Onbevoegd

  • Zwannie

    Docenten in het voortgezet onderwijs geven soms vakken waarvoor ze niet bevoegd zijn. Kan een docent met een bevoegdheid voor wiskunde en veel onderwijservaring door een directie worden verplicht om een deel van zijn aanstelling nask -waarvoor geen bevoegdheid is behaald- i.p.v. wiskunde te geven?

  • Marto

    Meestal word je aangenomen voor een docentenfunctie. Dit kan dus in je voordeel, maar ook in je nadeel gebruikt worden.

    Als docent kun je onder druk gezet worden, omdat er anders geen werk meer voor je is. De adder onder het gras is hier dat een schooldirectie of een bestuur de verantwoordelijkheid heeft om jou werk te geven. Vaak word je, als docent, in deze positie min of meer gedwongen mee te werken aan de plannen van een directie.

    Je moet dus kijken naar je contract en naar je rechten. Een vakbond kan jou misschien helpen.

  • Zijinstromer

    Hallo Zwannie,

    Je vraagt: ''Kan een docent met een bevoegdheid voor wiskunde en veel onderwijservaring door een directie worden verplicht om een deel van zijn aanstelling nask -waarvoor geen bevoegdheid is behaald- i.p.v. wiskunde te geven?"

    Volgens het arbeidsrecht niet.Je hebt een arbeidsovereenkomst met de school afgesloten en daartuit vloeit een verbintenis voort met wederzijdse rechten en plichten. Die rechten en plichten zijn in de arbeidsovereenkomst (=akte van aanstelling) overeengekomen en die moeten werkgever en werknemer respecteren. Je kunt daarom je overeengekomen aanstelling opeisen, echter wat ik mij afvraag is of je je (oorspronkelijke) aanstelling ook onder alle omstandigheden juridisch kunt afdwingen.

    Als er geen voldoende aantal uren wiskunde beschikbaar is, bijvoorbeeld als gevolg van een teruglopend aantal leerlingen dan heeft de directie de (morele) plicht om te onderzoeken op welke manier zij de werkgelegenheid voor de betreffende docent kan behouden. Het lijkt mij dan ook redelijk en billijk dat van docenten op wie je vraag van toepassing is, ook een inspanningsverplichting mag en kan worden gevraagd. Die inspanningsverplichting zou kunnen bestaan uit een medewerking voor aanvullende, noodzakelijke her-, bij- en omscholing. Deze scholing is immers (ook) in het belang van de betreffende docenten.

    Tenslotte….Ik heb je vraag onderverdeeld in vier mogelijkheden:

    1. docent wil wel en hij/ zij kan de vereiste NASK-bevoegdheid behalen.

    2. docent wil wel, maar hij/ zij kan niet, omdat hij/ zij de benodigde capaciteiten

    niet bezit om de NASK-bevoegdheid te behalen..

    3. docent wil niet, maar hij/zij heeft wel de mogelijkheid en de nodige capaciteiten

    om de vereiste bevoegdheidte behalen.

    4. docent wil niet, maar hij/ zij kan (echt) niet.

    Als 1 van toepassing is, is er, lijkt mij geen enkel probleem. Een kwestie van slim onderhandelen met de directie op het punt van arbeidsvoorwaarden.Mogelijkheid 2 lijkt mij in je vraag niet van toepassing, immers je vraag betreft een docent met bevoegdheid wiskunde en met veel onderwijservaring

    Mogelijkheid 3: als er geen uren wiskunde beschikbaar is dan lijkt mij dat van de betreffende docent een inspanningsverplichting mag en kan worden gevraagd om de eigen werkgelegenheid te behouden. Zo ver ik de huidige wet - en regelgeving op het gebied van werk en inkomen ken, is het leveren van een inspanningsverplichting door de werknemer een alleszins redelijke eis…. Bovendien, als je al een onderwijsbevoegdheid wiskunde heeft, moet het niet al te moeilijk zijn om een aanvullende bevoegdheid voor NASK te behalen. Immers de hogeschool waar je je bevoegdheid NASK wilt behalen zal voor alle vakken wiskunde en statistiek in het studieprogramma NASK vrijstelling verlenen. De overige cursussen uit het studieprogramma moeten toch voor iemand met een wiskundige scholing te doen zijn.

    Tja, als mogelijkheid 4 geldt dan zou ik een andere baan zoeken….

    Zwannie schreef:

    >

    > Docenten in het voortgezet onderwijs geven soms vakken

    > waarvoor ze niet bevoegd zijn. Kan een docent met een

    > bevoegdheid voor wiskunde en veel onderwijservaring door een

    > directie worden verplicht om een deel van zijn aanstelling

    > nask -waarvoor geen bevoegdheid is behaald- i.p.v. wiskunde

    > te geven?

  • Zwannie

    Erg bedankt allemaal voor de reacties, hier kunnen we wat mee!

  • Dirkje

    Verplicht? Mmm…..soms is een docent het aan zichzelf verplicht, omdat er geen andere vakken zijn. Heb je daar al aan gedacht? Ik geef noodgedwongen Duits (haat het, maar beheers het goed) heb een bevoegdheid voor Frans. Daar is dus momenteel geen werk in te vinden. Ga het komende jaar ook Nederlands geven. Ach, je moerstaal, moet lukken toch? Zo wordt geredeneerd…ik heb 2 kinderen die het komende jaar gaan studeren. Ik kan me niet permitteren om nee te zeggen…