HBO en WO studie combi?

  • Joop

    Wie combineert er een HBO en een universitaire studie? Is het te doen etc.? Ik wil dit zelf ook graag doen, maar ik zou graag eens horen wat jullie ervaringen hiermee zijn.

    Alvast bedankt!

  • Theo

    Een HBO studie met een WO studie combineren - ik veronderstel dat je beide studies in deeltijd wilt volgen - is mogelijk, mits

    Je voor de HBO studie (heel) veel vrijstellingen wordt verleend.

    Het HBO- studieprogramma vakinhoudelijk bij dat van je WO studie aansluit.

    Verder……

    Je hebt voor elke studie tenmiinste twee dagdelen nodig voor het volgen van colleges en voor het bijwonen werkgroepen. Voor sommige colleges en werkgroepen geldt een aanwezigheidsplicht. Meer dan 2x afwezigheid betekent (vaak) geen recht op deelname aan tentamen. Een tentamen ‘herkansen’ is (vaak) alleen mogelijk als je aan het eerste tentamen hebt deelgenomen.

    Je bent bereid om veel (vrije) tijd in je studies te investeren. Die tijd heb je nodig voor het schrijven van werkstukken, voorbereiden op mondelinge/ schriftelijke tentamens, op (groeps)presentaties en voor het bestuderen van literatuur). Soms wordt een cursus met een speciale opdracht afgerond. Je moet dan voor 1 of meer docenten de uitwerking van je opdracht motiveren. Een voorbereiding op de ‘verdediging’ van je uitwerking is echt nodig: je doet die er niet zomaar even bij!

    Je vindt het niet bezwaarlijk dat er (soms) een grote druk wordt gelegd op mensen in je leefomgeving (partner, kinderen, kennissen, vrienden). Je hebt voor hen minder tijd beschikbaar! Ook andere sociale verplichtingen moet je zo nu en dan verwaarlozen.

    Je werkgever de mogelijkheid biedt om in werktijd te studeren of studieverlof op te nemen. Kies daarom studies die ook een (toegevoegde) waarde voor je werk hebben.

    Tenslotte….ga praten met de studieadviseur van de hogeschool en universiteit waar je studie wilt volgen. Als je meent recht te hebben op een aantal vrijstellingen is dit gesprek de eerste stap.

    Succes.Joop schreef:

    >

    > Wie combineert er een HBO en een universitaire studie? Is het

    > te doen etc.? Ik wil dit zelf ook graag doen, maar ik zou

    > graag eens horen wat jullie ervaringen hiermee zijn.

    >

    > Alvast bedankt!

  • Joop

    Nou ehhh, heel erg bedankt voor het advies, maar het was mijn bedoeling om de studies voltijd te volgen. Maar in elk geval bedankt!

  • Theo

    Als je de twee studies in voltijd wil doen, kun je overwegen om de twee studies tot 1 volledige studie te combineren. Zoals je wellicht weet is in het hoger onderwijs de zogenoemde Bachelor/ Master - structuur ingevoerd. Zowel in het WO als in het HBO kies je een ‘major’in een bepaalde studierichting. Daarnaast moet je nog een minor kiezen, minimaal 30 en maximaal 60 studiepunten. Met die minoren kun je spelen, in die zin dat je een WO-major met een HBO - minor kunt combineren. Ook is het mogelijk een HBO- major met een verzwaard HBO minor te combineren. Dit laatste kiezen veel studenten die van plan zijn om na aftonding van de HBO studie in het WO verder te gaan studeren. Zoals je ziet, er is veel mogelijk in Nederland onderwijsland, maar welk studiepad je ook kiest je hebt er altijd toestemming nodig van de betreffende examencommissies.

    Succes met het uitvoeren van je studieplannen!

  • Joop

    Beste Theo,

    Dit laatste advies vind ik zeker interessant!! Moeten de studies aan elkaar verwant zijn? of kan je een HBO economische studie ook wel combineren met een WO talenstudie bij wijze van…?

