO-diploma. Waarom zou je dan je studieadviseur of je mentor niet betrekken bij je beslissing om je studie in het WO voort te zetten? Op de websites van de universiteiten is meer dan voldoende informatie over allerlei toelatingsvoorwaarden en de erbij horende procedures te vinden: een effectieve ‘vindstrategie’ volstaat!

  • Marianne

    Waarom niet eerst het HBO afmaken?? De studie duurt totaal waarschijnlijk even lang als je het HBO eerst afmaakt. HBO duurt 4 jaar en WO er achteraan duurt nog 2 jaar. Anders HBO “p” 1 jaar en dan nog 4 jaar WO. Het is echter maar zeer de vraag of het je na je HBO “p” lukt om in 4 jaar WO af te ronden. Met alle risico's van dien als WO toch niet blijkt te lukken na je HBO “p”. Dan loop je veel meer risico's op mislukking. Bovendien heb je als afgerond HBO'er met afgrond WO zowel praktische vaardigheden als wetenschappelijke vaardigheden. Ik vind dat helemaal niet zo'n gekke weg en ik ken voorbeelden uit mijn directe omgeving die het heel goed hebben gedaan.

  • Theo

    Een heel goed advies!

  • KatJa

    Ik weet niet ‘minder’, maar ben beter thuis binnen de regels van m'n eigen toko dan die van een ander …..

    KatJa, niet werkzaam binnen het HBO overigens *D