Je schreef: ‘’Ook met een HBO-propedeuse van 60 ECTS kun je in principe toegang verkrijgen tot de universiteit, ….’’
Je hebt gelijk. In principe kun je met een HBO-propedeuse worden toegelaten tot een universitaire bacheloropleiding. Echter, er zijn, vermoed ik maar heel weinig studieadviseurs die dit advies zullen geven, tenzij je naast je HBO- propedeuse een
VWO- diploma hebt met de vereiste vakken. Heb je geen VWO – diploma, maar wel een HAVO of een MBO - 4 diploma dan lijkt mij een overstap van HBO naar WO voor HBO-P-ers een brug te ver. Naar mijn mening is het verstandiger om eerst de HBO – opleiding te voltooien.
Veel HBO-ers onderschatten de zwaarte van een universitaire bacheloropleiding. Welke universitaire studie zij ook kiezen, vakken zoals statistiek, en methoden & technieken van onderzoek zijn zelfs voor afgestudeerde HBO-ers beruchte struikelvakken. Ook denken zij soms te lichtvaardig over de mate van zelfstandigheid en de discipline die voor een universitaire studie nodig zijn. Daarom adviseerde ik Jeffrey om eerst met zijn studieadviseur over zijn studieplannen te praten. Het lijkt mij dat zijn studieadviseur en/ of zijn mentor/ studiebegeleider inzage hebben in zijn studieprestaties. Zij kunnen, naar mijn mening, een gefundeerd oordeel geven over zijn kans op studiesucces in het WO. Een studieadviseur van een universiteit heeft immers niet de beschikking over dezelfde gegevens.
Ook schreef je: ‘…..terwijl je met een afgeronde HBO-bachelor opleiding soms voor toelating tot een masteropleiding nog een pre-master moet volgen (en de benodigde punten moet verzamelen/scoren). ‘
Met een voltooide HBO-opleiding moet je inderdaad een ‘pre-master programma ’ volgen. Een uitzondering is er voor HBO-ers die een aansluitende minor hebben gevolgd. De ‘minor-vakken’ zijn wat betreft inhoud en moeilijkheidsgraad gelijkwaardig met die van het ‘pre-master class’ studieprogramma. Deze HBO-ers volgen deze minor vaak op de universiteit waar zij hun mastergraad willen behalen.
Er is soms een ‘assessment’! Als je een hbo-diploma hebt en je wilt een master doen aan (bijvoorbeeld) de Vrije Universiteit dan wordt je eerst onderzocht op je kennis van VWO wiskunde A1/ A2, Engels(!), cognitieve vaardigheden, motivatie/ attitude en je manier van studieaanpak. Voor de meeste HBO-ers is dit ‘assessment’ verplicht.
Verder schreef je: ‘In principe ben ik het met Theo eens, maar voor inzicht in de juiste toelatingsvoorwaarden zou ik je aanraden niet met je HBO-studieadviseur te gaan praten maar met de studie-adviseur van de betreffende WO-opleiding. Het is inmiddels zo ingewikkeld dat alleen die studieadviseur op de hoogte is van alle toelatingsvoorwaarden en uitzonderingen op de bestaande regels.’
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Een HBO – propedeuse is echter niet meer dan een formele afsluiting van het eerste studiejaar: een stap op weg naar het HBO-diploma. Waarom zou je dan je studieadviseur of je mentor niet betrekken bij je beslissing om je studie in het WO voort te zetten? Op de websites van de universiteiten is meer dan voldoende informatie over allerlei toelatingsvoorwaarden en de erbij horende procedures te vinden: een effectieve ‘vindstrategie’ volstaat!