Relatiekunde op de middelbare school

  • jos aalders alias zorro

    Relatiekunde op de middelbare school; dat zou een hoop relatieleed en ellendige echtscheidingen kunnen voorkomen, stelde mr. Geert Warnaar, de nieuwe voorzitter van de Vereniging Familierecht Advocaten en Echtscheidingsbemiddelaars op de pagina. Zijn pleidooi om kinderen in het huidige ik-tijdperk en opgroeiend in een consumentenmaatschappij te leren niet alleen hun eigen behoeften te bevredigen maar die ook leren beheersen, viel in goede aarde. U reageerde overwegend enthousiast en kwam zelfs met prachtige suggesties voor zo'n nieuw schoolvak.

    Chloe bijvoorbeeld: “Dat had al veel eerder moeten gebeuren. En bespreek relaties dan ook vanuit verschillende culturen.” Of Ger Hulst Van Gaal: “Als je studeert voor een baan wordt toch ook verwacht dat je de principes kent om goed te kunnen samenwerken en problemen op te lossen. Het zou geweldig zijn als jongeren dit leren. Maar praat in zo'n les dan ook over hoe je kinderen grootbrengt en de verantwoording die je daarbij op je neemt voor de rest van je leven.”

    W. Eggink denkt dat relatiekunde daarom het beste gedoceerd kan worden door ervaringsdeskundigen: “Als gescheiden vader zou ik wel wat willen vertellen op scholen, hoor.” Jos Aalders, als ervaringsdeskundige ook zeer te spreken over de ideeën van Geert Warnaar, zou ook graag lezingen geven op scholen over familie, kinderen en scheiding. “Maar helaas, ik ben meer een doener”, schreef deze lezer, die nog niet zo lang geleden aandacht vroeg voor zijn vervelende situatie na een scheiding door als Zorro op Soestdijk te verschijnen.

    Wat is hier de mening van leerkrachten?

  • Marto

    Vroeger bestond dit vak volgens mij helemaal niet, maar waren velen lid van een club of een vereniging. Hier leerde men ook veel over de sociale omgang met elkaar. Nu dit laatste uit de mode is moet het dan maar op de middelbare school komen.

    Ik denk dat dit niet als apart vak aan de orde moet komen, maar een deel van het totaal moet zijn. Ook moeten collega's van andere ‘vakken’ hierin betrokken en, indien nodig, bijgeschoold worden. Bovendien denk ik dat ouders dan ook bijgeschoold zouden moeten worden.

    Kortom, een hele klus voordat het effectief merkbaar wordt.

  • helen

    Hoi,

    Mijn kinderen leren thuis omgangskunde en normen en waarden. Op school leren ze heel veel andere dingen. Soms denk ik dat er op school te weinig tijd is om de leerlingen bijvoorbeeld goed engels te leren. Het is verleidelijk om de kinderen op de middelbare school te bestoken met verzorging en techniek (emancipatiegedachte) extra gymnastiek (kinderen zijn te dik) sociale vaardigheden , begrip voor andere culturen en andere geaardheid, gezond gedrag.godsdienst etc. Het is allemaal beangrijker dan engels dat weet ik ook wel, maar het is niet de taak van de school. Er zijn veel kinderen in nederland die naar school komen om kennis te vergaren en ondertussen contacten hebben en zichzelf leren kennen en waarmee het goed gaat. Zij hebben geen extra lessen nodig en al die vormende lessen gaan af van hun lestijd. De andere kinderen die hulp nodig hebben kunnen misschien via schoolbereikt worden maar kunnen niet onder lestijd andere dingen leren. Dat is voor hen ook jammer want kennis is macht en helpt je om jezelf staande te houden.helen

  • jos aalders alias zorro

    De media ziet de problemen ook,en spelen daar heel goed op in.

    Kinderen zelf opvoeden lijkt tegenwoordig wel teveel gevraagd,ze zijn nog niet geboren of men kijkt al om zich heen om het onder te kunnen brengen,zodat de hypotheek de auto en de vakantie,s verzekerd blijven. Nee mensen kinderen krijgen is geen recht,maar een wens die heel wat verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Een kind heeft recht op goede verzorging veiligheid en voeding. Het dient te worden behandelt met respect,zo leer je kinderen ook respect te hebben voor de medemens. De overheid zou juist opvoedcursussen moeten stimuleren. Je moest eens weten hoeveel (aankomende )-ouders niet eens weten hoe ze een luier moeten verschonen,hoe te handelen wanneer het kind huilt etc ,er dan zenuwachtig van worden en uit eigen onkunde/onmacht .frustratie al snel een eerste tik geven! Dus echt opvoedkunde blijkt gewoon nodig te zijn,er zijn voorbeelden te over waar het zo begon en vaak afschuwelijk eindigde! Waarom wel zwangerschap cursus en geen opvoedcursus! In zweden volgt negentig procent van de aanstaande ouders een opvoedcursus dat werkt prima,ook volgen negen op de tien ouderparen vrijwillig een cursus om zich te scholen in het opvoeden. Nou het werkt de cijfers(wetenschappelijk onderzoek) liegen er niet om (Het geweld tegen kinderen dus ook psychisch) is gedaald van vijftig naar acht procent! Ik ga er vanuit dat ouders die echt het beste voor hun kind willen een opvoed cursus niet zullen schuwen,voor veel minder belangrijker zaken heb je diploma/certificaten etc nodig,waarom dan niet (bv)-een certificaat of diploma voor het opvoeden. Geef kinderen een wereld waar zij recht op hebben!

    Gr Jos (zorro)kinderombudsman

  • Karel de Gucht

    Weer een variant op het thema “de school als vuilnisbak van de samenleving”. Het onderwijs bereidt voor op de beroepspraktijk en geeft wat algemene ontwikkeling en meer moet er niet gedaan worden.

  • jos aalders alias zorro

    Wel erg kort door de bocht beste Karel

  • Karel de Gucht

    En dat is een ongelooflijk groot cliché zonder de geringste zeggingskracht.