3 jaar kleuteren..het vervolg..?

  • annet

    Na maandag de brief (die grotendeels de brief van Lavell was) persoonlijk aan de directeur overhandigd te hebben…Was er vanochtend een retour brief:

    De directeur deelt mij het volgende mee:

    Mijn dochter gaat naar groep 2

    Mijn dochter heeft de tijd op sociaal-emotioneel goed te groeien door veel te spelen.

    Mijn dochter krijgt tevens voldoende cognitief aanbod om zich te ontwikkelen.

    De ontwikkelingen van mijn dochter worden nauwgezet gevolgd en bepalen of zij misschien halverwege het schooljaar kan doorstromen naar groep 3 (afhankelijk van de bevindingen van ons leerlingvolgsysteem).

    Als ik u brief goed interpreteer heeft u geen vertrouwen in onze aanpak. Als dit vertrouwen er bij beide ouders niet is, denk ik dat u een school moet zoeken die beter aansluit bij uw ideeen over goed onderwijs. Onze school verandert niet op stel en sprong als een artikel wordt gepubliceerd in een vakblad. Wij blijven (voorlopig) op school de 1 oktober grens hanteren.

    vriendelijke groet………..

    Geen voorstel meer maar mededling..

    Laatste schooldag

    Persoonlijk heeft de directeur mij bij het vorige voorstel toegezegd dat hij er stellig in gelooft dat mijn dochter kan doorstromen… na de Kerst in groep 3…

    Nu staat er misschien..

    Wat kan ik doen….

  • jk

    Weggaan, zoek een andere school voor je dochter!!!!!!!

    Ik zou, na wat ik met de school van mijn kinderen heb meegemaakt, weggaan.

    Er is hier een verschil van mening ontstaan tussen ouders en schoolleiding en al weet je als ouder het best wat je kind kan en niet kan de school heeft het voor het zeggen en jij kan alleen maar slikken. Weggaan, hier komt alleen maar ergernis van en je dochter zal dit merken zelfs als de school zich professioneel opstelt er zullen altijd dingen voorkomen waar je, je aan ergert en onwillekeurig (we zijn tenslotte allemaal mens) zal je dochter hier dingen van oppikken en dit op haar manier vertalen.

    Ik verwacht ook niet dat je dochter zal doorstromen met de kerst, dan zullen ze komen met, “ze heeft zoveel gemist van het leren schrijven dat het nu niet verstandig is”, lezen en schrijven loopt namelijk gelijk op.

    Zoek een andere school, je krijgt er spijt van als je het niet doet ( ik heb er tot op de dag van vandaag nog spijt van dat ik het niet gedaan heb) mijn foute beslissing toen, werkt nu op het voortgezet nog door.

    Ik wens je sterkte en wijsheid, je hebt met deze school nog minimaal 6 jaar te gaan, als je er blijft.

  • Theo

    Ik zou zeggen Annet: ‘'Zoek en vind een andere (=passende) bassischool voor je dochter. Wellicht kan het raadplegen van de website van de Onderwijsinspectie je in je ’'zoek- en vindtocht' helpen. Je kunt er allerlei gegevens (de zogenoemde kwaliteitskaart) van basisscholen vinden. Het @-adres van de Onderwijsinspectie is:

    www.onderwijsinspectie.nl

    Overigens, te oordelen naar je @-adres werk en/ of studeer je aan de Hogeschool (van) Utrecht. Deze instelling heedt vast wel ‘'goede contacten’' met basisscholen.

    Ik wens je veel succes en vooral wijsheid.annet schreef:

    >

    > Na maandag de brief (die grotendeels de brief van Lavell was)

    > persoonlijk aan de directeur overhandigd te hebben…Was er

    > vanochtend een retour brief:

    >

    > De directeur deelt mij het volgende mee:

    >

    > Mijn dochter gaat naar groep 2

    > Mijn dochter heeft de tijd op sociaal-emotioneel goed te

    > groeien door veel te spelen.

    > Mijn dochter krijgt tevens voldoende cognitief aanbod om zich

    > te ontwikkelen.

    > De ontwikkelingen van mijn dochter worden nauwgezet gevolgd

    > en bepalen of zij misschien halverwege het schooljaar kan

    > doorstromen naar groep 3 (afhankelijk van de bevindingen van

    > ons leerlingvolgsysteem).

