3 jaar kleuteren

  • annet

    In een eind stadium van gesprekken om mijn dochter over te laten gaan naar Groep 3 ( Zij heeft 2 jaar in groep 1 gezeten en is van 2 november en leest beginstadium Av1 )is na een cito test ( lezen foutloos, getallen C niveau en nog een andere test ook C niveau) het volgende voorgesteld:

    Onze school gaat bij de indeling in groep 3 uit van de standaardleerling ( 1 oktober grens) en dat doet de onderwijsinspectie ook als zij jaarlijks de gegevens van leerlingen onderzoekt. Uw dochter gaat van groep 1 naar 2 en zal een handelingsplan krijgen om zich als een evenwichtig mensje te ontwikkelen (want ze was nog niet weerbaar genoeg om meteen naar groep 3 te gaan???) Als blijkt dat zij zich snel ontwikkelt zal zij halverwege het school jaar een versnelde overgang naar groep 3 kunnen maken.

    Wat is jullie mening hierover?

    Wie heeft er ervaring met het later instromen in groep 3?

    Is dat niet veel moeilijker voor het kind? Wij hadden gevraagd om juist te beginnen in groep 3 en daarna eventueel als het niet ging terug te plaatsen…

  • M Lavell

    Is de tekst letterlijk uit de brief?

    Stuur die tekst even aan de inspectie en vraag of zij inderdaad op die manier die grans hanteren. Ik kan het antwoord al raden: Niks daarvan. De 1 oktobergrens bestaat niet meer.

    Scholen moeten voor leerlingen die blijven zitten een handelingsplan maken. De school doet dat voor jouw kind, maar verzwijgt dat het om zittenblijven gaat. Ernstig.

    Tussentijds doorstromen is goed mogelijk, maar gezien de manier waarop jouw school met jou en je kind omgaat (liegen), zou ik er niet veel vertrouwen in hebben.

  • helen

    Hoi,

    Is het zo dat je dochter versneld naar groep 3 gaat? en een handelingsplan krijgt omdat ze al een beetje leest? Of zie je het zo dat ze eigenlijk blijft zitten?

    Het is niet alijd het beste om kinderen op te stuwen. Groep 2 is heel belangrijk om wat zelfstandiger te worden en werkhouding te ontwikkelen. Speelt jouw kind met kinderen uit groep 1 of uit groep 2. In welke groep zou ze zich het prettigst voelen.

    Houdt ze erg van spelen of meer van werkjes doen? Wil ze graag op de tenen lopen of vindt ze het fijner om de beste te zijn. Het is moeilijk om het juiste te beslissen. Denk je dat je het advies van de school niet kunt volgen omdat ze niet te vertrouwen zijn of heb je wel een goed evoel bij de school en de leerkrachten.

    Ben benieuwd wat je gaat besissen.helen

  • annet

    ja de tekst is letterlijk uit de brief … Een telefoontje aan de inspectie leverde alleen op dat je bij een klacht de klachtencommissie moet schrijven..

    Met de Goa Kernmonitor en het artikel van Wim van de Grift over kleuter verlengen ben ik met de school in onderhandeling gegaan maar…ze hebben voor deze tussen oplossing gekozen….kleuterverlengen is voor deze school niet blijven zitten omdat ze de 1 oktober-grens hanteren dus het is normaal…..ze geloven erin ….ze zien niet in dat het weldegelijk zittenblijven is en ze zeggen dat de goa-monitor in onze gemeente niet wordt toegepast (Deze is namelijk nog in onwikkeling zie voorwoord)

    .

  • annet

    Ik zie dat mijn kind niet een specifiek kind is maar een gewoon kind ze houdt van lezen en tekenen en ze houdt van dansen, chipz en poppen,klimrek en buiten spelen…..van alles wat..Maar ze leest al en dat gaat rap…moet dat kind wat het heerlijk vindt om te schrijven nog een jaar …oke 4 maanden in groep 1/2 in de poppenhoek spelen …om nog te groeien om daarna in groep 3 in te stromen??? ik ben geen prof… maar veemd vindt ik het wel!!!!

    Ik heb het idee dat mijn dochter omdat ze van 2 november is zich 3 keer moet bewijzen om naar greop 3 te gaan terwijl de onderzoeken concluderen dat dit juist zeer stimulerend kan werken???

    Het grote probleem is dat mijn dochter met alle kinderen kan opschieten en een zeer gelukkig meisje is. Haar broertje zit ook op deze school daarom wil ik haar ook niet van school halen….en er met deze school ook uitkomen…

  • annet

    Letterlijk staat in de tekst van de directeur:

    Ook de onderwijsinspectie vraagt bij haar jaarlijksonderzoek (juni 2005) naar de gegevens van leerlingen die op 1 oktober 2004 in groep 3 zitten die zijn geboren na 1 oktober 1997 en voor 1 oktober 1998. Dus ook de inspectie hanteert (nog ) de 1 oktober grens.

