3 jaar kleuteren

  • M Lavell

    Je moet gebruiken wat je nodig hebt. Ik kan de situatie niet precies beoordelen, dat kun je zelf het beste.

    Als de directeur er absoluut zeker van is dat ze naar groep 3 zal gaan, waarom zegt hij dat dan niet gewoon schriftelijk toe?

    Je hebt inderdaad wel kans dat hij bang is voor andere ouders. Je moet je voorstellen dat er nu kinderen in groep 3, 4 en hoger zitten die zijn blijven zitten, terwijl de ouders dat niet weten. Het is voor de schooldirecteur tamelijk riskant om zijn vergissing op dit punt te erkennen.

    Op zich is er niet zoveel mis met doorstromen midden groep 3. Zeker niet omdat je dochter al leest. Ze heeft het eerste deel van groep 3 (leren lezen) niet nodig. Bovendien zou de school zich met zo'n doorstroom wel aan de wet houden (die 8 jaar).

    Als je de relatie goed wilt houden, dan kun je iets minder scherp reageren (vol vertrouwen dat ze na kerst in groep 3 geplaatst zal worden vanwege haar niveau en de wettelijke termijn) en een meer scherpe reactie bewaren tot het moment waarop die overplaatsing toch nog in twijfel getrokken wordt.

    Je hoeft je niet druk te maken om het feit dat de school zich in zijn algemeenheid niet aan de wet houdt (Voor de andere leerlingen). Je kunt je beperken tot de leerrechten van je dochter.

  • annet

    Prima, ik houd u (jullie ) op de hoogte van de ontwikkelingen… Mijn onzekerheid ligt voornamelijk bij het instromen in groep 3 na de Kerst. Maar het klopt zij heeft al een voorsprong… aan mij de taak om dat te blijven voeden…(…en zeker niet pushen).

  • helen

    Hoi,

    Het is je bedoeling dat je dochtertje volgend jaar naar groep 3 gaat. In dat geval zou ik niet te gemakkelijk accoord gaan met instromen na de kerstvakantie. De kinderen kijgen ook rekenen en methodisch schrijven. Beide vakken zijn niet voor alle kinderen heel gemakkelijk. Bovendien kan ze niet starten met de groep.Het eerste half jaar in groep 3 is heel leuk zowel voor de kinderen als voor de juf.

    Vertrouwen in de school is heel belangrijk. Misschien kun je zeggen dat je de school en de leerkrachten je kinderen en hun leerproces helemaal toevertrouwt maar dat je als moeder ziet dat jouw kind geendrie jaar kleuteronderwijs nodig heeft en dat het beter was geweest als de school vorig jaar had geluisterd Het kindje had dan groep 2 kunnen doen (echt minder vrijblijvend dan groep 1) en nu mee met de groep naar groep 3.groetjes Helen

  • annet

    Je hebt helemaal gelijk..maar vorig jaar heb ik me er veel te snel bij neer gelegd en kende ik dit forum niet …ik was toen een domme onwetende moeder…zoals velen die niet verder kijken dan hun neus lang is …maar dat is achteraf… Ik denk dat ik nu alles heb gedaan en alle argumenten uit de kast heb gehaald die er zijn..een laatste brief met meer argumenten moet net voor de vakantie dan een definitief voorstel geven.

  • Frieda

    In het ergste geval kun je erop staan, dat je dochter naar groep 3 gaat. In het geval van zitten blijven of overgaan hebben ouders namelijk het laatste woord. Het is dan wel op eigen risico, dus je moet wel heel zeker weten, dat het voor je dochter beter is om naar groep 3 te gaan dan te blijven zitten. Toen mijn zoon in groep 2 zat, was er ook zo'n discussie over een vriendinnetje van hem, tussen de ouders en de leerkracht. De leerkracht bleef bij haar standpunt, de ouders ook en het meisje zei, dat ze niet meer naar school ging, als ze in groep 2 moest blijven. Het kind was ook supergemotiveerd.

    De ouders hebben doorgezet en ze is naar groep 3 gegaan en heeft zonder problemen de basisschool doorlopen.

    Maar ik ken ook het verhaal van een jongetje, die te vroeg naar groep 3 ging. Eigenlijk alleen maar wilde spelen en de concentratie en het lange stilzitten in groep 3 niet aankon. Dat jongetje is na een paar maanden terug gezet. Dan heb je als leerkrachten wel een goed verhaal naar de andere kinderen toe nodig, om te voorkomen dat zo'n kind wordt uitgelachen. Maar bij hem lukte dat en het kind was zielsgelukkig, dat hij weer naar groep 2 kon.

    Je moet bij die beslissing dus niet alleen kijken naar het feit dat ze al een beetje kan lezen. Ook die andere dingen zijn heel belangrijk. En als je ervan overtuigd bent, dat je dochter het aankan en doodongelukkig wordt in groep 2, er gewoon voor gaan.

  • Dirkje

    Annet,

    mijn oudste zoon kon al uitstekend lezen en rekenen toen hij in groep 2 zat. (hij is van september). Echter op advies van zijn juf (die we heel hoog achten) hebben wij hem een extra jaar laten kleuteren, om hem wat weerbaarder te maken. Geen seconde spijt van gehad!!! Natuurlijk was hij af en toe wat (eigen-)wijs en wist hij het allemaal beter. Mar terugredenerend had hij het emotioneel heel zwaar gehad als wij hem om andere redenen hadden laten doorgaan naar groep 3. Hij is nu, zonder horten en stoten, doorgestoomd naar vwo en heeft met vlag en wimpel zijn examen gehaald!