zomervakantie

  • Frieda

    Mijn zoon zit op een vso-school die doorgaans de vakantieperiodes van het normale voortgezet onderwijs volgt. Maar de zomervakantie begint juist een week later dan het vo en eindigt ook een week later. Nou dacht ik dat juist de zomervakanties werden vastgesteld door het ministerie van onderwijs en dat scholen daar niet vanaf mochten wijken. Weet iemand hoe dat wettelijk geregeld is?

  • Zijinstromer

    Ga naar:

    http://www.minocw.nl/onderwijs/vakanties/datums.html

    Frieda schreef:

    >

    > Mijn zoon zit op een vso-school die doorgaans de

    > vakantieperiodes van het normale voortgezet onderwijs volgt.

    > Maar de zomervakantie begint juist een week later dan het vo

    > en eindigt ook een week later. Nou dacht ik dat juist de

    > zomervakanties werden vastgesteld door het ministerie van

    > onderwijs en dat scholen daar niet vanaf mochten wijken. Weet

    > iemand hoe dat wettelijk geregeld is?

  • Frieda

    Bedankt voor de link. Dit is wat ik er vond:

    De vakantiedata op deze pagina gelden voor alle basisscholen, speciale scholen voor basisonderwijs, scholen voor het voortgezet onderwijs en scholen voor speciaal voortgezet onderwijs. De data van de zomervakanties zijn verplicht. Voor de overige vakantiedata geldt dat het Ministerie van OCW voor deze vakanties slechts adviesdata aangeeft. Scholen mogen hier dus van afwijken. Het ministerie adviseert u bij de school na te gaan op welke dagen deze gesloten is in verband met vakantie.

    Het valt mij op, dat vso-scholen niet worden genoemd in dit rijtje. Betekent dit, dat dat voor deze scholen niet geldt? Want ook van de officieele data op deze site wijkt de school af.

  • zijinstromer

    Onderaan elke tabel worden basisonderwijs en speciaal onderwijs bij elkaar genoemd. Ik leid hieruit af dat de vakantiedata voor deze twee onderwijssoorten samenvallen.

    Frieda schreef:

    >

    > Bedankt voor de link. Dit is wat ik er vond:

    >

    > De vakantiedata op deze pagina gelden voor alle basisscholen,

    > speciale scholen voor basisonderwijs, scholen voor het

    > voortgezet onderwijs en scholen voor speciaal voortgezet

    > onderwijs. De data van de zomervakanties zijn verplicht. Voor

    > de overige vakantiedata geldt dat het Ministerie van OCW voor

    > deze vakanties slechts adviesdata aangeeft. Scholen mogen

    > hier dus van afwijken. Het ministerie adviseert u bij de

    > school na te gaan op welke dagen deze gesloten is in verband

    > met vakantie.

    >

    > Het valt mij op, dat vso-scholen niet worden genoemd in dit

    > rijtje. Betekent dit, dat dat voor deze scholen niet geldt?

    > Want ook van de officieele data op deze site wijkt de school

    > af.

  • zita

    Hoi Frieda,

    In het rijtje staat *** scholen voor het voortgezet onderwijs en scholen voor speciaal voortgezet onderwijs ***.

    Scholen voor speciaal voortgezet onderwijs zijn voor zover ik weet vso-scholen.

    Valt de school van je zoon onder dezelfde regio als waar je woont?

    Mijn jongste zoon zit op een cluster 4 school die net onder een andere regio valt als de school van mijn oudste zoon. Daardoor heeft de jongste twee weken eerder vakantie en moet hij ook twee weken eerder als de oudste weer naar school.

    Groetjes van Zita.

  • Frieda

    Hoi Zita,

    Er is een verschil tussen scholen voor speciaal voortgezet onderwijs (svo) en scholen voor voortgezet speciaal onderwijs (vso). svo-scholen dat zijn de praktijkscholen en daarvoor krijg je ook een tegemoetkoming in de studiekosten bijvoorbeeld. een vso-school is in het geval van mijn zoon een cluster 4 school en ik krijg voor hem ook geen tegemoetkoming in de studiekosten. Er is dus wel verschil. En de school van mijn zoon staat in dezelfde plaats waar ik woon, dus ook in dezelfde regio. En dat maakt het best wel lastig, omdat vriendjes uit de buurt en neefjes en nichtjes komende week allemaal vrij zijn en hij nog naar school moet.

    groetjes, Frieda

  • zita

    Hoi Frieda,

    Ik dacht echt dat speciaal voortgezet onderwijs ging over alle scholen voor speciaal onderwijs. Maar het is mogelijk hoor, wat jij zegt. Ik zal nog eens kijken of ik daar iets over kan vinden.

    Mijn jongste zoon zit ook op een cluster-4 school. Helaas niet in onze woonplaats. Een klein half uurtje moet hij met het busje en valt daardoor net onder een andere regio. Hetzelfde probleem dus met de vakantie en vriendjes. Is best balen.

    Maar in jouw geval zou ik toch eens informeren bij school hoe dat zit!

    Groetjes van Zita.

  • zita

    Hoi Frieda,

    Dit stukje kwam ik tegen op de site van het ministerie van OC&W.

    *** Er zijn ook scholen voor speciaal voortgezet onderwijs. Die zijn er voor lichamelijk gehandicapte, slechthorende of slechtziende leerlingen of langdurig zieke leerlingen. Daarnaast zijn er jongeren voor wie het moeilijk is met een diploma van school te komen, ook als ze zoveel mogelijk extra hulp krijgen. Voor hen is er praktijkonderwijs. ***

    In een ander gedeelte van die site gebruiken ze weer VSO i.p.v. SVO.

    http://www.minocw.nl/onderwijs/vakanties/regsprzomervak.pdf

    Groetjes van Zita.

  • Frieda

    Ik heb het net geïnformeerd bij de leerkracht, die het duidelijk ook niet eens was met de datum waarop deze vakantie begint. Maar zij vertelde dus, dat de vso valt onder de regeling van het basisonderwijs, hoewel ze wel 7 weken vakantie hebben ipv 6. Maar de school mag dus zelf weten of ze die extra week aan het begin van de vakantie of aan het eind van de vakantie plakken. En dit jaar heeft het management ervoor gekozen om die week aan het eind van de vakantie te plakken.

    Ik kreeg daarbij wel het dringend verzoek om klachten hierover bij het management in te dienen en dat heb ik net dus ook gedaan. En nu maar hopen, dat ze volgend jaar wel weer gelijk lopen met het voortgezet onderwijs.