    Dus dat klopt volgens u niet?????

  • helen

    Hoi

    Het lijkt mij dat jij albesloten bent dat het voor je dochter beter is om vast in groep 3 te beginnen en dat je argumenten zoekt om de school te overtuigen. Bij ons op school is het wel eens gebeurd dat we zo'n voorstel van ouders blokkeerden omdat w ervan overtuigd waren dat versneld doorgaan voor dat kind nietgoed was. in de meeste gevallen weten noch school noch ouder wat wijsheid is omdat de ontwikkeling van kinderen met sprongen verloopt en niemandprecies kan inschatten hoe een kind reageert op groep 3 ofgroep 2.

    De inspecter heeft tegen mij gezegd dat zij het prettig vinden als een school heel bewust kijkt naar kinderen van oktober, novemberen december en per kind bpaalt wat het beste is. De school heeft naar jouw dochter gekeken. Waarschijnlijk zijn ze bezorgd dat het gelukkige kind volgend jaar niet meer zo gelukkig is en dat ben jij ook maar om een andere reden. Ik zou het advies van de school niet negeren tenzij je daarvoor een heel goede reden hebt

  • annet

    Ja dat heb ik, want deze school (haar leerkracht) wist helemaal niet dat mijn dochter kon lezen en heeft daarna onze dochter getest…..terwijl wij vorig jaar al het verzoek hadden om haar door te laten gaan naar groep 2 omdat zij toen ook al met letters en schrijven bezig was…deze school heeft niet gekeken naar deze leerlingen want er waren er wel 5 die rond eind oktober jarig waren dus die pasten niet in de volgende groep want die was al te groot. Het gaat om organisatie en formatie….en dat heeft de directeur ook toegegeven…(in een gesprek)

    Met deze regeling kan hij de andere ouders (en leerlingen) omzeilen.

  • M Lavell

    Het klopt een beetje. De inspectie vraagt inderdaad naar de gegevens van leerlingen van na 1 oktober. Dat doet de inspectie om te controleren of scholen nog steeds die 1 oktobergrens toepassen (de scholen op de verblijfsduur attent maken, zie onder) De conclusie ‘Dus ook de inspectie hanteert (nog ) de 1 oktober gren’ is dus niet juist.

    Hier het antwoord dat op Ouders Online gepubliceerd werd op 10 maart 2005

    Geachte mevrouw

    Hierbij de reactie van de inspectie op uw vragen over de verblijfsduur van leerlingen in de kleuterbouw.

    De wettelijke basis voor de door- en uitstroom van leerlingen ligt in de verblijfsduur in het primair onderwijs van 8 jaar en het bevorderen van de continue ontwikkeling (WPO, artikel 8, lid 1 en lid 2). Hoewel ten aanzien van de continue ontwikkeling er sprake is van een wettelijke basis, is deze zo ruim gesteld dat het voor de inspectie niet mogelijk is - en vanuit het beleid tot vermindering van regelgeving zelfs ongewenst * om hier een strikte invulling aan te geven in oordelende zin. Scholen hebben immers een grote mate van vrijheid bij de inrichting van het onderwijs. De inspectie gaat met scholen wel de discussie aan of door de school gemaakte keuzes overeenkomen met het principe van de continue ontwikkeling.

    De inspectie heeft eveneens een signaalfunctie om scholen op bovengenoemde wettelijke aspecten van de verblijfsduur van leerlingen in het basisonderwijs * en in dat kader dus ook de verblijfsduur in de onderbouw - attent te maken. Dit geldt des te sterker op die scholen waar de bestaande praktijk van hanteren van de (inmiddels irrelevante) datum van 1 oktober als richtlijn bij de overgang naar groep 3 wordt toegepast. Omdat inmiddels is gebleken dat het hanteren van percentages in de rapportage hierover tot verwarring leidt, wordt deze praktijk thans verlaten.

    De inspectie heeft er geen bezwaar tegen om dit antwoord op Ouders Online te publiceren.

    Met vriendelijke groet,

    mw. A.E. Tuin

    publieksvoorlichter

    Het lijkt me zinnig als je even schriftelijk reageert op de directeur. Dat kan met de volgende strekking.

