Montessorie en opvoeding

  • Ellen [Web]

    Hallo,

    (de toevoeging achter mijn naam, ik ben beheerder van een andere pagina heeft niets van doen op deze pagina)

    Ons zoontje is net 6 maanden, hoewel wij geen flauw idee hebben hoe hij zich zal ontwikkelen wordt je hier in Hilversum wel geconfronteerd met wachtlijsten en hebben wij onze zoon dus al in moeten schrijven op deze jonge leeftijd :-)

    We hebben een voorkeur voor het montessorie onderwijs en hebben gelukkig daar een plekje kunnen krijgen.

    De ideeen spreken ons erg aan en in de schoolgids wordt veel gesproken dat je als ouders deze montessorie richting thuis ook “moet” volgen, maar zijn daar praktische tips voor?

    Hoe stem je je opvoeding af op montessorie onderwijs?

    Daarnaast ben ik benieuwd naar gefundeerde meningen voor en tegen over het montessorie onderwijs.

    Vriendelijke groet,

    Ellen

  • melissa

    Er zitten beslist goede elementen in de theorie van Maria Montessori, maar persoonlijk vind ik het wat te eenzijdig.

  • leerkracht

    De kern van haar methode wordt meestal samengevat in de uitspraak: ‘Help mij het zelf te doen’; alle opvoeding is in principe zelfopvoeding. Uitgangspunt is dat een kind een natuurlijke, noodzakelijke drang tot zelfontplooiing heeft. Opvoeding en onderwijs moeten onderkennen wat de behoeften van een kind op een gegeven moment zijn en daarop inspelen, door de juiste omgeving en materialen te bieden.

  • Ellen [Web]

    Hallo!

    Ik weet wat montessorie inhoud en wat er mee wordt bedoeld.

    Mijn vraag was alleen heeft iemand *praktische* voorbeelden waar zich dat in uit..

    Groetjes Ellen

  • Chris

    Als je b.v je kind letters en cijfers wil aanbieden en ze staan er dus niet voor open, niet doen dus. Maar zodra je b.v. merkt dat je kind interesse toont in cijfers of letters, dan koop/gebruik je ontwikkelingsmateriaal dat daar bij aansluit in de vorm van puzzels etc.

    Aankleden b.v. als je kind dat zelf wil gaan doen dan ga je allerlei sluitingen zoals ritsen/knopen/klittenband etc aanbieden en oefenen. Zo volg je zelf alle ontwikkelingsfasen en bied je materialen/speelgoed etc aan dat daar bij aansluit.

    Nou verder kan je het zelf bedenken, is echt niet zo ingewikkeld hoor

  • ZZ

    Tja, kan het dus gebeuren dat je kind zijn leven lang in de bouwhoek doorbrengt. Ik ben niet zo voor dat zelf vragen. Kinderen hebben structuur en leiding nodig. Die gaan echt niet vragen of ze alsjeblieft mogen leren lezen en rekenen. Vind dat hele principe nogal moeilijk als een juf staks 30 kindjes in de klas heeft?!.

  • Angelique

    Mijn dochter vroeg er niet om in groep 2, omdat ze daar te verlegen voor was. Met als gevolg dat ze ondergeschoffeld werd. Ze bracht haar tijd dus door in de poppenhoek… lekker veilig. Nu haar dus de dingen aangeboden worden, die bij haar leeftijd passen, is ze dus echt een inhaalslag aan het maken.

    Weet wat je doet door haar op te geven voor Montessorie, want zoals je zelf zei: je kind is pas een paar maanden oud. Je weet niet wat voor karakter je kind zal krijgen. Wie weet past dit soort onderwijs niet bij je kind. School is een verlengstuk van de opvoeding thuis en niet andersom. Zoek het soort onderwijs dat bij de opvoeding past die jullie voor ogen hebben.

  • leerkracht

    Goed gezegd Angelique!!!

  • Ellen [Web]

    Hoi Angelique,

    Hier waar ik woon moet ik me nu al opgeven voor de verschillende scholen, zijn enorme wachtlijsten.

    De montessorie is 1 van de scholen waar ik me heb aangemeld en op zichn gaat wel mijn voorkeur er naar uit.

    Zit jouw kind ook op een montessorie school nu dan?

    De rest van de mensen ook bedankt voor de reacties.

    Groetjes Ellen

  • M Lavell

    Chris geeft een mooie kijk in hoe een onderwijssysteem totaal verkeerd kan uitpakken met deze uitspraak:“Als je b.v je kind letters en cijfers wil aanbieden en ze staan er dus niet voor open, niet doen dus.”

    Wel doen. Maar zo doen dat het kind er wel voor open staat. Je werkwijze aanpassen dus. Het Montessorisysteem vraagt ontzettend veel van leerkrachten. Vooral creativiteit en inventiviteit om kinderen die ‘er niet voor open lijken te staan’ toch te stimuleren.

    Helaas is dat slecht begrepen, zie de uitleg van Chris.

    En zo verwordt het Montessorisysteem inderdaad niet zelden tot een praktijk die kinderen helemaal niet stimuleert maar langdurig in de bouwhoek houdt.