Kinderen en ouders

  • Marto

    Een meisje (groep 2) wordt op school gepest door een ander meisje uit deze groep. Het gepeste meisje komt overstuur thuis. De vader van het gepeste meisje gaat naar school toe en reageert heel boos. Om een lang verhaal kort te maken: de man dreigt het meisje (5 jaar!) zelf in elkaar te slaan. Voor rede lijkt de man niet vatbaar. De juffrouw voelt zich bedreigd.

    Er wordt wel eens gemopperd op en over docenten en in veel gevallen terecht, maar dit is het andere uiterste.

    Hoe vaak komt dit voor?

  • Stef

    http://www.researchvoorbeleid.nl/ReportCenter/Show_PublInfo.asp?ProjNr=758458960&RappNr=765645026

  • ZZ

    Waarschijnlijk vaak. Omdat scholen dit soort excessen (lees pesten) niet aanpakken, juffen zich snel bedreigd voelen, en bij ouders emoties de overhand nemen. De reactie van betreffende vader is echter overtrokken, nu is híj de gebeten hond en richt de aandacht hiermee opzichzelf ipv het pestende meisje.

    ZZ

  • Zwannie

    Hoe kunnen we ons over gedrag van kinderen verbazen als dit hun voorbeeld is?

  • ZZ

    Mooie zin maar het slaat nergens op.

    Pesten/ treiteren van wie ook- waar ook moet aangepakt worden! Pesten komt overal voor zelfs onder volwassenen op het werk! Je kunt je natuurlijk overal over blijven verbazen maar dat schiet niet op. Als school regels maakt voor dit soort gedrag en deze te allen tijde uitvoert voorkom je dit soort dingen. Dit gebeurt op school en moet dáár opgelost worden.Doordat dit niet gebeurt en kinderen ermee thuis komen maak je de problemen alleen maar groter. Als dit meisje thuis had kunnen zeggen dat ze gepest was maar dat het betreffende pestertje daarop was aangesproken cq straf had gekregen was er niks aan de hand geweest.

    ZZ

  • Zwannie

    Volgens mij werkt het preventief als kinderen weten dat pesten nooit wordt geduld. Ieder kind weet niet beter dan dat leerkrachten erop rekenen dat ze het onmiddellijk melden als er wordt gepest, zodat er actie kan worden ondernomen.

    Lik-op-stuk-beleid dus.

    Een leerkracht ziet en hoort immers niet alles. Pesten gebeurt vaak in het geniep. Soms melden kinderen het niet omdat ze (denken dat ze) het pesten zelf hebben uitgelokt. Ik ben overigens benieuwd of er met alle kinderen in het basisonderwijs van tijd tot tijd individuele gesprekken plaatsvinden, waarin dit soort dingen wordt gevraagd. Sommige kinderen komen er anders misschien niet mee op de proppen.

  • ZZ

    “Ik ben overigens benieuwd of er met alle kinderen in het basisonderwijs van tijd tot tijd individuele gesprekken plaatsvinden, waarin dit soort dingen wordt gevraagd. Sommige kinderen komen er anders misschien niet mee op de proppen”

    Nou vast niet! Maar het zou idd een ‘goeie’ zijn. Mijn zoon wordt ook regelmatig gepest is zg.'pispaaltje' en zegt het idd niet altijd tegen de juf omdat de revaring hem heeft geleerd dat die ‘er toch niks aan doet’.

    ZZ

  • leerkracht

    Nou bij ons dus wel, wij spreken alle kinderen, 3 x per jaar individueel zo'n 20 minuten per keer.

    Vanaf groep 3 starten we daarmee. Heb je dan werkelijk alle problemen??? Nee je moet als leerkracht een vertrouwens band met je groep opbouwen. En wat ik de eerste dag altijd meteen zeg is: Heb je een probleem( zoals gepest worden etc.) vind je iets oneerlijk, vind je iets niet leuk etc. Dan kom je naar me toe en we lossen het op. Dat helpt en je ogen open houden. Consequenties voor pestgedrag etc. volgens lik op stuk beleid. Het helpt echt.

    Signaleren is reageren!!!!!!!!!!!!!

  • Karel de Gucht

    Terwijl je vroeger niet thuis mocht komen met het verhaal, dat je je had laten slaan, want dan kreeg je ze thuis ook nog eens gemept.

  • Zwannie

    Straf omdat je te aardig en lief was geweest en niet van je had afgebeten? Sommige kinderen zijn weinig weerbaar, waardoor ze juist het mikpunt van pesterijen worden. We kunnen kinderen helpen door niet altijd alles direct voor hen op te willen lossen.

    Ik heb een schitterende film (nog zonder geluid) van mijn tweejarige zoon en een vriendje in de zandbak, waarin te zien is hoe hij de ander -zonder hem met een vinger aan te raken- met woord en gebaar op de plaats zet, omdat hem iets niet zint. Een heel mooi voorbeeld hoe een kind spontaan leert om zich uit dat soort situaties te redden. Zo'n kind gaat zelfvertrouwen uitstralen, waardoor hij later vanzelf pesters op afstand houdt.