    Geachte directeur,

    Hartelijk dank voor uw schrijven en uw aanbod om in het komende jaar te bezien of onze dochter alsnog naar groep 3 zou mogen. Het blijft een beetje jammer dat u hierbij een achterhaalde datum als grens voor doorstroom hanteert. Het hanteren van deze grens heeft voor onze dochter het gevolg dat zij de basisschool niet in de gestelde 8 jaar zal kunnen doorlopen, tenzij ze inderdaad alsnog in groep 3 geplaatst zou worden.

    Uw schrijven wekt echter weinig vertrouwen dat dat ook echt zal gebeuren. Vooral omdat u zo hardnekkig aan de door u gekozen doorstroomdatum blijft hechten.

    In de bijlage vindt u een op Ouders Online gepubliceerd antwoord van de inspectie dd 10 maar 2005. In dit antwoord vindt u ook een verklaring voor het feit dat de inspectie scholen om gegevens van leerlingen van na 1 oktober vraagt. Dat is niet omdat die grens er nog toe doet, die datum is irrelevant stelt de inspectie, maar juist om scholen attent te maken op het feit dat die datum er niet toe doet en dat de school dient te rekenen met de gestelde termijn van 8 jaar.

    Uw opmerking:“Ook de onderwijsinspectie vraagt bij haar jaarlijksonderzoek (juni 2005) naar de gegevens van leerlingen die op 1 oktober 2004 in groep 3 zitten die zijn geboren na 1 oktober 1997 en voor 1 oktober 1998.” kan daarom juist zijn, maar de conclusie die u eraan verbindt en voor al de daarbij gewekte suggestie dat ook de inspectie de datum 1 oktober als datum gebruikt voor de indeling van de groepen, klopt niet (zie bijlage).

    Dat onze gemeente nog geen invuling geeft aan het GOA beleid, betekent niet dat de in de monitor genoemde definitie niet van toepassing is. Die definitie is afgeleid uit de wet en geldt daarmee landelijk. Voor onze dochter betekent dat dat als ze niet doorstroomt naar groep 3 als zittenblijver (vertraagd) te boek zal staan. Dat u dat niet zo noemt doet daar niets aan af.

    Het is een ambtelijke definitie gebaseerd op de wet die invloed heeft op de leerrechten van onze dochter (aanvang lesgeld een schooljaar eerder bijvoorbeeld) en die geen rekening houdt met de vrijheid die u neemt deze definitie links te laten liggen. De gevolgen voor onze dochter zijn evident.

    Wij zouden vrede hebben met het zittenblijven van onze dochter als er aanwijzingen waren die dat rechtvaardigen. Die aanwijzingen zijn er niet. Ze leest al en op de overige taken scoort ze C niveau. Toegegeven, ze is geen hoogvlieger, maar dat is wat ons betreft ook niet nodig. Ze mag zichzelf zijn en wij hebben niet het idee dat ze iemand anders, wel een hoogvlieger, zal worden van een jaar extra kleuteren.

    De aan u uitgereikte publicatie uit het blad BasisschoolManagement van februari 2005, bevestigt dat vermoeden.

    We vrezen wel dat een jaar extra kleuteren een negatieve invloed zal kunnen hebben op haar motivatie en wij baseren ons daarbij onder andere op de in de GOA kernmonitor genoemde risico's van zittenblijven.

    Het lijkt ons daarom niet zinnig om de beslissing voor doorstroom uit te stellen naar volgend schooljaar. Onze dochter heeft de leeftijd die wettelijk gezien voor doorstroom in aanmerking komt en een niveau dat niet zorgelijk is, al is ze geen hoogvlieger.

    Wij vertrouwen erop dat u, in het belang van onze dochter en haar leerrechten, bereid bent de door u gekozen doorstroomdatum te laten varen en onze dochter conform de wettelijk gestelde termijn zult laten doorstromen naar groep 3.

    EINDE

    ——————

  • annet

    Meneer Lavell,

    Hartelijk dank voor de reactie..Ik ga zeker deze argumenten in een brief aan de school opnemen. Alleen dat “weinig vertrouwen” daar moet ik voorzichtig mee zijn. In een eerder gevoerd gesprek hebben we dit uitgesproken en de reactie hierop was dat we dan maar een andere school moesten zoeken…want het vertrouwen was er toch al niet…En ik wil niet naar een andere school omdat die er niet echt zijn in de omgeving…Ik wil toch echt proberen deze directie te overtuigen en ik geloof dat we met al onze argumentatie al een heeleid gekomen zijn.

    Bij het aannemen van deze brief heeft de directeur mij op het hart gedrukt dat hij er absoluut zeker van is dat mijn dochter na de Kerst in groep 3 gaat beginnen. Maar als hij daar zo zeker van is waarom kan ze daar niet meteen aan starten? Is hij bang dat andere ouders ook komen?