Ononderbroken leerweg hoe werkt dat?

  • jk

    Je hoort vaak dat leerlingen een ononderbroken leerweg moeten kunnen volgen, geldt dit alleen voor het basisonderwijs of ook voor het voortgezet?

    Kun je dan als ouder ook eisen dat je kind overgaat?

    Mijn zoon heeft dit jaar 2 gymnasium gedaan voor de tweede keer.

    Het is een begaafd (130) kind officieel getest (2x).

    Dit schooljaar heeft hij net als vorig jaar 6 tekortpunten en hij mag er 3 hebben.

    Nu gaat hij naar een andere school en nu is het de vraag of hij naar 2 of naar 3 gaat.

    De vakken die hij vorig jaar goed deed zijn dit jaar ook slechter gedaan, ik denk dat dit komt omdat het niet interessant genoeg is voor hem.

    Hij is een echte onderpresteerder en ik ben bang dat als hij jaar 2 nu nog een keer moet doen dat hij er dan helemaal de brui aan geeft.

    Kan ik eisen dat hij in het derde leerjaar verder gaat?

  • ZZ

    Met ononderbroken leerweg wordt volgens mij bedoeld dat je in het VO niet meer blijft zitten maar bij een tekort aan punten om in hetzelfde nivo over te gaan wordt terug geplaatst. Bv. van Gym naar Vwo-Havo. Of van Havo naar Havo-TL. Je blijft dus niet zitten gaat ‘gewoon’ naar een volgend jaar alleen één nivo lager.

    ZZ

  • Marto

    In het basis onderwijs is er volgens mij een onondergroken leerweg en ook in het MBO is dit officieel. Voor het VO weet ik het niet precies.

    Het kind kan dan in principe niet meer blijven zitten, want de school dient een alternatief programma te hebben voor leerlingen die om een of andere reden een achterstand hebben opgelopen.

    In de praktijk wordt dit niet altijd goed ingevuld. Een voorbeeld hiervan waren de discussies over zitten blijven in groep 1 en 2 van het basisonderwijs.

  • Angelique

    Ik was erg actief met die discussie's over zittenblijven in groep 2, maar dankzij jullie reactie's over de voor/nadelen (ik heb ze uitgeprint en opgestuurd), gaat mijn dochter het dus wel in groep 3 proberen….

  • zijinstromer

    En nu maar hopen dat je dochter het redt……..

  • Angelique

    Ik hoop het echt. Dat verdient ze. Ze heeft genoeg ellende meegemaakt het afgelopen schooljaar…

  • jk

    Er is de afgelopen jaren het nodige misgegaan op de school van mijn zoon.

    Hij heeft een vraselijk handschrift en ik hoor en zie al 3 jaar lang dat hij er iets aan moet doen en dingen die ze niet kunnen lezen rekenen ze fout.

    Nu begrijp ik dat best maar nu na 3 jaar hoor ik dat ze iemand in school hebben die hulp kan bieden bij onleesbare handschriften, waarom heeft hij die hulp niet gehad?

    Hij heeft voor nederlands een bepaald werkstuk niet ingeleverd en daar een 1 voor gekregen die dubbel telt, mijn zoon en de jongen waarmee hij deze opdracht moest doen zeggen dat zij hem wel ingeleverd hebben.

    Voor Latijn heeft hij een leerkracht gehad die niet bevoegd was en geen orde kon houden, resultaat ze hebben nog niet de helft af gekregen van wat ze dit jaar moesten doen. Dit alles is maar een klein beetje van wat er misgegaan en niet gedaan is. Vorig jaar was het al net zo, er heeft nog een flink artikel in HP deTijd gestaan. Ik denk dat mijn zoon daar nu de dupe van is, hij heeft nu een advies 3 HAVO gekregen, wat kan ik nog doen om daar 3 VWO van te laten maken?

    Is er nog een instantie die hier een oordeel over kan geven?

  • Marto

    Scholen en schoolsystemen veranderen voortdurend en deze veroorzaken dus een permanente onrust. Leerlingen, maar ook docenten, worden daar betrekkelijk willekeurig slachtoffer van.

    Een van de gevolgen van het nieuwe financieringssysteem is dat onbevoegde docenten aangesteld worden om lessen te verzorgen, zolang niemand eist dat er een bevoegde docent komt…. Onbevoegd is niet per definitie onbekwaam, maar de combinatie van deze 2 is ongelukkig voor leerling en docent zelf. Het kan overigens ook nog zo zijn dat een docent op de ene school goed funktioneert en op een andere school niet.

    De weg die u kunt volgen is ten eerste de school schriftelijk op de hoogte te stellen van uw ervaringen, vragen en eisen. Helaas ken ik niet de bevoegdheden van de inspectie in dit opzicht, maar daar zou ik dezelfde brief ook heen sturen.

  • ZZ

    www.50tien.nl bellen of via internet uw vraag stellen. Zij kunnen u deskundig advies geven.

    Succes.

    ZZ

  • ZZ

    sorry, bedoeld voor JK

    www50tien.nl