oktober kind.

  • alice poot

    Onze dochter is van 7 okt 2000. Is vorig jaar op 8 okt 2004 naar groep1 gegaan, een hele leuke klas waar ze het er naar haar zin had, toen kwamen er meer aanmeldingen op school en werd er een groepje 0 gecreerd dat was eind febr 2005 en alle kindjes die na 1 okt op school waren gekomen moesten naar die klas. Ze begonnen met 9kindjes in een kaal, groot lokaal ( was afschuwlijk om daar je dochter achter te laten).Wij hebben toen al geprobeert om sophie in groep 1 te houden maar dat is ons niet gelukt.Wij dachten daar krijgt ze het ook wel naar haar zin, maar naar mate er meer kindjes kwamen ging sophie zich afzonderen met buitenspelen ging ze gelijk naar haar oude klas toe, heeft alleen vriendinnetjes uit die groep wat iedere dag een teleurstelling was want die kindjes had in de klas al met elkaar afgesproken, en naar mate het schooljaar veder ging vonden de kindjes uit groep 1 het minder om met sophie te spelen want die zat niet meer in hun groep. Onze dochter is voor haar leeftijd erg groot (wordt meestal 6 geschat) en is verbaal sterk en is in veel dingen veel verder dan haar klasgenootjes, zeker die nu net van de peuterspeelzaal afkomen.Ze is getest en kwam uit op een gemiddelde leerling wat volgens de school niet voldoende is om door te gaan naar groep 2. Als sophie van 30sept was geweest dan was er niks aan de hand geweest dan was ze gewoon door gegaan naar groep 2 dit heeft de juffrouw zelf tegen ons gezegd.Wij hebben diverse gesprekken gehad ook met de directie maar wij hebben niks in te brengen en dat vind ik het ergste wij hebben niks over ons eigen kind te zeggen. Wij weten niet waar wij goed aan doen , moeten wij onze dochter van school halen of moeten wij dit nou maar slikken?

  • helen

    Hoi,

    Ik schrijf met enkele schroom omdat ik verwacht dat je dit niet wilt horen. Natuurlijk is het vreselijk om je kind, een kleuter notabene te zien lijden onder omstandigheden die gemakkelijk te veranderen zijn, als de school maar wil meewerken.

    Ik wil je het verhaal vertellen van onze eigen dochter, 15 jaar oud en gelukkig op het gmnasium in onze buurt. Dan moeten we verhuizen, het moet echt ,heeft temaken met werk en inkomen en onze dochter moet van school en komt op een atheneum terecht waar ze nog nooit gehoord hebben van zelfstandigheid en waar leerlingen het minimale doen om over te gaan. Wie meer doet en van kennis houdt is een nerd.Elke dag beklaagt ze zich en voelt ze zich naar. Wij voelen ons schuldig en vragen de school om hulp.We pleiten voor meer zelfstandigheid en uitdagender onderwijs, maar ja dat lukt niet p stel en sprong. Wij helpen onze dochter door met haar te praten over jezelf blijven en je toch aan te passen. In een klas van 25 leeringen zit er vast wel een die gedeeltelijk bij je past.Het lukt haar om kinderen te vinden waar e bevriend meekan zijn en omdat de nieuwe school gemakkelijker is dan de oude zoekt ze bijbaantjes en sport ze meer.Nu is ze weer net zo gelukkig als op het gym en nu zegt ze dat de overstap haar zelfvertrouwen heeft gegeven omdat ze nu weet dat z zichzelf kan redden.

    Misschien zie je geen overeenkomsten in dit verhaal maar zijn er geen manieren om sophie te helpen vriendjes te maken in de eigen klas, zijn er geen manieren om haar sterk en onafhankelijk te maken van de vroegere klasgenoten. Zijn er geen sportvriendjes,nichtjes etc waar ze kan spelen en lachen. Kun je niet de schouders ophalen en tegenje kind zeggen je blijft in deze groep en daar gaan we nu het beste van maken. Want het is natuurlijk niet waar dat je niks te zeggen hebt over je eigen kind, je hebt niks te zeggen over de school.

    Ik wet niet hoe het wettelijk zit. Ik heb wel eens gehoord dat ouders gewoon kunnen zeggen mijn kind gaat over op eigen risico.Vind je dat de school slecht luistertnaar jullie argumenten of op verkeerde gronden beslist ga dan naar een andere school.helen

  • M Lavell

    Er spelen hier twee dingen die je eigenlijk los van elkaar moet zien. In een klas belanden waar je niet kunt aarden, kan altijd gebeuren. Een soort speling van het lot is dat. Het kan op elke leeftijd/groep of klas ontstaan. Een school kan daar alleen maar wat aan doen als er een andere klas (zelfde groep) is waar je kind naar toe kan. Het kan op elke leeftijd voor komen.

    Is dat niet zo, dan kan veranderen van school de enige oplossing zijn. Natuurlijk zijn er geen garanties. Het blijft een gok, maar soms weet je in ieder geval zeker dat het op de oude school niet werkt. Dan is een overstap een goed idee.

    Daarnaast is er nog iets en dat is de simpele vraag of je dochter niet eigenlijk gewoon in groep 2 hoort. En daarin heb je gewoon gelijk. De basisschool moet zo ingericht zijn dat het in (binnen!) 8 jaar kan worden afgerond. Voor leerlingen die tussentijds doorstromen betekent dat ze, afhankelijk van hun geboortedatum, in principe 7,5 tot 8,4 schooljaren doorlopen.

