school en ouders

  • helen

    Beste mensen,

    Vaak verbaas ik me over de teleurstelling bij veel mensen als het over de school van hun kinderen gaat. De school stelt teleur, neemt foute beslissingen en doet niet wat verwacht mag worden (nl goed zorgen voor de cognitieve ontwikkeling en het emotionele welbevinden van een kind) Dit gaat dan om de school die met zorg is uitgekozen en waarin de ouders vertrouwen stelden. Waarom is dat vertrouwen zosnel weg? Ik ben zelf leerkracht en wil dolgraag het beste voor mijn leerlingen, net als hun ouders. Toch raak ik ook verzeild in conflicten. Ik weet dat vele scholen met het hele personeel naar communicatietraining gaan en het helpt niet voldoende. Wat raden de lezers van deze site mij aan. Wat verwachten ouders van de school als er een probleem is. Een school is toch meer dan een marionet die naar de pijpen van alle ouders dansen.helen

  • jk

    Beste Helen

    Ik zal proberen je te vertellen hoe ik er over denk.

    Als ik een kind op school breng dan koop ik op die school onderwijs in voor mijn kind. Ik verwacht kwaliteit en kennis van zaken van de gene die ik ingehuurd heb om mijn kind te onderwijzen.

    Als ik bij welke ondernemer of instelling dan ook een dienst inkoop en ik krijg niet wat ik mag verwachten dan kan ik een klacht indienen en desnoods geld terug eisen. Op deze manier moet een ondernemer zorgen dat hij kwaliteit levert want als een klant niet tevreden is dan gaat deze weg, als dit vaak genoeg gebeurt dan houdt hij geen klanten over en gaat failliet.

    Het gebeurt kennelijk te vaak dat scholen/leerkrachten niet op deze manier reageren en dit kan omdat zij toch wel leerlingen krijgen. De klanten blijven toch wel komen, ze zijn namelijk verplicht naar school te gaan.

    School kan zich permiteren om tegen ouders in te gaan want ze krijgen toch wel geld, ze moeten het wel heel erg verprutsen eer er maatregelen genomen worden.

    Als je naar een plastisch chirurg gaat en hij verprutst je neus dan kan zo'n man toch ook niet zeggen ik ben de chirurg en ik bepaal wat goed is.

    De meeste leerkrachten reageren wel zo, er wordt te vaak gezegd ik heb 20 jaar ervaring als leerkracht en ik weet waarover ik praat. Het lijkt vaak wel alsof leerkrachten geen fouten kunnen maken, er niet naast kunnen zitten.

    Die plastisch chirurg had ook 20 jaar ervaring en toch heeft hij het verprutst, de man wordt aangeklaagd en komt voor de medische tuchtraad de leerkracht gaat gewoon door.

    Ik denk dat dit het grote punt is bij veel ouders die een conflict hebben met een school/leerkracht.

    Je kan als school nog zoveel communicatie trainingen volgen, als je er altijd vanuit gaat dat je gelijk hebt dan is er geen communicatie mogelijk.

    Leerkrachten zijn gewend dat kinderen naar hem moeten luisteren (snap ik wel anders wordt het een chaos) maar ouders hebben deze tijd gehad en zij zijn klant en willen zo behandeld worden en niet als kinderen die moeten luisteren.

    Er is geen partikuliere school die zich kan permiteren om niet naar ouders te luisteren want doen zij dit niet dan hebben ze geen recht van bestaan.

    Scholen zouden zich heel anders op moeten stellen als ouders een school direct zouden betalen inplaats dat dit via belastinggeld gebeurt.

    Bij slecht presteren zouden ouders kunnen zeggen ik betaal niet voor deze pruts kwaliteit die jullie leveren. Helaas is dit niet zo geregeld en is de enige uitweg voor ouders bij een conflict een andere school zoeken.

  • Theo

    Beste JK,

    M. Lavell heeft in haar bijdrage van 17 juni jl de relatie / de verhouding school - ouders treffend beschreven. Ik zou zeggen: lees haar bijdrage. De moeite van het lezen waard!

    jk schreef:

    >

    > Beste Helen

    > Ik zal proberen je te vertellen hoe ik er over denk.

    > Als ik een kind op school breng dan koop ik op die school

    > onderwijs in voor mijn kind. Ik verwacht kwaliteit en kennis

    > van zaken van de gene die ik ingehuurd heb om mijn kind te

    > onderwijzen.

