6 lesuren - wat voor lesrooster

  • Suzanne

    Hallo,

    Ik ben een nieuwe docent die voor 6 lesuren gaat werken (voortgezet onderwijs), dat zou 0,22 fte zijn, is mij verteld. Het was voor mij een voorwaarde dat die 6 lesuren over twee dagen verdeeld zouden zijn.

    Nu heb ik mijn rooster gehad; drie werkdagen, globaal 11.00-13.00, 10.00-14.00 en 11.00-15.00 (drie extra uren aan sectieoverleg, begeleiding etc.).

    Volgens de CAO moet ik 3 dagen/dagdelen inzetbaar zijn, maar met deze dagdelen houd ik geen dag meer over. En 10 uur op school (excl. nakijkwerk, lesvoorbereiding en andere extra's) kan toch niet met een baan van 6 lesuur?

    Wat is jullie mening, wat kan ik doen (ik heb al wat collega's gemaild, maar ja, vakantie hè)?

  • Zwannie

    Eigenlijk zijn dit 6 dagdelen, dat is verhoudingsgewijs te veel voor 0,22 fte. Tien uur op school is normaal bij 0,22 fte uitgaande van een 40-urige werkweek. Daarin zit immers ook voorbereidingstijd, en na(kijk)werk en leerlingenzorg (gesprekjes). Doorgaans wordt in het onderwijs langer dan die 40 uur gewerkt, omdat een deel van de vakantiedagen gecompenseerd moet worden.

    Je kunt aangeven dat dit volgens de CAO niet klopt en dat je graag zou zien dat het rooster nog wordt veranderd als het maar enigszins mogelijk is. Als dat niet lukt, tja, je hoeft natuurlijk niet akkoord te gaan, met het risico dat ze iemand anders vragen. Zonder een vaste aanstelling is de markt vrij. Het is mijn ervaring dat een flexibele opstelling je dichter bij een vaste baan brengt.

  • Marto

    Je moet even in de CAO kijken. Daarin staat precies hoeveel dagdelen ze van je kunnen vragen. Een dagdeel is een morgen of een middag en niet een overschrijdend deel.

    Mogelijke oplossingen:

    Je kunt stellen dat je voor dat andere deel niet betaald wordt en dat de vergaderbelasting niet in overeenstemming is met je taakomvang. Vaak gebruiken ze hier vaste percentages voor.

    Je kunt op andere dagen ook andere ‘verplichtingen’ hebben. Daar zullen ze rekening mee moeten houden. Je bent overigens niet verplicht te vertellen wat je precies doet op die andere dag.

  • Dee

    Ik heb het even opgezocht, met mijn nieuwe baan moets ik ook opgeven welke dagen ik vrij wilde.

    De beschikbaarheidsregeling:

    t/m 0,1 : 2 dagdelen, 1 dag

    t/m 0,2: 2 dagdelen 2 dagen

    t/m 0,3: 3 dagdelen 3 dagen

    t/m 0,4: 4 dagdelen 3 dagen

    t/m 0,5: 5 dagdelen 3 dagen

    t/m 0,6: 6 dagdelen 4 dagen

    t/m 0,7: 7 dagdelen 4 dagen

    t/m 0,8: 8 dagdelen 4 dagen

    t/m 0,9: 9 dagdelen 5 dagen

    >0,9: 10 dagdelen 5 dagen

    Met 0,22 kun je dus inderdaad zoals jij 3 dagdelen over 3 dagen verdeeld ingezet worden. Echt vriendelijk t.o. een nieuwe werknemer is dat niet. Het kan ook anders, ik heb mijn eerste jaar met 0,65 FTE 3 dagen gewerkt. Het tweede jaar was dat niet mogelijk en was het 3 dagen en 1 uur op een 4e dag. Als het roostertechnisch kan zal een school iemand met 0,2 op 1 dag laten werken en 0,22 op 2 dagen. Maar soms kan dat gewoon niet. Je kunt natuurlijk altijd vragen of het verandert kan worden.

    Het is nu eenmaal wel zo, dat als parttimer je meer uren verhoudingsgewijs aan taken hebt. Vergaderingen maakt niet uit: een parttimer met 1 lesuur moet ook voor een vergadering van 2 uur komen, net als een fulltimer, die 25 lesuren draait.

    Toezicht houden bij feesten: parttimers doen daar net zo veel als fulltimers.

  • juf

    Bij vergaderingen etc die niet op je werkdagen vallen, kan een werkgever je niet verplichten om daar voor terug te komen. Rapportvergaderingen zijn wat anders. Die staan ook vaak al vast aan het begin van een schooljaar

  • Pieter

    Beste Suzanne, Het onderwijs is traditioneel de meest verziekte overheidssector. Nergens is de ontevredenheid onder personeel groter dan daar. Schooldirecties hanteren de zgh. ‘arrogantie van de macht’, waarmee zij zich alles denken te kunnen permitteren. Gezien de snel oplopende werkloosheid onder leraren, kúnnen zij thans dergelijke absurde eisen aan je stellen, en dat voor een salaris van niks, een salaris dat de laatste jaren alleen maar daalt. Indien je hier, d.i. de malheur in het onderwijs, niet tegenop gewassen bent -je klacht wijst al enigszins in die richting- dan adviseer ik je om zsm mogelijk naar een andere baan uit te zien. In het onderwijs gaat het al lang niet meer om wie je bent en wat je zoal kunt, maar wat je kost (zo min mogelijk) en of je inpasbaar bent in het rooster. Zie in deze reactie geen cynisme, maar een welgemeend advies. Sterkte.

  • Zwannie

    Het is ook overal hetzelfde liedje. Zouden er nog directies zijn die inventief en creatief zijn en hart hebben voor hun personeel? Het valt mij op dat zakelijkheid troef is geworden. De kwaliteit van het onderwijs staat hoog in het vaandel, maar begint bij het personeel.

  • Piter

    Eens. Ik constateer echter, dat de kwaliteit van dit ‘personeel’ de laatste jaren, gevolg van o.a. alle bezuiniginsrondes en ‘modernistische’ opvattingen t.a.v. didactiek en, meer in het bijzonder, de aanwezigheid van kennis en vaardigheden, hard achteruit is gegaan, bijkans ten dode is opgeschreven. Door het door politiek geventileerde postulaat dat onze algemene ontwikkeling almaar stijgt, lijkt er geen omgevallen inktpot te zijn, zodat de vlek zich in aanwezigheid van alle werkelijke docenten (en wie is dat niet?) langzaam maar zeker uitbreidt. Cultuurpessimisme? Een generalisatie? In academische kringen is het een veelgehoorde klacht, dat studenten nauwelijks over primaire -doorleefde- kennis beschikken. En neem ze dat eens kwalijk, wanneer ze is aangeleerd dat kennis verouderd en thans nog louter voer is voor computers. Niet wat iemand schreef is nog belangrijk, maar waar een samenvatting is te downloaden. Het incidentele regeert nog slechts in het -middelbaar- onderwijs. De figuur in de klas rijkt het materiaal aan, dat louter schittert door actualiteit en moderne didactiek. Materiaal ontworpen voor een gemiddelde, pragmatisch en vooral utilitaristisch, materiaal dat ….. morgen alweer aan vervanging toe is.

  • Mi Hoen

    Kijk eens aan!

  • zetisno

    The Dinosaur Game taps into our nostalgia, evoking memories of a time when gaming was all about quick reflexes and high scores.