Aan Angelique

  • mv ~J & W~

    Beste Angelique,

    Vanmiddag hebben wij een gesprek met de juf van mijn zoontje

    gehad,over het wel of niet naar groep3 gaan.

    Het zit zo,met heel veel begeleiding van school en van ons zou hij naar

    groep3 mogen.

    Dat houd in dat hij na school een soort bijles krijgt,dat is een paar uur

    per week,en wij moeten hem thuis dan ook nog eens gaan helpen.

    Mijn zoon kan er niet goed tegen als hij onder druk staat,dus mijn man en ik

    vonden dit geen goed idee.

    Zijn juf zei wel dat als we hem nog een jaar groep2 laten doen,dat hij aan het einde

    van volgend schooljaar zo rijp en sterk is,dat hij dan ook in groep3 geen bijles

    of begeleiding nodig heeft.

    Wij hebben daarom besloten om hem nog een jaar groep 2 te laten doen,puur

    omdat wij hem niet onder druk willen laten staan!

    Ik heb ook gevraagd waarom wij de beslissing mochten nemen…

    dit is omdat het nog zo erg niet is met de prestaties van mijn kind.

    Wanneer het echt niet anders kan in de ogen van de schoolleiding,dat is dus

    echt wanneer een kind het echt niet aankan,pas dan hebben de ouders geen

    zeggenschap.

    Willen ze toch tegen het advies ingaan dan krijgt het kind geen bijles,of

    moet het naar een andere school.

    Ik vind dat nogal wat allemaal,maar ik denk dat ik geen andere keuze heb…

    Ik wens jou heel veel succes,en als je zo zeker bent van je zaak dan moet

    je je niet laten afschepen hoor!

    Groetjes Cindy

  • Angelique

    Hoi Cindy,

    Allereerst bedankt voor je reactie.

    Ik denk dat je de situatie van mijn dochter nu wel kent omdat ik de laatste tijd erg vaak op dit forum ben geweest.

    Mijn man en ik proberen alles om onze dochter naar groep 3 te krijgen. Wij hebben absoluut niets tegen een keer zittenblijven. Onze zoon doet aankomend jaar groep 3 over omdat hij erg snel afgeleid is en klassikaal minder sterk is dan in een een op een situatie. Hij mag naar groep 4 maar zal dan volgend jaar op zijn tenen moeten lopen en ook hij kan er, net als jullie zoon, niet tegen om onder druk te staan. Deze beslissing is genomen in overleg met de beide juffen van onze zoon, de coordinator van groep 3 en ons als ouders. Geen enkel probleem dus omdat we weten dat het de juiste beslissing is voor ons kind.

    Met onze dochter is aan 1 stuk door geblunderd. Door alle leerkrachten die ze heeft gehad het afgelopen schooljaar. Nu is een beetje de rust wedergekeerd in de klas (kruipt onze dochter eindelijk uit haar schulp) en nu komt de juf die vanaf de herfstvakantie overspannen is geweest, de verantwoordelijkheid weer overnemen.

    De achterstand die ze opgelopen heeft is doordat ze geen prikkeling heeft gehad om werkjes te doen van groep 2. Ze mocht tot eind februari lekker in de poppenhoek. De juf zag haar aan voor een meisje van groep 1…(??)

    Nu vinden wij dat ze op grond van haar inzet (ze is erg sociaal, perfectionistisch en is heel erg gedreven om te leren lezen en schrijven) een kans verdient om naar groep 3 te gaan. Gaat het niet? Nou, dan doet ze lekker groep 3 nog een keertje over, maar dan weten we in ieder geval waarom ze blijft zitten en heeft ons dochtertje het in ieder geval geprobeerd. Bovendien vinden wij dat het hun niet aan gaat of onze dochter lekker in haar vel zit. Dat is aan ons (ze heeft vreselijk veel verdriet dat ze misschien niet mag leren lezen…). Zij leren haar cijfertjes en lettertjes en dan voeden wij haar op en bekommeren ons om haar welzijn!

    Ik hoop dat jullie voor de volle 100 % achter jullie beslissing staan. Wees in ieder geval blij dat je die keus zelf mocht maken. Ik wens je zoon heel erg veel plezier en jullie veel sterkte in het vervolg van het basisschoolgebeuren. En nogmaals bedankt voor je reactie!

    Groetjes Angelique.

  • Cindy

    Beste Angelique.

    Ik ken inderdaad het verhaal wat jouw dochter betreft,en het klopt

    niet hoe jullie behandeld worden!

    Als ze er zo verdrietig van is dat ze niet naar groep3 mag dan word

    je daar als moeder zijnde ook niet vrolijk van.

    Mag ze het niet op proef gaan proberen?

    Mijn zoontje mocht dat wel,maar wij vonden dat niet zo`n goed idee!

    De proefperiode is tot de Herfstvakantie,en blijkt dan dat het kind niet goed

    functioneert dan word het geleidelijk aan teruggeplaatst naar de kleuterklas.

    Wij vinden dat te ingrijpend,vandaar dat we ook dat risico niet hebben genomen.

    Misschien is het voor jouw dochter wel een goede optie!

    Als de school voet bij stuk houd,dan kun je zo verrekte weinig aan de

    situatie veranderen,ze eisen dan gewoon van een ouder dat die het kind van school

    haalt…

    Aan de ene kant begrijp ik dat wel,aan de andere kant vind ik het erg hard…

    Ik hoop echt dat jullie eruit komen,zodat jullie en jullie dochtertje rust

    krijgen bij de gemaakte beslissing.

    Succes

    groetjes Cindy

  • Angelique

    Wij hebben ook dat aangekaart bij de adjunct-directeur; gewoon op proef proberen. ook willen we wel iets ondertekenen dat het allemaal op onze eigen verantwoording is, maar ze willen daar niets van weten. zelfs in groep 3 doubleren (eventueel) vinden wij niet zo'n probleem. Het is echter allemaal eenrichtingsverkeer. We hebben nu een heel pakket naar school gestuurd, met alle dingen die we verzameld hebben over soortgelijke situatie's… afwachten dus. Aanstaande dinsdag hebben wij weer een gesprek en als het goed is heeft die adjunct-dir. dat dan doorgelezen. We gaan gewoon niet akkoord omdat wij zeker weten dat onze dochter in groep 3 hoort.