Ik overweeg een klacht in te dienen tegen school hoe pak ik dit aan?

  • jk

    Ik overweeg serieus een klacht in te dienen tegen de school van mijn kinderen maar weet niet goed hoe dit aan te pakken.

    Een dag voor de vakantie kreeg mijn zoon te horen dat hij niet op zijn huidige school kan blijven.

    Ik heb al eerder hier geprikt dat hij maar op circa 800 lesuren per jaar komt en dit al

    3 jaar lang. Dit is zijn rooster, uren door lesuitval gaan hier nog vanaf en er is ook behoorlijk wat uitval geweest.

    Ik vermoed dat hij ook door andere omstandigheden (onbevoegdeleerkracht die geen orde kon houden) op school een achterstand heeft opgelopen maar hoe controleer ik dat?

    Ik overweeg hem bij te laten scholen om weer op niveau te komen, hij wordt nu op advies van school geplaatst in 3 havo met als optie als hij bij het eerste rapport op vwo niveau zit dan mag hij nog overstappen.

    Zoals hij er nu voor staat redt hij dit niet in deze korte tijd zonder extra hulp.

    Ik zou eigenlijk de school willen laten betalen voor deze bijscholing, zij zijn mijns inziens er de oorzaak van dat hij niet over is.

    In welke volgorde pak ik dit aan?

    Moet ik eerst een klacht bij de klachtencommissie neerleggen of moet ik gelijk naar een advocaat stappen?

    Wie kan mij dit vertellen, zijn er ouders die hier ervaring mee hebben of is er een leerkracht bereid mij dit te vertellen?

  • M Lavell

    Ga naar de bieb en leen daar het boek Schoolstrijd

    Ouders op de bres voor beter onderwijs titel niet leverbaar

    Karina Schaapman

    ISBN: 90-6665-353-1

    Dat is een ervaringsverhaal van een ouder (inmiddels gemeenteraadslid in Amsterdam) die hetzelfde gedaan heeft en inderdaad de kosten voor bijles vergoed kreeg.

    Achterin het boek staat het vonnis. Als jij aannemelijk kunt maken dat er inderdaad te weinig uren les is geweest (heb je het bijgehouden?) en de school ook op andere manieren in gebreke is gebleven, dan is een briefje met je eis en een kopietje van dit vonnis meestal genoeg.

  • jk

    Hoi

    Ik hoopte er al op dat je zou reageren.

    Het boek heb ik!

    Het voorwoord in het boek is in grote lijnen gelijk aan de situatie op de school van mijn kind alleen werd de directeur/rector niet ziek maar ging met pensioen.

    Nu betreft het in ons geval een cristelijke school en geen openbare, deze valt dus denk ik niet onder de gemeente.

    Het aantal lesuren kan ik aantonen want het rooster staat gewoon op internet.

    De lesuitval heb ik alleen de eerste 1 1/5 maand bijgehouden, helaas, maar het rooster zonder uitval is maar slechts circa 800 uur.

    Onze jongste heeft dit jaar op dezelfde school gezeten en het ook niet gered maar deze kan naar een andere HAVO/VWO school met een 2 jarige brugklas en heeft dus nog de kans om VWO te gaan doen, maar ik ben bang dat hij het ook niet redt want hij heeft ook zo weinig uren gehad.

    Ik neem aan dat je bedoelt dat ik het briefje met kopietje van het vonnis naar school moet sturen en dan eisen dat zij betalen? Of begrijp ik je verkeerd.

    Moet ik niet eerst bewijzen dat zij een achterstand op hebben gelopen?

  • jk

    In de klas van onze jongste zijn er van de 31kinderen, in het begin van het schooljaar, 6 afgevallen en gaat er een over met een extra taak.

    Het gaat dus om 20% uitval het eerste jaar op het moment dat ik mijn oudste er op deed, toen de vorige rector er nog was, was de uitval 8%.

    Ze zijn in dat jaar ook overgestapt van een 3 perioden systeem naar een 5 perioden systeem.

    Iedere periode bestaat uit een paar weken les een toetsperiode en een vakantie.

    IN de volgende periode zit dan een schoolweek die uit halve dagen bestaat vanwege rapport vergaderingen, dit is ook de reden waarom er zo weinig lesuren overblijven.

  • ivon

    kan een kind van een school waar maar een brugklasjaar is naar een andere school waar 2 brugklasjaren zijn op hetzelfde nivo indien het op de eerste school enkele punten tekort komt voor hetdesbetreffende nivo zodat het alsnog de kans krijgt om op dit nivo te blijven?

  • jk

    In ons geval kon het wel, maar alleen met een advies van de school die hij verlaat.

    In ons geval komt mijn zoon van gymnasium1, normaal zou je dan bij tekortpunten naar HAVO gaan maar wij wisten een HAVO/VWO school die een 2 jarige brugperiode heeft.

