didaktiek

  • Marto

    Moet een leerling door een vakinhoudelijk deskundige worden opgeleid of door een didaktisch/pedagogisch deskundige? Waarom?

  • M Lavell

    Ik denk dat hier geen eenduidig antwoord op bestaat.

    Het liefst hebben we natuurlijk een leerkracht die alles kan en dat voor alle individuele leerlingen even effectief kan inzetten. Maar dat is droomwensen.

    Voor 1:1 lessen is willen belangrijker dan kunnen. Zowel voor de leerling als voor de begeleider. Ook minder geschoolde (noch vakkennis, noch didaktiek) begeleiders halen hier goede resultaten bij hun pupillen.

    Of beter geschoolden nog betere resultaten halen, is voor onderwijs niet bekend (niet onderzocht). Maar als je naar muziek- of sportopleidingen kijkt, dan zie je dat daar de kwaliteit van de begeleider (zowel vakinhoudelijk als didaktisch) wel degelijk wat uitmaakt.

    Maar de doelstelling ligt daar ook anders. Er wordt gestreefd naar het ‘hoogst haalbare’. Dat is bij onderwijs niet zo. Er is een eindniveau aan het aanbod (bo, vo, mbo en zelfs hbo). Meer halen hoeft niet en dat aanbod is er zelfs niet.

    Ik denk dat in het schoolonderwijs op bo en vo en mbo niveau, vooral het voorwaarden scheppen het meest belangrijk is. Vakinhoudelijk goed zijn maar pedagogisch/didaktisch niet, is een te grote belemmering voor de voortgang van een volle klas. Die klas gaat op zijn kop staan en dan heb je aan die vakkennis ook niks.

    Maar het gevaar van prioriteit geven aan pedagogische en didaktische kwaliteiten is wel dat de doelstelling heel ergens anders komt te liggen. Een goed functionerende klas (rustig vooral) wordt dan het hoogste doel. Wat er precies geleerd wordt, raakt een beetje uit het oog.

    Wat dacht je van een mix? Een begeleider die de gang erin houdt en een vakidioot (niet negatief bedoeld) die toetst en (desnoods 1:1) met enige regelmaat instructie geeft? Dat kan ook (voor een belangrijk deel) online trouwens.

  • Marto

    Ik heb dit onderwerp aangeroerd, omdat de neiging is om de ‘didaktiek’ centraal te gaan stellen. Als iemand maar in staat is om een leerling te laten leren.

    Een praktijk ervaring: collega vindt (stelling) dat leerlingen door juiste aanpak zelf nieuwsgierig worden en er onstaat dan als vanzelf een neiging om te gaan verdiepen.

    Deze collega verbaasde zich dat dat niet gebeurde. Hij kreeg de leerlingen niet aan het leren en vroeg zich af waarom, ondanks zijn uitdagende didaktiek…

    (Hij was de eerste op onze afdeling die riep dat bepaalde vakkennis overbodig was en dat docenten hun ‘inhoudelijke vakkennis’ maar naar een andere ‘opleiding’ op moesten brengen.)

    Ik hoop dat meer docenten reageren.

  • M Lavell

    *proest*

    Hoe heet die man? Rosta Rostelli? (je valt in een diepe slaap…. als je wakker wordt ben je overal in geinteresseerd en ga je aan de slag…)

  • melissa

    Een combinatie van die twee lijkt me perfect.

  • Marianne

    Hoezo didaktiek??? Doen ze daar nog aan dan??? Met name op de middelbare scholen is het tegenwoordig vooral zelfstudie.

  • Marto

    Er zijn zelfs scholen die er mee pronken.