Onderwijsbevoegdheden

• Alicia

Hallo,

Momenteel ben ik bezig met de opleiding HBO Personeel en Arbeid. Omdat ik in mijn toekomst als Opleidingsadviseur wil gaan werken, is mijn streven het halen van onderwijsbevoegdheden.

Voor diverse functie worden deze bevoegdheden gevraagd, ook in het onderwijs voor de functie van instructeur.

Ik ben op zoek naar een scholingsinstituut waar ik dergelijke bevoegdheden kan behalen.

Zelf woon ik in Drenthe, maar ik ben bereid voor deze opleiding te reizen.

Is er iemand die mij kan helpen in deze kwestie?

Alvast bedankt.

Alicia

• zijinstromer

Beste Alicia,

Informeer bij de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (www.nhl.nl) of bij de

Hogeschool Windesheim in Zwolle (www.windesheim.nl). De Hogeschool Windesheim verzorgt samen met de LOI (www.loi.nl) opleidingen leraar voortgezet onderwijs en wellicht kom je met een afgeronde HBO-opleiding Personeel en Arbeid in aanmerking voor een aantal vrijstellingen.

Een instructeur onderwijs werkt (vaak) in het beroepsonderwijs. De Hogeschool van Amsterdam heeft een opleiding instructeur voor het beroepsonderwijs. Kijk hiervoor op www.efa.nl

Je schrijft dat je als opleidingsadviseur wilt gaan werken, maar …..de sector bedrijfsopleidingen in het bedrijfsleven is een heel andere sector dan die van het voortgezet onderwijs.Jij studeert Personeel en Organisatie, voor jou, veronderstel ik, zijn bedrijfsopleidingen een bekend terrein.

Er zijn HBO (Masters) -opleidingen bedrijfsopleidingen. Een onderwijsbevoegdheid voor het voortgezet onderwijs heb je voor deze opleidingen niet nodig, wel een HBO opleiding P & O en relevante werkervaring. Ook voor een loopbaan als opleidingsadviseur lijkt mij een opleiding leraar voortgezet onderwijs, niet strikt noodzakelijk, tenzij je bij een educatieve uitgever wilt gaan werken of bij een adviesorganisatie voor het voortgezet onderwijs.

Succes met de uitvoering van je studieplannen!

Alicia schreef:

>

> Hallo,

>

> Momenteel ben ik bezig met de opleiding HBO Personeel en

> Arbeid. Omdat ik in mijn toekomst als Opleidingsadviseur wil

> gaan werken, is mijn streven het halen van

> onderwijsbevoegdheden.

>

> Voor diverse functie worden deze bevoegdheden gevraagd, ook

> in het onderwijs voor de functie van instructeur.

>

> Ik ben op zoek naar een scholingsinstituut waar ik dergelijke

> bevoegdheden kan behalen.

> Zelf woon ik in Drenthe, maar ik ben bereid voor deze

> opleiding te reizen.

> Is er iemand die mij kan helpen in deze kwestie?

>

> Alvast bedankt.

>

> Alicia

• Alicia

Beste “Zijinstromer”,

Hartelijk dank voor jouw reactie en info m.b.t. onderwijsbevoegdheden.

Ik ga zeker nog verder informeren naar deze opleidingen.

Zelf heb ik enige ervaring in het geven van trainingen, maar dan binnen ICT.

Helaas worden tegenwoordig steeds meer functie-eisen gesteld voor de functie van Opleidingsadviseur.

In ziekenhuizen bijv., wil men dat de Opleidingsadviseur, naast een afgeronde HBO P&A, ook over onderwijsbevoegdheden beschikt. Dit is de reden dat ik mijn kennis en vaardigheden verder wil uitdiepen.

Nogmaals bedankt,

Alicia