    Normaal zou mijn zoon met het aantal tekortpunten dat hij heeft niet op VWO terechtkomen maar de school heeft advies VWO gegeven en de ontvangende school heeft het overgenomen.

    Hij heeft nu dus nog een jaar om zich te bewijzen maar hij heeft verwacht ik wel een achterstand opgelopen dus of hij het redt is nog maar de vraag.

    Als het alsnog HAVO wordt dan kan hij na zijn eindexamen naar VWO 5 dan kost het hem een jaar extra maar het is een jonge leerling dus dat is niet zo'n probleem dan is hij geen 17 als hij gaat studeren maar 18.

  • jk

    Ik ben bang dat mijn verhaal door het antwoordt aan Yvon een beetje onduidelijk is geworden, voor de duidelijkheid: ik heb het hier over 2 verschillende kinderen.

    Ik heb een zoon van 14 die dit jaar Gymnasium 2 voor de tweede keer heeft gedaan en een zoon van 12 die dit jaar op dezelfde school Gymnasium 1 heeft gedaan.

    Beide moeten nu de school verlaten, en beide hebben heel weinig lesuren gehad, nagenoeg geen of helemaal geen begeleiding gehad en ik ben bang dat ze beiden een achterstand hebben opgelopen.

    De jongste is dus op een HAVO / VWO school in de 2de brugklas geplaatst en de oudste kreeg advies Havo 3 omdat hij 2 voor de 2de keer deed en de cijfers niet hooggenoeg zijn voor VWO.

    Ik wil eigenlijk graag weten of en welke achterstand zij hebben en of zij daarvoor op kosten van ????????? bijgespijkerd kunnen worden omdat ik de kosten daarvoor op het moment niet zelf kan dragen en omdat ik mijn kinderen naar school moet doen en ik dan mag verwachten dat zij daar leren wat nodig is.

  • ivon

    mijn kind zit in de havo/vwo brugklas we kregen echter in mei pas te horen dat het voor haar rustiger zou zijn op het vmbo tl ik heb hier nogal kwaad over geweest omdat de school nooit bij ons aan de bel getrokken heeft omdat het niet goed zou gaan of omdat ze extra bijlessen nodig zou hebben kortom nooit eerder een signaal van de school gehad dus ik stond er eigenlijk op dat ze gewoon op havo/vwo zou blijven ze heeft enorm haar best gedaan in de proefwerk week om haar cijfers nog wat op te hogen maar nu tellen die plots niet meer mee dit jaar dit is toch bepaald oneerlijk vind ik wat zou ik hier nu aan kunnen doen? als de school eerder wat had laten weten hadden wij ook onze maatregelen kunnen treffen het is een kind wat in principe goed mee kan ! kinderen krijgen op deze manier toch niet echt een kans?

  • coördinator

    Er zijn diverse vragen waarop je bericht geen antwoord geeft:

    * Kennelijk is ‘de school’ van mening dat het verstandiger is om niet voor H?V maar voor vmbo-t te kiezen. Je schrijft zelf ‘het zou rustiger zijn’. Ontwikkeling en welbevinden heeft niet altijd te maken met cijfers. Misschien heeft school wel gelijk? Is daar over gesproken of was er alleen maar boosheid?

    * Gedurende het jaar, en zeker in een brugklasjaar, biedt een school verschillende momenten van informatie en overleg voor ouders: de rapportages, ouderinfo-avond, contactmogelijkheden met de mentor etc. Wanneer er dus op studiegebied (cijfers, prestaies, werkhouding etc) iets niet goed zou zijn gegaan, dan was dat toch al eerder duidleijk geworden bv. aan de hand van de rapporten? En dat zou voor ouders de aanleiding (moeten) zijn om zelf contact op te nemen.

    Kortom, het lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk dat zo'n advies (want dat is het toch, tenzij de cijfers op het overgangsrapport een overgang naar h/v onmogelijk maken), zomaar uit de lucht komt vallen, terwijl noch de rapporten noch de leerling zelf ( wat vind dochter er zelf van??) daartoe enige aanleiding gaven.

    Coördinator

  • ivon

    nee school heeft geen gelijk, tuurlijk zijn er overleg momenten geweest maar jammer genoeg is daar nooit uit gekomen dat er evt bijlessen of andere extra ondersteuning nodig was daar baal ik zo van ze mocht gewoon zelf haar kwt kiezen er was immers geen bijles nodig! ik begin inmiddels ook wel in te zien dat je als ouder gewoon aan het kortste eind trekt ik heb afspraken gemaakt in mei met de mentor en de coordinator die worden nu gewoon genegeerd er werd toen ook gezegd indien zij toch terug gaat hoef ze ook niet mee te doen aan de proefwerkweek nou dit heeft ze wel gedaan vol overgave om dr cijfer nog verder omhoog te halen maar nu blijken die gewoon niet mee te tellen sorry hoor maar dit hele systeem klopt van geen meter!