Onze dochter zit in het eerste jaar van de basisschool. We zijn bijzonder tevreden over de school en de leermethode maar mijn man en ik botsen enorm met de juf. Onze dochter is een “speciaal kind” niet zwaar problematisch maar ze heeft wel een aparte aanpak nodig. Ze is enthousiast, open, wat wild en temperamentvol maar clean hearted. Op de creche zijn de schanduwkanten van dit temperamet en hoe daar mee om te gaan ook aan de orde gweest en konden we altijd prima samenwerken met de leidsters, geen probleem, goede harmonie. Ook met de leidsters van de NSO/BSO loopt het goed en is er goede afstemming en samenwerking. Dit even terzijde. De juf heeft vanaf het begin aangegeven dat ze het lastig vond om uit te vinden hoe ze onze dochter het beste kan begeleiden. Daar hadden en hebben we begrip voor. Ieder gesprek dat we met haar hebben loopt echter op een drama uit. We ervaren rigiditeit, ze is emotioneel en woedend in de gesprekken die we hebben. Wij hebben nl. vragen over haar aanpak en of die niet contraproductief werkt op onze dochter. In de gesprekken benoemd ze alleen maar de “problemen” en niet de mooie kanten van ons kind. Wij hebben de indruk dat als ze een zachtere aanpak zou hebben (gaat met name om haar toon die hard overkomt) dat ze dan in staat zou zijn om onze dochter beter te bereiken. Daarnaast speelt dat er nu in de klas alom bekend is bij de kinderen dat de juf “altijd ” boos is op onze dochter en diverse kinderen herhalen ook de uitlatingen en berispingen van de juf zonder dat ze daarop gecorrigeerd worden. Toen we dit aan de orde stelden en vragen stelden over haar aanpak brak de woede los. Onze indruk is dat de juf keihard werkt om onze dochter te bereiken, dat dit haar onvoldoende mate lukt, dat ze daar gefrustreerd over is en daarom zo allergisch is voor onze vragen en opmerkingen. heel lastig. Ook in de gewone contacten dus bij halen en brengen voel ik mij als moeder niet prettig. Ze corrigeert me en behandeld mij naar mijn mening als een kind. Nadat gisteren een 10 minuten gesprek weer op niets is uitgelopen hebben mijn man en ik besloten om nie tmeer met haar rond de tafel te zitten, we bereiken elkaar toch niet maar met de directeur te gaan praten en te vragen of onze dochter bij een andere leerkracht kan komen na de zomervakantie. Ik wil heel graag feed back op deze beslissing en met name ook graag tips dat als de school overplaatsing accepteert waar we aan moeten denken zowel in het contact met de nieuwe leerkracht als ook hoe we onze dcohter goed voorbereiden op deze overgang en hoe we het e.e.a. aan haar communiceren. Onze intentie is geen zware gesprekken met de directeur, niet zwarte pieten naar de juf maar aangeven dat het niet klikt tussen ons en dat we dus om overplaatsing vragen. Heel graag jullie suggesties, tips en feed back. Dank

P.s. we zijn “normale ” mensen d.w.z. leven in betrekkelijk goede harmonie met collega's, familie, buren en vrienden en hebben dus geen historie met allerlei conflictsituaties.