  • Theo

    Als ik jou was zou ik de gezamenlijke website van alle HBO-instellingen raadplegen. Kijk hiervoor op www.hbo.nl.Je kunt dan de gewenste studie uitzoeken. Hetzelfde doe je op www.universiteiten.startpagina.nl. Ook daar vind je de gewenste informatie. Interessant voor jou is de HEAO studierichting International Business and Languages. Zoals de naam van de opleiding aangeeft: een combinatie van economie en talen. Ook een HEAO Internationale Bedrijfskunde of iets dergelijks lijkt mij voor jou een mogelijkheid. De universiteiten van Utrecht en Nijmegen verzorgen beide opleidingen in de Faculteit Letteren waarin je 1 of meer talen met economie of een vergelijkbaar vak kunt combineren. Het combineren van opleidingen lijkt mij voor jou niet de lastigste opdracht. Echter, bedenk bij het kiezen van een HBO/ WO combinatie of bijvoorbeeld de reisafstand tussen huis/ werk en de plaats van vestiging van de instellingen voor jou haalbaar is. Verder …als reizen wat betreft tijd en afstand voor jou geen onoverkomenlijk probleem is dan moet je rekening houden met de roosters van je twee studies: zij houden geen rekening met elkaar! Daarom kies de studies indien mogelijk in dezelfde plaats en je raadt het: bij dezelfde instelling. Bovendien als je aan dezelfde instelling studeert betaal je altijd 1x collegegeld. Als je aan twee verschillende instellingen voor hoger onderwijs studeert, moet je soms 2x collegegeld betalen, tenzij je in aanmerking komt voor het zogenoemde wettelijk collegegeld. Wat betreft het collegegeld, adviseer ik je om de afdeling voorlichting van de gekozen instellingen te vragen naar het collegegeldbeleid. Dit kan je veel geld schelen. Als je vragen hebt, laat mij het weten. Ik bewonder je studie-ambities! Succes. Theo

    Joop schreef:

    >

    > Beste Theo,

    >

    > Dit laatste advies vind ik zeker interessant!! Moeten de

    > studies aan elkaar verwant zijn? of kan je een HBO

    > economische studie ook wel combineren met een WO talenstudie

    > bij wijze van…?

  • Joop

    Beste Theo,

    Misschien een rare vraag; maar hoe komt u aan deze informatie?

    In elk geval ga ik me er zeker in verdiepen! Ik ga als voorbeeld HBO economie en WO letteren, maar in principe zou ik graag een HBO opleiding in de gezondheidszorg volgen in combinatie met een WO-medische opleiding of talen.

    Bedankt!Theo schreef:

    >

    > Als ik jou was zou ik de gezamenlijke website van alle

    > HBO-instellingen raadplegen. Kijk hiervoor op www.hbo.nl.Je

    > kunt dan de gewenste studie uitzoeken. Hetzelfde doe je op

    > www.universiteiten.startpagina.nl. Ook daar vind je de gewenste

    > informatie. Interessant voor jou is de HEAO studierichting

    > International Business and Languages. Zoals de naam van de

    > opleiding aangeeft: een combinatie van economie en talen. Ook

    > een HEAO Internationale Bedrijfskunde of iets dergelijks

    > lijkt mij voor jou een mogelijkheid. De universiteiten van

    > Utrecht en Nijmegen verzorgen beide opleidingen in de

    > Faculteit Letteren waarin je 1 of meer talen met economie of

    > een vergelijkbaar vak kunt combineren. Het combineren van

    > opleidingen lijkt mij voor jou niet de lastigste opdracht.

    > Echter, bedenk bij het kiezen van een HBO/ WO combinatie of

    > bijvoorbeeld de reisafstand tussen huis/ werk en de plaats

    > van vestiging van de instellingen voor jou haalbaar is.

    > Verder …als reizen wat betreft tijd en afstand voor jou

    > geen onoverkomenlijk probleem is dan moet je rekening houden

    > met de roosters van je twee studies: zij houden geen rekening

    > met elkaar! Daarom kies de studies indien mogelijk in

    > dezelfde plaats en je raadt het: bij dezelfde instelling.