    > Als ik bij welke ondernemer of instelling dan ook een dienst

    > inkoop en ik krijg niet wat ik mag verwachten dan kan ik een

    > klacht indienen en desnoods geld terug eisen. Op deze manier

    > moet een ondernemer zorgen dat hij kwaliteit levert want als

    > een klant niet tevreden is dan gaat deze weg, als dit vaak

    > genoeg gebeurt dan houdt hij geen klanten over en gaat

    > failliet.

    > Het gebeurt kennelijk te vaak dat scholen/leerkrachten niet

    > op deze manier reageren en dit kan omdat zij toch wel

    > leerlingen krijgen. De klanten blijven toch wel komen, ze

    > zijn namelijk verplicht naar school te gaan.

    > School kan zich permiteren om tegen ouders in te gaan want ze

    > krijgen toch wel geld, ze moeten het wel heel erg verprutsen

    > eer er maatregelen genomen worden.

    > Als je naar een plastisch chirurg gaat en hij verprutst je

    > neus dan kan zo'n man toch ook niet zeggen ik ben de chirurg

    > en ik bepaal wat goed is.

    > De meeste leerkrachten reageren wel zo, er wordt te vaak

    > gezegd ik heb 20 jaar ervaring als leerkracht en ik weet

    > waarover ik praat. Het lijkt vaak wel alsof leerkrachten geen

    > fouten kunnen maken, er niet naast kunnen zitten.

    > Die plastisch chirurg had ook 20 jaar ervaring en toch heeft

    > hij het verprutst, de man wordt aangeklaagd en komt voor de

    > medische tuchtraad de leerkracht gaat gewoon door.

    > Ik denk dat dit het grote punt is bij veel ouders die een

    > conflict hebben met een school/leerkracht.

    > Je kan als school nog zoveel communicatie trainingen volgen,

    > als je er altijd vanuit gaat dat je gelijk hebt dan is er

    > geen communicatie mogelijk.

    > Leerkrachten zijn gewend dat kinderen naar hem moeten

    > luisteren (snap ik wel anders wordt het een chaos) maar

    > ouders hebben deze tijd gehad en zij zijn klant en willen zo

    > behandeld worden en niet als kinderen die moeten luisteren.

    > Er is geen partikuliere school die zich kan permiteren om

    > niet naar ouders te luisteren want doen zij dit niet dan

    > hebben ze geen recht van bestaan.

    > Scholen zouden zich heel anders op moeten stellen als ouders

    > een school direct zouden betalen inplaats dat dit via

    > belastinggeld gebeurt.

    > Bij slecht presteren zouden ouders kunnen zeggen ik betaal

    > niet voor deze pruts kwaliteit die jullie leveren. Helaas is

    > dit niet zo geregeld en is de enige uitweg voor ouders bij

    > een conflict een andere school zoeken.

  • helen

    Beste JK

    Bedankt voor je reactie.hetis een heel interessante visie. Ik moet er nog even over nadenken, maar weet nu al dat ik vind dat er gezinnen bestaan die het tegenwicht vaneen school hard nodig hebben. Een school moet zeker meer klantgericht werken

    Ik ga dat volgend seizoen weer proberen. Maar mijn school wordt geen discotheek (u vraagt en wij draaien) De gevoelens van machteloosheid als de school een bolwerk blijkt waar geen communicatie mee mogelijk is vind ik wel verontrustend. Ik denk nog even verder helen

  • Barend

    Ben ik het helemaal mee eens!

    Wat soms wel vergeten wordt is dat als ik een neuscorrectie wil laten uit voeren ik eerst eens rond ga kijken wie dit doet, welke chirurg een goede repuatie heeft, “neus” eens rond op internet, ga bij deze man zelf eens langs om zijn mening te horen etc. Dit allemaal VOOR ik de keus maak bij een betreffende chirurg onder het mes te gaan.

    Ik vrees dat veel ouders dit wel eens vergeten. Zij menen dat een school een school is, zij er hun kinderen kunnen dumpen en als er iets mis gaat wel even langs kunnen lopen om te gaan klagen en hun gal te spuien. De leerkracht moet dan maar luisteren want hij heeft er waarschijnlijk de schuld aan dat er iets fout gegaan is.

    Veel frustratie had wellicht van te voren al kunnen worden voorkomen door na te gaan op wat voor school hun kind geplaatst wordt, wat is hun visie, werkwijzen, hoe is hun beoordeling door de inspectie?

    Groetjes,

    B.

  • jk

    Dit ben ik met je eens maar, wij hebben op verschillende scholen een afspraak gemaakt, er gesproken, er rond gekeken en de kwaliteitkaart nagecheckt.

    Sterker nog ik heb er nachten van wakker gelegen bij de eerste.

