Wie kan me hiermee helpen?

  • Jen

    Hallo,

    Ik ga 1 september beginnen met de opleiding Commerciele Economie. Ik zie net staan dat je in je introductiedagen dan een voortgangstoets moet maken op de HEAO… Heeft iemand hier al ervaring mee en is dit moeilijk? Want mijn leraar op de HAVO deed eigenlijk vrij weinig en niemand haalde in die klas voldoendes omdat niemand er eigenlijk iets van snapte dus ik weet niet of ik dat zo goed zal gaan maken.

    Groetjes

    Had dit bericht ook al ergens anders neergezet maar kreeg er toen geen respons op.

  • Theo

    Beste Jen,

    Je schrijft:

    '' Ik zie net staan dat je in je introductiedagen dan een voortgangstoets moet maken op de HEAO…

    Introductiedagen zijn bedoeld als een kennismakingsperiode. Op deze dagen doe je onder begeleiding mee aan allerlei activiteiten. Kijk bijvoorbeeld op

    www.introductieweken.nl

    Een VOORTgangstoest tijdens de introductiedagen? Heb je wel goed gelezen. Je hebt nog geen enkel college of bijeenkomst gehad. Waarover zou de toets dan moeten gaan?

    Wil je het zeker weten? Neem dan contact op met de begeleider van de groep, waarin je bent ingedeeld. Naam en telefoonnummer staan, neem ik aan, in het informatiemateriaal dat je hebt ontvangen.

    Wat ik vermoed is dat deelnemers aan de introductiedagen wordt gevraagd om een verslag te maken van opgedane ervaringen tijdens die dagen. Het verslag moet je dan inleveren en je kunt er vermoedelijk 1 of 2 studiepunten mee verdienen.

  • Theo

    Beste Jen,

    Ik heb aanvullende informatie op de website van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (www,han.nl) voor jou gevonden. Deze informatie is, vermoed ik,ook van toepassing op de HEAO waar je Commerciele Economie gaat studeren.

    De naam ‘voortgangstoets’' is misleidend. Je zou deze toets beter een diagnosetoets kunnen noemen. Het resultaat van de voortgnagstoets geeft een beeld van je kennis van economie.

    Je schrijft dat je op de HAVO heel weinig aan econonie heb gedaan. Maar is het allemaal te wijten aan je docent economie of…….? Heel vervelend voor jou, maar het heeft geen zin om je erbij neer te leggen. Ik zou zeggen: aan het werk, pak je economieboek en neem dit boek nog een keer ‘in vogelvlucht’' door .

    Zoals het bericht hieronder zegt:, is de voortgangstoets (voor je zelf) een middel om je aanwezige kennisvan economie te toetsen, ook van wat je (nog) niet (van economie) weet.

    Zeker in de eerste paar maanden van je studie zul je eventuele ‘'gaten’' in je kennis van de economie moeten zien op te vullen. Aarzel niet om op tijd met je studiebegeleider te praten, als je studie/ studeerproblemen ondervindt. Wacht hiermee niet tot het te laat is!

    Let op:

    Een bindend studieadvies is in het HBO gebruikelijk. Dit betekent dat als je in het eerste studiejaar te weinig studiepunten hebt behaald, je met je studie moet stoppen, tenzij je kunt aantonen dat het onvoldoende aantal behaalde studiepunten een gevolg is van (bijvoorbeeld) langdurige ziekte of om (ernistige) problemen in de persoonlijke levenssfeer.

    Een negatief (bindend) studieadvies betekent ook dat je je niet meer voor dezelfde studie aan dezelfde hogeschool mag nschrijven, wel aan een andere hogeschool. Overigens, je mag je voor een andere studie op de hogeschool inschrijven, waar je voor je studie commerciele economie een negetatief studieadvies hebt gekregen.

    Ik wens je heel veel succes bij je HEAO-CE studie.

    Gekopieerd van de website van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen:

    De voortgangstoets

    De studenten die de gemeenschappelijke propedeuse doen beginnen met een voortgangstoets. Dit is een onderdeel van je studie en is bedoeld om een beeld te krijgen van wat je kent/kunt/weet/beheerst en wat nog niet. Deze toets helpt je om gerichter te studeren in het 1e halfjaar. Je hoeft voor deze eerste toets geen extra stof te bestuderen.

  • Zwannie

    Heb je nog overwogen om eerst 2 jaar (of evt.een schakeljaar) meao te doen? De overgang havo-heao schijnt nl. nogal ‘pittig’ te zijn. Het is al weer even geleden dat ik hoorde over een groot percentage ‘afhakers’ onder de ex-havisten, tijdens of na afloop van het eerste jaar heao.