verwijtbaar?Spoedvraag.

  • een moeder

    Hallo,ik heb mijn dochter zelf laten testen na aanleiding van een gesprek op school op mijn verzoek, waarop bleek dat ze over de hele linie D en E scores had,bij de citotoetsen..Voor rekenen had mijn dochter wel oefeningen die ze mee naar huis kreeg,maar ik wist verder nergens van.Ik vond haar spelling wel slecht en had ook een half jaar terug gevraagd,is dat normaal of loopt ze achter.Nooit meer van gehoord.Nu vlak voor het eind van het jaar liep ik dus weer naar binnen en kreeg deze scores onder mijn neus,met de opmerking,och,we blijven eraan trekken,maar we voorzien niet zo veel problemen.We hebben wel overwogen om haar te laten zitten.

    Nu heb ik haar laten testen en bleek mijn dochter, groep 4,een gemiddeld i.q van 83 te hebben.Mag ik school verwijten nooit sbd te hebben ingeroepen,mij meer informeren en nu dus ook nog van niks weten en haar maar door laten medderen?Moet een kundig leerkracht dit opvallen(ze had notabene de directeur als leerkracht)Graag snel antwoord,ivm bijna schoolvakantie

  • M Lavell

    Moeilijke vraag.

    Het hoeft de school niet op te vallen dat een kind een IQ van 83 heeft. Als dat de werkelijke score is, dan is daar toch niet zoveel aan te doen. Vrede hebben met de vorderingen die daar bij horen en die in haar ontwikkeling passen, is niet verkeerd.

    Een leerling die vrij consistent D en E scoort, is een gewone leerling en vordert normaal op het eigen niveau. Er zorgelijk over doen is een beetje raar.

    Zorgelijk wordt het pas als een leerling altijd C of B scoort en (plotseling of geleidelijk) afzakt naar D en E. Een beetje hetzelfde als de groeicurve bij het CB. Daar raakt ook niemand in paniek van een ‘klein’ kind. Wel van een kind dat onder de eigen groeicurve duikt.

    Maar ik begrijp dat jij ervan geschrokken bent. Waarvan precies? Van die lage scores, van dat betrekkelijk lage IQ?

    Daar kan wel een probleem zitten. Klopt die score, of is je dochter op school ‘dom gehouden’ omdat men altijd al dacht dat ze aan de onderkant zat? Welke indruk heb je zelf van haar? Is er wellicht een leesprobleem?

    Ik denk niet dat je op basis van wat je nu weet de school verwijten kunt maken. Dat kan anders worden als blijkt dat je dochter wel degelijk een heel andere ontwikkeling door zou kunnen maken en dat IQ een vertekend beeld geeft. Heb jij redenen om aan te nemen dat dat zo is? Zo ja, probeer dan of je met bijles haar op een ander niveau zou kunnen brengen. Als dat lukt, dan kun je de school verwijten dat men te weinig geprobeerd heeft en het er te snel bij heeft laten zitten.

  • een moeder

    Bedankt voor de reactie.U heeft gelijk,als ze altijd al laag scoorde is er geen directe ongerustheid.Dat weet ik dus geeneens,alleen rekenen wist ik wel,altijd D score,spelling is echt heel raar(ballet wordt pallet etc)en dat baarde me wel zorgen.Dat ik voor de rest niet zo veel wist en dat ik ook geen antwoorden kreeg en dat de school mij niet heeft laten weten of weet dat er grotere problemen zijn en niks heeft laten onderzoeken stoort me.En nu ik dus wel weet dat ze overal gewoon minder mee zal kunnen komen dan haar klasgenoten vind ik dus dat ze wat meer extra begeleiding moet krijgen of had moeten krijgen.

    Ik heb geen redenen om aan te nemen dat ze dom is gehouden ofzo op school,wel vind ik dat er weinig aandacht aan de kinderen besteed wordt,combinatieklas groep 3,4 en alle aandacht gaat naar groep 3.Veel wisselende leerkrachten en alle vragen die je over je kind hebt krijg je gewoon geen antwoord op.

    Maar ik begrijp dat ik het niet als verwijtbaar zou kunnen zien dat de school haar niet zelf een aparte leerlijn heeft gegeven of haar heeft laten onderzoeken of bij mij aan de bel trekken?