    Na zorgvuldige afweging bleven er 2 scholen over, een van de twee had een gelikt PR praatje en stelde “uw kind is voor u het belangrijkste op de wereld en dus is dat het voor ons ook”, deze school is het niet geworden.

    We hebben uiteindelijk gekozen voor een school waar het praatje wat realistischer op ons overkwam.

    Het eerste jaar ging het goed, het tweede jaar deed zich een probleem voor dat niet meteen duidelijk was hoe het kwam en wat er aan te doen.

    Het derde jaar ging de directeur weg naar een andere school en kwam er een nieuwe directrice. Daarna ging een groot gedeelte van de leerkrachten weg of met pensioen en was er ineens weinig tot niets meer over van de school die wij zo zorgvuldig uit hadden gekozen. De persoonlijke dorpsschool was veranderd in een onpersoonlijke leerfabriek.

    Voor het probleem van onze zoon kregen wij van een buitenstaander het advies uit te zien naar een andere school, dit hebben we uiteindelijk niet gedaan.

    Ik heb het allemaal meegemaakt, beloften die niet waargemaakt werden, aan het lijntje gehouden worden en de adviezen, zij hadden zoveel ervaring ik kon het niet verzinnen of zij hadden er ervaring mee.

    Uiteindelijk heb ik er van geleerd dat wat je ook doet, of je gelijk krijgt of niet, als ouder trek je altijd aan het kortste eind.

    Zelfs als je besluit naar een andere school te gaan is het nog maar de vraag of het probleem, in de vorm van een leerlingrapport, niet met je mee gaat. Je komt dan bij de nieuwe school al met een stempel op je voorhoofd binnen.

    Natuurlijk zijn er ook leerkrachten die het goed doen, ik merk dat bij mijn kinderen altijd direct aan de resultaten die zij halen.

    Ik heb twee totaal verschillende kinderen, een heel extrovert en een heel introvert, en het gekke is dat zij allebei bij dezelfde leerkrachten goede en minder goede resultaten boeken.

    Het klinkt vast heel negatief maar de vlag gaat hier uit als de kinderen van school zijn want nu in het voorgezet zet het drama zich voort.

  • jk

    Ik moet er nog even over nadenken, maar weet nu al dat ik vind dat er gezinnen bestaan die het tegenwicht vaneen school hard nodig hebben.

    Wie of wat geeft u het recht om over een gezin te oordelen.

    U wordt ingehuurd om dat te doen waar u voor betaald wordt, lesgeven.

    De groetenboer heeft toch ook niet het recht om te bepalen of u de bloemkool 10 of 15 min. kookt, hij verkoopt en daarna is zijn recht over.

    Ook van uit de overheid wordt de school steeds meer ingeschakeld om bepaalde opvoedingstaken uit te voeren.

    Wij hebben in Nederland een rechtsysteem waarin een rechter bepaald of mensen dingen fout hebben gedaan.

    Iedereen mag alles melden maar de rechtbank beslist uiteindelijk of mensen/ouders fouten hebben gemaakt en of er door instanties ingegrepen/bijgestaan moet worden.

    Ook bij leerkrachten zijn er die fouten maken bij opvoeden en waar hun kinderen de fout ingaan.

    Het halen van een lesgeef bevoegdheid is geen kwalificatie voor alles weten/kunnen dus waarom zou een leerkracht ouders moeten corrigeren?

    Scholen mogen regels stellen binnen school en leerlingen moeten zich daaraan houden maar er zijn grenzen aan en als die grenzen bereikt worden door leerling of school dan is er een derde partij (de rechter) die bepaald wie gelijk heeft.

  • M Lavell

    “Dit gaat dan om de school die met zorg is uitgekozen en waarin de ouders vertrouwen stelden. Waarom is dat vertrouwen zosnel weg? ”

    Omdat het vertrouwen beschaamd is. Dat kan komen omdat de ouder bij het uitkiezen van een school (al dan niet zorgvuldig) te veel vertrouwen hebben in de school. Meer dan realistisch is (ze verwachten dat de school wonderen kan verrichten) of meer dan de realiteit is (ze hebben op zich realistische verwachtingen, maar de realiteit is dat school ook die niet waar kan maken).

    Je verwijt ouders hoe dan ook dat ze te veel vertrouwen hebben. Welk gepast wantrouwen zou jij ouders mee willen geven ten opzichte van scholen zodat hun vertrouwen niet zo snel beschaamd raakt?

    “Ik ben zelf leerkracht en wil dolgraag het beste voor mijn leerlingen, net als hun ouders. Toch raak ik ook verzeild in conflicten.”