    >

    > Als ik u brief goed interpreteer heeft u geen vertrouwen in

    > onze aanpak. Als dit vertrouwen er bij beide ouders niet is,

    > denk ik dat u een school moet zoeken die beter aansluit bij

    > uw ideeen over goed onderwijs. Onze school verandert niet op

    > stel en sprong als een artikel wordt gepubliceerd in een

    > vakblad. Wij blijven (voorlopig) op school de 1 oktober grens

    > hanteren.

    >

    > vriendelijke groet………..

    >

    >

    > Geen voorstel meer maar mededling..

    > Laatste schooldag

    > Persoonlijk heeft de directeur mij bij het vorige voorstel

    > toegezegd dat hij er stellig in gelooft dat mijn dochter kan

    > doorstromen… na de Kerst in groep 3…

    > Nu staat er misschien..

    > Wat kan ik doen….

  • Marto

    Kennelijk zijn er te weinig ‘lastige’ ouders op deze school. De directie bluft in zekere zin, omdat met het aantal leerlingen ook de financiering geregeld wordt. (Kennelijk heeft deze school genoeg geld)

    Ik zou een andere school zoeken, hoewel je kunt overwegen om de discussie met de directeur voort te zetten. Het gevaar is alleen dat de verhoudingen tussen directie, jullie als ouders, de leerkrachten en daardoor ook het kind in gevaar komen. Dit gaat uiteindelijk ten koste van het kind.

  • helen

    Hoi Annet, Ik wil toch even een ander geluid laten horen.

    Je kunt je namelijk ook neerleggen bij het besluit van de school, want hoewel ik de stelling onderschrijf dat ouders het beste weten wat een kind kan, de school weet het beste wat kinderen moeten kunnen en de school weet ook beter hoe het andere vergelijkbare kinderen vergaan is.Er zijn namelijk best veel kinderen die al een beetje lezen bij de kleuters. Dat mag best maar is voor een school geen indicatie tot versnellen In elke klas zitten hele intelligente kinderen, die echt niet allemaal gaan versnellen.Pas als het hele kind een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong heeft adviseert een school versnellen. misschien maakt de school in jouw geval een beoordelngsfout maar op zich kan ik het wel waarderen dat een school zijn eigen verantwoordelijkheid neemt.Je kunt namelijk ook veel kapot maken met het snel doorplaatsen van kinderen

    De inspectie wil graag dat wat meer kinderen van oktober, november en december doorgaan. Soms zal dat inderdaad kunnen,maar het heeft ook te maken met financiering. Als er meer kinderen komen die minder dan acht jaar op de basisschool zitten scheelt dat geld. Ik zou wel vertrouwen hebben in een school die er niet meteen aan meedoet.. Er zijn zoveel voorbeelden van kinderen die versneld (zo noem ik het toch maar) debasisschool doorliepen en op het middelbaar onderwijs de aansluiting misten of allerlei andere problemen tegenkomen.

    Mijn dochter ,ze zit nu in 6 vwo, heeft het op de basisschool nooit erg gevonden dat ze voorliep. Zij was/is een gelukkigmeisje. Tegenwoordig hebben de meeste scholen veel meer mogelijkheden om knappe kindjes uitte dagen dan vroeger

    Misschien kun je dat in de gaten houden dat de school werkelijk iets doet aan het cognitef stimuleren van jouw kind. Tenslotte nog dit ik ken je niet(maar je komt me heel oprecht over) en je kind niet en de school niet dus mijn oordeel en ook dat van de andere antwoorden is betrekkelijk. veel wijsheid voor je beslissing en een prettige vakantie helen

  • jos aalders alias zorro

    Beste bij het volgen van dit staartje, krijg een beetje de indruk dat het niet om het kind gaat maar om de ouders?

    Sorry dat ik het wat ruw zeg,maar vergeet dan niet dat er vaak door ouders/verzorgers TEVEEL van een kind verwacht word!

    En die gevolgen zijn vaak ernstiger als een keer een klasje blijven zitten!

  • jk

    Voor ZORRO: Citaat uit het voorwoord in schoolstrijd geschreven door Jaap Dronkers Hoogleraar Empirische Sociologie Universiteit van Amsterdam.

    Een goede opleiding is een van de belangrijkste ‘erfenissen’ die hedendaagse ouders aan hun kinderen kunnen meegeven.

    Het zich bemoeien met die kwaliteit van het onderwijs is daarom geen kenmerk van een ‘overambitieuze’ ouder, maar van een ouder die een opvoedingstaak serieus neemt.

    Annet

    Ik ken de school niet en ik ken je kind niet maar als jij denkt dat je kind klaar is voor groep 3 zoek dan een andere school.