    .

  • een moeder

    Overigens over de vraag waar ik van geschrokken ben en hoe ze op me overkomt:.

    Verder een gewoon meisje,geeft wel snel op.Ben geschrokken van de lage scores over de hele linie,dit hadden ze me werkelijk nooit verteld!Dat haar i.q laag uitvalt verraste me niet zo heel erg,omdat ik dit liet onderzoeken n.a.v die scores.

  • M Lavell

    “Maar ik begrijp dat ik het niet als verwijtbaar zou kunnen zien dat de school haar niet zelf een aparte leerlijn heeft gegeven of haar heeft laten onderzoeken of bij mij aan de bel trekken?”

    Nee, ik denk niet dat dat zondermeer verwijtbaar is. Ik zou namelijk niet weten welke grens je daarvoor moet stellen. Zou dat moeten opgaan voor alle kinderen die niet A scoren? Of voor alle kinderen die D of E scoren?

    Je kunt lager dan A nu eenmaal niet ‘wegrepareren’. Bovendien is het gebruik van een leerlingvolgsysteem met de scores A t/m E niet verplicht en kan de school op het standpunt staan dat de leerling in groep 5 of 6 nog ‘bijtrekt’.

    Je moet je ook even afvragen wat er precies gebeurd is. Heeft de school bij jou de indruk gewekt dat jouw kind gemiddeld meekomt (schoolrapport), of heb jij altijd het idee gehad dat de school wel aan de bel zou trekken als dat niet zo was? Hoe zijn de rapportages te lezen? Leg ze eens voor aan iemand die van niets weet en vraag welk beeld er uit die rapportage naar voren komt. Als dat een vertekend beeld is, dan kun je daarover iets zeggen. Dat verplicht de school overigens niet tot het voeren van een eigen leerlijn voor dit kind.

    Ik zou als ik jou was me wel verdiepen in de ontwikkeling van je kind. Wat je zegt over spelling zou kunnen duiden op leesproblemen als dyslexie en dat kan weer allerlei gevolgen hebben voor rekenen en zelfs het doen van IQ testen.

    Je kunt dat vrij eenvoudig testen/uitproberen al is dat niet gratis. Zoek in de gouden gids een remedial teacher en maak daar een afspraak voor vijf bijlessen. Vraag die RT-er vervolgens om een rapportage. Als er een achterstand is door een gebrek aan onderwijsaandacht, dan zal die RT-er grote vooruitgang boeken. Als er sprake is van dyslexie, dan zal die RT-er daar sporen van vinden. Hoort de score D en E bij de ontwikkeling, dan zal die RT-er dat ook zo aantreffen.

  • een moeder

    oudste zus heeft idd dyslexie,vandaar dat ik het spellen zorgelijk vond,het vreemde is dat het enige waarop ze gemiddeld scoort begrijpend lezen is.Haar juf zou dit eens bekijken,want ze scoorde wisselend met dictee,en toen heb ik er nooit meer van gehoord.Van degeen bij wie ik de test heb laten doen,zei tegen mij dat dat alleen kan bij gemiddelde intelligentie en dat had ze over de hele linie niet.Zal in de gids duiken voor RT-er,bedankt.

  • M Lavell

    “Van degeen bij wie ik de test heb laten doen,zei tegen mij dat dat alleen kan bij gemiddelde intelligentie en dat had ze over de hele linie niet.”

    Dat lijkt me een discutabele stelling. Dyslexie komt in ieder geval ook bij hoogbegaafdheid voor. Bovendien: een van de oorzaken van een zwakke score bij een IQ test kan dyslexie zijn. Het lijkt me interessant om dat even (wat diepgaander) uit te sluiten. Vraag anders ook even bij www.balansdigitaal.nl

  • Chris

    Beste mensen er is een heel groot verschil tussen theorie en wat er in de praktijk gebeurd en mogelijk is hoor!!!!!!!!!!!!!!!

    Het is wel leuk om volgens de papieren die weg te willen bewandelen maar niet alles is in de praktijk haalbaar

  • M Lavell

    Wat bedoel je precies? Over welke theorie heb je het? En wiens praktijk?