6 lesuren - wat voor lesrooster

• Suzanne

Hallo,

Ik ben een nieuwe docent die voor 6 lesuren gaat werken (voortgezet onderwijs), dat zou 0,22 fte zijn, is mij verteld. Het was voor mij een voorwaarde dat die 6 lesuren over twee dagen verdeeld zouden zijn.

Nu heb ik mijn rooster gehad; drie werkdagen, globaal 11.00-13.00, 10.00-14.00 en 11.00-15.00 (drie extra uren aan sectieoverleg, begeleiding etc.).

Volgens de CAO moet ik 3 dagen/dagdelen inzetbaar zijn, maar met deze dagdelen houd ik geen dag meer over. En 10 uur op school (excl. nakijkwerk, lesvoorbereiding en andere extra's) kan toch niet met een baan van 6 lesuur?

Wat is jullie mening, wat kan ik doen (ik heb al wat collega's gemaild, maar ja, vakantie hè)?

• Zwannie

Eigenlijk zijn dit 6 dagdelen, dat is verhoudingsgewijs te veel voor 0,22 fte. Tien uur op school is normaal bij 0,22 fte uitgaande van een 40-urige werkweek. Daarin zit immers ook voorbereidingstijd, en na(kijk)werk en leerlingenzorg (gesprekjes). Doorgaans wordt in het onderwijs langer dan die 40 uur gewerkt, omdat een deel van de vakantiedagen gecompenseerd moet worden.

Je kunt aangeven dat dit volgens de CAO niet klopt en dat je graag zou zien dat het rooster nog wordt veranderd als het maar enigszins mogelijk is. Als dat niet lukt, tja, je hoeft natuurlijk niet akkoord te gaan, met het risico dat ze iemand anders vragen. Zonder een vaste aanstelling is de markt vrij. Het is mijn ervaring dat een flexibele opstelling je dichter bij een vaste baan brengt.

• Marto

Je moet even in de CAO kijken. Daarin staat precies hoeveel dagdelen ze van je kunnen vragen. Een dagdeel is een morgen of een middag en niet een overschrijdend deel.

Mogelijke oplossingen:

Je kunt stellen dat je voor dat andere deel niet betaald wordt en dat de vergaderbelasting niet in overeenstemming is met je taakomvang. Vaak gebruiken ze hier vaste percentages voor.