van vmboT naar Havo!!!

  • anha

    Hoi ,even een vraagje mijn zoon wil erg graag van de T stroom naar de Havo overstappen,maar er moet eerst met de vakdocenten overlegt worden prima hoor volgens de mentor kan hij doorstromen.Nu hoorde ik dat ik als we een gesprek op de Havo krijgen de Cito uitslag van de basisschool mee moet nemen IS dit NORMAAL hij heeft daarop mavo gescoort.Ik vind het ook zoiets dat kinderen met niet genoeg score ook op een Havo worden aangenomen.doen wij onze mond niet genoeg open zijn we te netjes??Hebben hier meer ouders ervaring mee mijn zoon wil erg graag en moet het wel kunnen volgens ons.

    Groetjes anha.

  • coördinator

    Voor toelating tot havo-4 gelden allereerst de wettelijke regels, in dit geval het behaald hebben van een diploma vmbo-t. De wet stelt geen eisen (meer0 aan het vakkenpakket.

    Daarnaast kunnen scholen aanvullende eisen stellen, bv. ten aanzien van het vakkenpakket en/of ten aanzien van het behaalde puntenaantal op het examen vmbo-t. Bijna altijd speelt daarnaast het advies van de docenten van de afleverende afdeling een belangrijke rol.

    Dat de citoscore op dat moment in de schoolloopbaan nog gewicht in de schaal zou (moeten) leggen, is m.i. ronduit belachelijk. Een leerling die een vmbo-t diploma met een passend vakkenpakket en een voldoende puntenaantal heeft behaald, toont daarmee aan dat hij/zij in staat mag worden geacht door te kunnen leren.

    (Overigens: als de school zijn administratie resp. het leerlingvolgsysteem goed op orde heeft, staat daarin de citoscore al ergens vermeld….)

    Voor klachten is eraltijd nog de website 5010. Zie eerdere discussie op dit prikbord.

    Coördinator

  • mirjam

    Onze dochter is vorig jaar na het behalen van diploma vmbo-tl doorgestroomd naar

    havo.

    Behalve naar haar cijfers van tentamens en examens werd er door de vakleerkrachten beoordeeld op inzicht en inzet.

    Er werd ook gevraagd naar de reden waarom ze havo wilde doen (motivatie van de leerling).

    Het argument “ik weet niet wat ik anders moet doen” is niet sterk genoeg.

    Bij mijn dochter was de reden dat zij naar de PABO wil.

    Volgens ons is de cito-score hierbij niet betrokken. Zou ook belachelijk zijn om iets van ruim 4 jaar geleden mee te laten wegen.

    Een kind verandert behoorlijk in die jaren.

    Het doorstromen van tl naar havo is overigens niet meer zo makkelijk als voorheen bij de mavo.

    Bij onze dochter op school waren ongeveer 25 leerlingen die naar de havo wilden.

    Er zijn er uiteindelijk 9 toegelaten, waarvan 2 op uitdrukkelijk verzoek van de ouders.

    Deze 2 zijn inmiddels afgehaakt.

    Wij vinden de havo behoorlijk pittig t.o.v. vmbo-tl maar merken wel dat ze verder is

    dan havo 4 leerlingen

    Heeft al een keer tentamens en examens gehad en is dus al

    gewend zelfstandig te werken.

    Havo leerlingen beginnen aan de 2e fase en krijgen te maken met zaken die al voor

    hun examen meetellen.anha schreef:

    >

    > Hoi ,even een vraagje mijn zoon wil erg graag van de T stroom

    > naar de Havo overstappen,maar er moet eerst met de

    > vakdocenten overlegt worden prima hoor volgens de mentor kan

    > hij doorstromen.Nu hoorde ik dat ik als we een gesprek op de

    > Havo krijgen de Cito uitslag van de basisschool mee moet

    > nemen IS dit NORMAAL hij heeft daarop mavo gescoort.Ik vind

    > het ook zoiets dat kinderen met niet genoeg score ook op een

    > Havo worden aangenomen.doen wij onze mond niet genoeg open

    > zijn we te netjes??Hebben hier meer ouders ervaring mee mijn

    > zoon wil erg graag en moet het wel kunnen volgens ons.

    > Groetjes anha.