    Mijn zoon is van 21 september, toen hij op school kwam was hij al heel goed in puzzelen maar mocht alleen puzzels maken van groep 1 tot 20 stukjes, thuis maakte hij ze van 200 stukjes, hij heeft nooit meer gepuzzeld.

    Hij heeft het jaar in groep 2 doorgebracht aan de bouwtafel, daar kon hij naar eigen idee werken en werden er geen eisen aan hem gesteld.

    Hij moest in groep 2 nog een jaar extra kleuteren want hij was sociaal emotioneel

    ( hij had moeite met schrijven en ging dan huilen) nog niet toe aan groep 3 hij kon lezen avi 5, rekenen tot 100 en klokkijken. Achteraf is gebleken dat het huilen puur uit frustratie was omdat hij er niet tegen kon dat iets hem niet lukte. Wij waren het er niet mee eens dat hij nog een jaar groep 2 moest doen en omdat hij problemen had die volgens ons door school kwamen hebben wij hem laten testen, hij bleek begaafd. Het is/was een heel verlegen stil kind dat zijn eigen gang gaat en niet op de voorgrond wil, zo'n kind waarvan je vergeet dat het er ook nog is.

    Hij is doorgegaan naar groep 3, eind groep 3 las hij avi 9. Wij vonden dat hij ander werk moest hebben want hij hoefde zich voor niets in te spannen ( behalve voor schrijven dat lukte maar heel slecht en daar werd niets aan gedaan) dat vond de school niet nodig. Toen werd ons geadviseerd (door iemand van het CED) hem naar een andere school te doen maar dat wilden we niet want hij zat zo leuk in de groep en het was zo lekker dichtbij en er was in het dorp geen andere school die in aanmerking kwam.

    Deze jongen is naar het Gymnasium gegaan, is blijven zitten in de 2de omdat hij niet heeft geleerd hoe je moet leren. Hij gaat nu naar 3 havo en het zou mij totaal niet verbazen als hij volgend jaar naar Mavo gaat en dan vervolgens zonder diploma de school verlaat. Hij heeft in zijn leven heel veel geleerd maar louter wat hem interesseert, hij maakt zich druk om wereld problemen, de strijd tussen de Joden en de Palestijnen maar Franse grammatica kan hem gestolen worden.

    Ik denk nu nog steeds als ik hem toen naar een andere school had gedaan waar hij moeite had moeten doen en waar ze hem schrijven hadden geleerd dan zou hij nu misschien niet in de gevaren zone zitten want ik zie dit intelligente kind echt nog zonder diploma's eindigen. Ik adviseer je nogmaals zoek een andere school!!!!!

  • jos aalders alias zorro

    Beste JK,

    Begrijp je niet dat al zou de betreffende school doen wat ouders willen,het voor het Kind nog fijn zou zijn op die school!

    Natuurlijk wil je het beste voor je Kind,en alles eruit halen wat erin zit!

    Maar het moet er dan ook wel inzitten!

    Hoevaak hoor je niet mijn Kind is de beste die kan meer,en wat komt er vaak van zo een Kind terecht als het niet dat kan presteren wat de ouders,graag willen!

  • Marto

    Kinderen kunnen vaak meer dan dat er van hen gevraagd wordt op school. Alleen de school of docenten kunnen ‘het’ er niet altijd goed uit krijgen. Het pedagogisch of didaktisch (on)vermogen van een docent of de methode die een school toepast geeft vaker de beperking dan het kind zelf.

    Soms ontwikkelt een kind zich ondanks de school, soms dankzij de school en in de meeste gevallen zijn er ook andere faktoren die een grote rol spelen. De ambitie van ouders is zeer belangrijk, vooral als die ook gekoppeld is aan realiteitszin m.b.t. het kind.

    Je ziet dit vooral aan ouders die niet geïnteresseerd zijn in de schoolprestaties van hun kind. Die kinderen komen vaak helaas niet ver, ondanks hun mogelijke potenties.

    Je ziet ook dat kinderen met ambitieuze ouders vaak verder komen dan puur op basis van hun ‘cognitieve leerpotenties’ , zoals die waren ‘vastgesteld’ met allerlei testen.

  • Carolien

    de inspectie is allergisch voor scholen die strikt de 1 oktobergrens hanteren. Onze inspecteur heeft gezegd dat alle kinderen in principe door moeten gaan mits aangetoond wordt dat het kind de stof nog niet aankan. Scholen hanteren de regel vaak andersom: eerst bewijzen dat je het kunt en dan m ag je pas door. Dit is dus expliciet tegen de wens van de inspectie in.