    Vier zinnen die in feite alles duidelijk maken. Jij schept hier zelf als leerkracht een niet realistisch beeld van dat wat ouders van jou mogen verwachten. Je wil het beste voor je leerlingen (dat is realistisch) en voegt daar ‘net als hun ouders’ aan toe. Die toevoeging maakt het onrealistisch.

    Ouders dienen een individueel belang. ‘Het beste’ voor hun kind is niet automatisch het beste voor jouw leerlingen. Jij wil dus niet hetzelfde als de ouders. Jij wil iets anders en soms is dat niet het beste voor het kind, maar wel het beste voor de klas.

    Het in een groep verkeren van een individu impliceert automatisch dat dat individu in moet leveren. Het draait niet om individuen op school, maar om ‘de leerlingen’, alle leerlingen van de klas, de school en het geheel. Vroeger (tot ver in de jaren zestig) was dat besef een gewoon besef. Maar met het individualistischer worden van de maatschappij is dat idee weggeëbt. Onderwijs is meer en meer een individueel belang en een individuele verrijking.

    Die gedachte heeft bijvoorbeeld ook geleid tot het invoeren van lesgeld en het steeds weer verhogen van de college-gelden. De ouders van de basisschoolleerlingen van nu hebben die verandering aan den lijve ondervonden. Een flink deel van hen is nog bezig met het afbetalen van hun eigen studieschuld en dat vinden we redelijk vanuit de gedachte dat onderwijs vooral iets is dat je voor jezelf doet, dus moet je er ook zelf voor betalen.

    De basisschool is vooral in woorden met deze verandering meeontwikkeld. Er worden zinnen gebruikt die jij ook gebruikt en termen als ‘het kind centraal’. De ‘vrijwillige’ ouderbijdrages schieten de pan uit, want voor wat hoort wat, vooral in het balang van ‘het kind’.

    Het is dus niet zo heel vreemd dat ouders denken dat de school hun kind als individu wat te bieden zal hebben en dat zij bovendien menen dat de leerkracht het belang van hun individuele kind zal dienen.

    Maar dat is niet de realiteit want de vorm van het basisonderwijs is niet veranderd. Het is nog steeds een klas met een groep leerlingen en de verantwoording die scholen af moeten leggen over de kwaliteit van het onderwijs, gaat over percentages, niet over individuen.

    Een school waarvan 90% van de kinderen naar of boven verwachting doorstroomt, is een goede school. Dat 10%, dus ongeveer 3 individuen per klas, dat niet lukt wordt de school door niemand aangerekend. Behalve wellicht door de ouders van die 3 leerlingen. Dat zijn ouders die menen dat ook hun kind recht heeft op een school die eruit haalt wat er in zit. Is dat dan een onredelijke verwachting?

    Het zou prettig zijn als scholen en leerkrachten realistisch zijn over wat er van hen verwacht kan worden. De realiteit is dat de school niet alle leerlingen even goed zal kunnen bedienen. Bij sommigen werkt het ‘recept’ helemaal niet zelfs.

    Dat is geen schande. Het wordt pas schandalig als de school bij hoog en bij laag blijft beweren een ‘goede’ school te zijn (zie de uitkomsten in percentages) en op basis daarvan meent die enkelen die erbij inschieten links te kunnen laten liggen.

    Scholen zouden creatiever in innovatiever moeten zijn om voor die enkelingen, soms maar tijdelijk trouwens, een ander recept toe te passen waar deze kinderen wel individueel voldoende voortgang mee bereiken. Helaas is dat niet de modus in het onderwijs. Vernieuwing gaat steeds in één machtige beweging voor alle leerlingen. En dat helpt niet, want ook dat nieuwe recept zal niet voor 100% van de leerlingen effectief zijn. Er zijn altijd leerlingen die niet passen.

    Het gaat dus om de bereidheid van de school om zich in voorkomende gevallen aan te passen aan de leerling. Die bereidheid is er nauwelijks en dat blijkt eens te meer uit jouw opmerking: “Een school is toch meer dan een marionet die naar de pijpen van alle ouders dansen.”

    Deze opmerking is volkomen overtrokken huilerigheid. Het is eerder andersom want als het recept van de school (of schoolonderwijs in het algemeen) de leerling onvoldoende te bieden heeft, dan kunnen ouders daar helemaal niks aan doen. Er is schoolplicht. Het kind moet naar school. Iets anders mag niet op straffe van boetes, gevangenisstraf of zelfs uithuisplaatsing.

    Ouders die tegen een onwillige school aanlopen hebben nauwelijks instrumenten om zich daartegen te weren, terwijl scholen desnoods met de sterke arm vanzelf van klanten worden voorzien.

