Relatiekunde op de middelbare school; dat zou een hoop relatieleed en ellendige echtscheidingen kunnen voorkomen, stelde mr. Geert Warnaar, de nieuwe voorzitter van de Vereniging Familierecht Advocaten en Echtscheidingsbemiddelaars op de pagina. Zijn pleidooi om kinderen in het huidige ik-tijdperk en opgroeiend in een consumentenmaatschappij te leren niet alleen hun eigen behoeften te bevredigen maar die ook leren beheersen, viel in goede aarde. U reageerde overwegend enthousiast en kwam zelfs met prachtige suggesties voor zo'n nieuw schoolvak.
Chloe bijvoorbeeld: “Dat had al veel eerder moeten gebeuren. En bespreek relaties dan ook vanuit verschillende culturen.” Of Ger Hulst Van Gaal: “Als je studeert voor een baan wordt toch ook verwacht dat je de principes kent om goed te kunnen samenwerken en problemen op te lossen. Het zou geweldig zijn als jongeren dit leren. Maar praat in zo'n les dan ook over hoe je kinderen grootbrengt en de verantwoording die je daarbij op je neemt voor de rest van je leven.”
W. Eggink denkt dat relatiekunde daarom het beste gedoceerd kan worden door ervaringsdeskundigen: “Als gescheiden vader zou ik wel wat willen vertellen op scholen, hoor.” Jos Aalders, als ervaringsdeskundige ook zeer te spreken over de ideeën van Geert Warnaar, zou ook graag lezingen geven op scholen over familie, kinderen en scheiding. “Maar helaas, ik ben meer een doener”, schreef deze lezer, die nog niet zo lang geleden aandacht vroeg voor zijn vervelende situatie na een scheiding door als Zorro op Soestdijk te verschijnen.
Wat is hier de mening van leerkrachten?