    > Bovendien als je aan dezelfde instelling studeert betaal je

    > altijd 1x collegegeld. Als je aan twee verschillende

    > instellingen voor hoger onderwijs studeert, moet je soms 2x

    > collegegeld betalen, tenzij je in aanmerking komt voor het

    > zogenoemde wettelijk collegegeld. Wat betreft het

    > collegegeld, adviseer ik je om de afdeling voorlichting van

    > de gekozen instellingen te vragen naar het collegegeldbeleid.

    > Dit kan je veel geld schelen. Als je vragen hebt, laat mij

    > het weten. Ik bewonder je studie-ambities! Succes. Theo

    >

    > Joop schreef:

    > >

    > > Beste Theo,

    > >

    > > Dit laatste advies vind ik zeker interessant!! Moeten de

    > > studies aan elkaar verwant zijn? of kan je een HBO

    > > economische studie ook wel combineren met een WO talenstudie

    > > bij wijze van…?

  • Theo

    Beste Joop,

    Vanaf 1981 tot nu toe studeer ik in het hoger deeltijd onderwijs (talen, economie, wiskunde), aangevuld met losse cursussen (economie, wiskunde, filosofie) van de Open Universiteit Nederland. Momenteel ben ik bezig met mijn vierde HBO studie Informatie- en Archiefmanagement en daarnaast de WO Masters Filosofie in Bedrijf., beide in deeltijd. En…. omdat ik zo leergierig bent, volg ik ook nog twee cursussen van de Open Universiteit Nederland: natuurkunde en scheikunde. Ik heb een voor vrienden en kennissen een vreemde hobby, namelijk het bijhouden van ontwikkelingen in het onderwijs in Nederland. Dit verklaart mijn kennis van de verschillende beroeps- en studiemogelijkhgeden.

    Ik werk als studiebegeleider 3 1/2 dag op een school voor havo/ vwo. Daarnaast vervang ik de mediathecaris bij afwezig en houd ik mij met archiefzaken bezig. ik heb voldoende tijd om te studeren, zelfs in werktijd. Bovendien geeft mijn werkgever mij de gelegenheid om indien het werk op school het toelaat, op school te studeren.

    Misschien intereesant voor jou de Universiteit Utrecht heeft een studie Verpleegwetenschap. Wellicht een voor jou geschikte studiecombinatie: een theoretische opleiding aan een universiteit samen met een beroepsgerichte opleiding gezondheidszorg aan een hogeschool.

  • Joop

    Beste Theo,

    Ik moet u zeggen dat ik veel bewondering heb voor uw studeerdoorzettingsvermogen!! Het lijkt me ook een enorme geestelijke verrijking, om kennis op vele terreinen te verbreden.

    Wederom bedankt voor het advies, maar doordat ik in het noorden van het land woon, wil ik graag een studie doen aan de Hanzehogeschool (Voeding en Dietëtiek) en aan de RuG ('t liefst geneeskunde).

    Ook is het mogelijk na V&D te solliciteren bij de studie geneeskunde om daarna in het 3de jr in te stromen ( is vanaf 2006 mogelijk dacht ik).

    Ik moet toegeven dat ik het moeilijk vind de juiste keuze te maken om uiteindelijk mijn doel te bereiken (huisarts worden in combinatie met dietist).

  • Theo

    Beste Joop,

    Bedankt voor je bericht. Enige tijd geleden las ik in diverse media dat de Rijksuniversiteit Groningen, studenten met een HBO-opleiding Gezondeszorg/ Verpleegkunde door middel van een speciaal schakelprogramma tot de studie geneeskunde toelaat. Ook is er al een tijd sprake van plannen voor een opleiding HBO-arts, en als ik mij niet vergis is de Hanzehogeschool Groningen bij dit plan betrokken. Informeren zou ik zeggen. Verder zou je in overweging kunnen nemen om in het minorprogramma van je HBO-opleiding, alvast een aantal vakken uit het studieprogramma van de RuG te volgen. Je hebt er wel toestemming voor nodig van de examencommissie Voeding en Dietiek. Die toestemming zul je vast wel krijgen: een kwestie van het schrijven van een brief waarin je je studiekeuze motiveert. Zo kun je de duur van je studiepad later op de universiteit aanzienlijk verkorten.

    Veel succes.