    Ouders en leerlingen hebben een hele zwakke positie en moeten maar afwachten wat de school hen gunt aan fatsoen en respect voor de leerrechten van de leerlingen. Die rechten zijn niet opeisbaar en scholen die ze negeren zijn niet strafbaar.

    In de discussies over kleuterverlengen en het hanteren van 1 oktober als doorstroomgrens, kun je zien dat dat fatsoen en dat respect tamelijk dun gezaaid is onder scholen. Het interesseert ze geen hol dat ook leerlingen van na 1 oktober recht hebben op doorstroom en al helemaal niet dat leerlingen van voor januari die niet doorstromen (kleuterverlengen) de rest van hun schoolloopbaan als zittenblijver door moeten.

    Ik kan je daarom wel een advies geven: wees realistisch over dat wat je te bieden hebt als leerkracht en als school en maak duidelijke keuzes: Wat als het kind niet gebaat blijkt bij jouw lesstijl? Ga jij je dan aanpassen, of een alternatief voor dat kind op dat moment verzinnen? Of doe je gewoon je ding en interesseert het je geen hol dat sommigen daarvan geen profijt of zelfs nadeel ondervinden?

    Als dat laatste het geval is, zeg dat dan bij het intakegesprek en hou je mooie woorden over ‘hetzelfde willen als de ouders’ lekker binnen. Die woorden zijn misleidend en wekken verwachtingen waarvan jij op voorhand al weet dat je ze niet waar zult maken.

    Moet je natuurlijk niet huilerig gaan doen als ouders hun vertrouwen verliezen. Daar kun je op wachten als je verwachtingen wekt die je niet zult waarmaken.

    Vreemd verwijt eigenlijk aan ouders. Ze hebben te veel vertrouwen…. Maar wel waar inderdaad.

  • helen

    Hoi JK

    De vergelijking met een bloemkoolverkoper vind ik helemaal leuk. Bij het voorkomen van conflicten met ouders kan ik het woord in geachtenhouden, zijn dit ouders die mij een bloemkoolverkopervinden dan hoef ik niet meer na te denken over een oplossing. In dat geval is het het beste om gewoon te doen wat de ouders het beste lijkt. Dat voorkomt in ieder geval veel geruzie, met alle negatieve effecten op een kind erbij.

    Het is moeilijk om in zijn algemeenheid over conflicten te schrijven. Ik weet dat ik het heel jammer vind als alle liefde en betrokkenheid van ouders voor hun kind zich ineens tegen de school keert. De poot stijf houden vanuit het principe dat school zijn eigen verantwoordelijkheid heeft is waarschijnlijk niet heel slim.Ten aanzien van overgang van groep 2 naar drie, is er al heel veel veranderd. Was vroeger het pedagogish concept bij twijfel niet inhalen. Nu is de overheersende opinie probeer het maar.Dit betekent dat de pedagogiek niet bikkelhard is maar onderhandelbaar. Ik heb dat op deze site al ergens gelezen dat conflivcten hoog kunnen oplopen (ookhet stukje van mlavel opgezocht, bedankt voor de tip.)maar dat zittenbliven of overgaan een leven niet hoeven te verknoeien. Het is niet zo belangrijk als op dat moment gedacht wordt. helen

  • M Lavell

    “zijn dit ouders die mij een bloemkoolverkopervinden dan hoef ik niet meer na te denken over een oplossing. In dat geval is het het beste om gewoon te doen wat de ouders het beste lijkt.”

    Je ontwijkt hier de stellingname en ridiculiseert de vergelijking met de bloemkoolverkoper tot iets wat een mening van enkele ouders zou kunnen zijn. ‘Die vinden mij ’maar' een bloemkoolverkoper'.

    De vraag was “Wie of wat geeft u het recht om over een gezin te oordelen.”

    Geef daar eens antwoord op. Wat is het verschil in positie in de verhouding aanbieder - afnemer tussen een bloemkoolverkoper en een leerkracht? Verwar dit niet met het verschil in status, opleidingsniveau of salaris.

    Pas anders, zoals ik dat deed, de vergelijking met de dokter toe als die van de bloemkoolverkoper je emotioneel te veel raakt. Heeft een dokter een taak ‘tegenwicht’ te bieden aan gezinnen? Is een dokter in de positie de eigen mening door te drukken in weerzin van de ouders/patiënt?

    Nee. Ook een dokter heeft een adviserende functie. De eindbeslissing ligt bij de ouders/patiënt. Waar staat dat leerkrachten een andere positie hebben? Heb je zelf wel een realistisch beeld van je eigen positie?