  • anha

    Beste coórdinator,

    Ik heb de vraag een beetje verkeerd gesteld las ik net,mijn zoon is 13 en wil nu graag van de vmbo T naar de Havo 2 daar zijn uiterraard ook veel regels aan verbonden.Maar dat snap ik volkomen hoor vooral wat iedere vakdocent vind van je kind ,maar kan een Havo zelfs nu na een jaar nog de Cito toets eisen van een leerling jammer genoeg voor onze zoon had hij net een score voor de Mavo, toch vind zo'n toets nog steeds een MOMENT opname waar veel kinderen best zenuwachtig voor zijn.

    ANHA.

  • ivon

    het is toch belachelijk dat als een kind goed scoort op het vmbo tl en dus voldoende punten heeft voor havo 2 dat dit tegen gehouden kan worden door de docenten ik weet ook niet precies wat de cijfernorm is voor opstroming bij mijn kind is het andersom zij moet van h/v naar vmbo tl met de belofte dat ze met de kerst evt weer terug kan ik hou mijn hart vast heb nm niet zo,n hoge pet op van al die beloften en afspraken de mentor kwam nu vlak voor de vakantie nm alweer terug op die belofte !

  • coördinator

    Aansluitend bij het bericht van Mirjam: het is (ook) mijn ervaring - en dat advies heb ik ook vaak aan ouders gegeven - dat goede vmbo-t (mavo-D) leerlingen eerder gebaat zijn zijn bij de route vmbo-t > havo-4 dan een te spoedige overstap naar havo (klas 2).

    Er zijn allerlei argumenten te bedenken: de goede vmboleerling kan de leerstof in de vmboroute goed bijbenen; docenten in de vmbo-afdeling zijn eerder geneigd om wat extra hulp te geven dan docenten in de h/v afdeling; een jaartje ouder en dan in havo-4 kan ook voordeliger voor de leerling zijn.

    Met ambitie is niets mis, maar vaak dringen ouders aan op een te hoog niveau. In een aantal gevallen is dat hogere niveau (als dat door de leerling gehaald kan worden) ook later via een andere route bereikbaar.

    Coördinator

  • ZZ

    Hier net zo zoals je weet.

    Ook mijn zoon kan weer opstromen mits hij volgend jaar gemiddeld een 7 en een half of hoger staat!

    Wij weten trouwens nog steeds niet zeker óf hij nu wél of niet terug geplaatst wordt.

    Ik heb al wel de boekenlijst binnen voor Havo-tl, en word geacht deze de 11e in te leveren, maar zijn rapport krijgt hij pas de 14e!! Hij heeft zelfs deze week nog een inhaaltoets!

    Begrijp jij het nog??

  • ivon

    nou ik weet het ook pas sinds een vrijdagavond ,ze is nu al thuis het is alleen nog raport halen dus je staat ergens met de rug tegen de muur want hoe kan je nu nog kijken naar andere mogelijkheden die er evt nog zijn om maar niet te spreken van overplaatsing naar een andere school daar is het nu allemaal te laat voor! en dit allemaal terwijl we die hele cijferlijst nog niet eens gezien hebben !

  • anha

    Ja het kan soms zo raar gaan ik weet het ook niet ik hoor woensdag of mijn zoon gaat doorstromen ik ben trots op hem als het kan maar ik weet nu dat hij het op de T stroom heel goed doet!Als hij kan wil hij ,ik twijfel soms hoor en vind het best eng

    maar we wachten af ,en ja ik moest nu ook op het laatste nippertje de aanmelding nog doen we zullen zien.Bedankt allemaaal voor jullie reaktie.

    anha.

  • ZZ

    Hi,

    Ja dat gevoel ken ik. Nu staat mijn zoon er ook niet echt goed voor maar een tiende punt is al genoeg om wél over te gaan. 5,4 is onvoldoende 5,5 is voldoende! Het hangt echt op 1 zo'n punt. Dan heeft hij nl. één 4 en de rest voldoende, daarmee zou hij makkelijk over moeten gaan. Maar ons is na de vorige periode al te kennen gegeven dat hij terug geplaatst zou worden. Ik begrijp er ook geen hout van. Hoe kan zo'n kind zich dan bewijzen? Niemand is meer te spreken te krijgen, ik weet het ook niet meer. Hij is al vrij moet alleen donderdag de boeken nog komen inleveren, en kan dus woensdag nog een toets inhalen, maar of dat laatste nog wel zin heeft…………….?

    Ik heb sterk het gevoel dat ik belazerd word. Er wordt met twee maten gemeten,maar zeg er niks van want dan ben je een lastige ouder en communiceren ze niet meer met je.

    Ivon, als ik wist waar je je gram kon halen zou ik het zeggen, maar ik weet het zelf niet. Balen voor je dochter.

    Gr,