    De redenen die jouw school geeft om je kind niet door te laten stromen, kloppen niet. Die datum (1 oktober) is al twintig jaar geleden afgeschaft en bovendien hoeven kinderen niet aan bepaalde niveau-eisen te voldoen om door te mogen stromen, laat staan dat dat boven gemiddeld zou moeten zijn.

    Ook kinderen die onder gemiddeld scoren, mogen (moeten eigenlijk) gewoon doorstromen. De basisschool heeft niet de taak om alle kinderen op een gelijk eindniveau te brengen. Juist niet. Aan het einde van die 8 jaar zijn de niveau-verschillen enorm. Pas daarna wordt een niveauscheiding gemaakt voor het voortgezet onderwijs.

    De school mag wel eigen keuzes maken, maar moet daarmee wel binnen de wet blijven en rekening houden met de rechten en belangen van de leerlingen/ouders. De keuzes die deze school heeft gemaakt (die 1 oktobergrens vasthouden en van kinderen die jonger zijn een bovengemiddelde score eisen om door te mogen stromen) zijn niet verboden of strafbaar. De overheid zal niets doen om deze school op andere gedachten te brengen.

    Maar jij kan dat voor jouw kind wel doen. Want dat wat de school te zeggen heeft over de school, mag niet betekenen dat jouw kind daar onevenredig nadeel van ondervindt. En dat nadeel blijkt. Je dochter heeft de leeftijd om voor wettelijke doorstroom in aanmerking te komen, niet doorstromen levert haar nadeel op (een schooljaar eerder lesgeld moeten betalen bijvoorbeeld), én ze voelt zich bovendien beter tussen de oudere leerlingen.

    Het probleem is dat je dat alleen maar bij de rechter uit kunt vechten als de school weigerachtig blijft. Wil je dat? Of zoek je dan toch maar liever een andere school?

  • Karel de Gucht

    Ja, ergens moet de grens liggen. Als ik 32001 euro verdien ben ik particulier, als ik 32000 verdien kwam ik nog in het ziekenfonds. Maak je als richtdatum 2 oktober, dan komt iedereen, die met 3 oktober net buiten de boot valt.

  • Karel de Gucht

    Om de mensen van september al tegemoet te komen hebben ze er overigens al oktober van gemaakt, zodat kinderen van 5 al aan groep drie (eerste klas) kunnen beginnen. Feitelijk is iemand van 2 oktober dus al drieëndertig dagen te jong.

  • jk

    Dat is nu net het domme aan een datum stellen, je moet zo iets van kind tot kind bekijken ofte wel kijk naar het mens achter de datum.

    Dat zal ook de overweging geweest zijn om de datum grens niet meer te hanteren.

  • M Lavell

    “Om de mensen van september al tegemoet te komen hebben ze er overigens al oktober van gemaakt”

    Wie zijn ‘ze’?

    “Ja, ergens moet de grens liggen.”

    Inderdaad. Tot 1985 (voor de samenvoeging van lagere school en kleuterschool) lag die grens op 1 oktober. Kleuters van na die datum mochten niet naar de lagere school (tenzij ontheffing). Dat stond zo in de wet en met zo'n grens is best te leven.

    Sinds 1985 bestaat die grens niet meer en is er een andere grens geformuleerd. Lees artikel 7 b van de Wet Primair Onderwijs

    “b. de leerlingen in beginsel binnen een tijdvak van 8 aaneensluitende jaren de school kunnen doorlopen en”

    Kortom ‘ze’ (de wetgever) hebben de wet veranderd. Er is een andere grens en daar is ook best mee te leven. Die grens betekent dat kleuters die voor januari jarig zijn, gewoon door moeten stromen en zodoende 7,5 schooljaar (binnen 8) over de basisschool doen. Het kind van Alice Poot hoort door te stromen. Niet zij, maar haar school lijkt moeite te hebben met het accepteren van grenzen.

  • M Lavell

    Nee hoor. Die grenzen hebben helemaal niks met het kind of wat ook te maken. Het is gewoon boekhouden en begroten. 8 jaar basisschool is een duidelijk kostenplaatje. Dat de grens daarvoor niet op 1 augustus ligt (de formele startdatum van het schooljaar) maar op de helft van het schooljaar (1 januari) en latere instromers dus niet de volle 8 jaar op school doorbrengen, scheelt een half jaar voor een deel van de kinderen en op zo'n grote begroting als het onderwijs, tikt dat toch aardig aan.

    'Erg' is het trouwens niet. De meeste kinderen gaan al met 4 jaar naar school terwijl ze pas met 5 jaar hoeven. Zelfs decemberkinderen hebben daardoor bij gewone doorstroom meestal een half jaar meer onderwijs gehad dan strikt noodzakelijk wordt geacht. (leerplicht)

    Hieruit blijkt overigens ook hoe gek dat zittenblijven in groep 1 is, zoals de dochter van Alice Poot dat van de school moet doen. Groep 1 is niet verplicht. Het dubbel moeten doen is daarmee helemaal idioot.

  • jk

    Als het werkelijk een kwestie van bezuinigen is kun je mij dan ook uitleggen waarom de leerplicht met een paar jaar is verlengd?

    De leerplicht is toch ook met een jaar vervroegd, of vergis ik mij hierin?

  • Karel de Gucht

    Met “in beginsel” zwakt de wetgever zijn wettekst dus af. Hoe kan zo'n debiele constructie in de wet terecht komen?