Overgaan of zittenblijven

  • coördinator

    Ter informatie het volgende persbericht:

    Overgaan of zittenblijven, wie beslist? Ouders kennen vaak rechten en plichten niet.

    Ouders zijn vaak onvoldoende geïnformeerd over de gang van zaken op de school van hun kinderen rondom overgaan en zittenblijven. Wie heeft het laatste woord bij de overgang van de ene klas naar de andere en mag een school de overgangs-normen zelf vaststellen? Ouders weten niet of zij inspraak hebben bij deze beslissing of dat zij het oordeel van de school moeten volgen. De consequentie is dat er tussen school en ouders vaak wrevel en miscommunicatie ontstaat tijdens de laatste weken van het schooljaar.

    >>Advies vragen

    Van 20 juni tot en met 15 juli a.s. stelt 5010 haar telefoon- en e-maillijn beschikbaar voor vragen van ouders rond het overgaan en zittenblijven. Dit geldt voor zowel ouders met kinderen in het basis-, voortgezet als het speciaal onderwijs. Ouders kunnen gratis bellen (0800-5010) of een e-mail sturen via www.50tien.nl . Medewerkers van 5010 kunnen ouders informeren over procedures die scholen (moeten) hanteren bij hun beslissing of een kind doorstroomt of nog een jaar moet over doen. Ook kan 5010 meedenken met ouders hoe zij het gesprek met de school kunnen aangaan en mogelijk invloed kunnen uitoefenen op de handelwijze van de school op dit punt. Soms vinden ouders het alleen al prettig als zij een luisterend oor ervaren.

    >>Wie beslist?

    5010 is de landelijke telefonische en digitale vraagbaak voor ouders over onderwijs. Aan het eind van het schooljaar 2003-2004 werd er veel gebeld door ouders met vragen en klachten over het overgaan en zittenblijven. Meestal ging het om kinderen die tegen de wens in van de ouders in dreigden te doubleren:

    ?Hoe is het mogelijk dat de school mijn dochter niet naar groep 4 wil laten overgaan? Ze is met alles bovengemiddeld; alleen met lezen scoort ze net iets lager. Ik ga het er gewoon doordrukken, dat ze toch overgaat!?

    ?Opeens horen we dat ons kind groep 6 over moet doen. Daarover is ons het hele jaar niets verteld. Kan dat zomaar??

    Een enkele keer komt ook het tegendeel voor. Zo belde een moeder die van mening was dat haar kind beter af was wanneer het zou blijven zitten. Er waren thuis zoveel toestanden geweest, dat het haar beter leek als haar kind het jaar rustig over kon doen. Anders moest ze volgend jaar zo op haar tenen lopen. De school vond echter dat het kind voldeed aan de overgangsnormen en wilde het kind door laten stromen.

    >>Van twee naar drie

    Veel onduidelijkheid bestaat er over de overgang van groep 2 naar groep 3. Hoewel wettelijk de 1 oktobergrens is losgelaten, hanteren nog steeds veel scholen deze grens. Dit levert vragen op, als: ?Ons neefje wordt in november pas zes en mag wel naar groep 3. Op onze school mogen alleen kinderen van vóór 1 oktober doorstromen. Wat staat daarover in de wet?? Of: ?Staat ergens beschreven wat de overgangsnormen zijn van groep twee naar groep drie?

    >>Voortgezet onderwijs

    Ook bij ouders van kinderen in het voortgezet onderwijs blijkt een duidelijke behoefte aan een onafhankelijke persoon, die meedenkt, informeert en raad geeft en zonodig doorverwijst. ?Mijn zoon dreigt voor de tweede keer te blijven zitten. Kan de school hem zomaar verwijderen? En waar kan hij dan terecht?? Er bellen ook ouders die met hun handen in het haar zitten, omdat hun kind niet meer naar school wil. De medewerkers van 5010 denken mee over de mogelijkheden die er zijn om toch te voldoen aan de (partiële) leerplicht..

  • Angelique

    Dit is een uitkomst! We hebben van alles geprobeerd, directeur en adjunct-directeur, zelfs de schoolinspectie en niemand weet wat onze rechten als ouders zijn! Mijn man en ik gaan dit zeker proberen. Hartelijk dank voor de suggestie!

  • Nanda

    Ik ben heel benieuwd waar de rechten en plichten nu liggen…

    Ik denk en ben van mening dat die bij de ouders ligt, want die blijven hun kind het beste kennen, of er moeten echt aantoonbare signalen zijn zoals toetsresultaten.

    Ik heb 2x een kind laten doubleren in groep 2 en achteraf 2x spijt, de eerste keer was het met de kerstvankantie al duidelijk dat ze op der tenen liep en dus werd mijn dochter weer een middengroeper. Ik was daar toen helemaal mee eens, maar de belofte werd gedaan om haar de juiste begeleiding te geven voor een goede start in groep 3, maar toen ze voor de 2de keer in groep 2 zat, werd na 2 weken der echte juf ziek voor het hele jaar en kreeg ze een slechte invaljuf, die deed niks extra met der dan wat ze met de andere kinderen van groep 2 deed, dus mijn dochter verveelde zich stierlijk, wilde niet meer naar school etc… Paar keer bij de betreffende juf geweest, maar geen resultaat, ook mijn zorg over het feit dat ik vond dat mijn dochter veel eknmerken had van dislexie werd niet serieus genomen, waar had ik het over….. Maar we hebben nu eenmaal veel kinderen in de familie met dislexie… Dus vand at jaar doubleren had ik achteraf spijt al denk ik dat als ze der andere juf had gehouden die meer uit der had gehaald en die wel naar mij had geluisterd, dus dit was pech… (overigens nu zit deze dochter in groep 5 en gaat naar 6 en heeft sinds kort dus toch der dislexie verklaring, heeft een rugzakje voor der taalspraakproblematiek, dus deze moeder maakte zich in groep 2 niet tenonrechte ongerust)….

    Dochter 2, was erg speels, scoorde allemaal c niveaus, en 2 d niveaus dus deze kon niet naar groep 3, ik twijfelde kaarte dat aan, kreeg een gesprek met der rt juf en der gewone juf en die vonden het toch echt beter dat ze zou doubleren, als ikz ei dat ze overmocht, mocht ze dat, maar ze waren bang dat ze de druk van groep 3 (de snelheid) niet aan zou kunnen… Ik twijfelde daaraan maar vond de druk haar over te laten gaan op mijn verantwoording erg groot en liet der dus doubleren, een boze en zeer verdrietige dochter tot resultaat, ze heeft tot en met de carnaval gefrustreerd rond gelopen, iedere keer kwam ze weer met het verhaal datz e boos was dat ze niet naar groep 3 had gemogen… En toen ze eenmaal naar groep 3 mocht vond ik dat ze een jaar had weggegooid, ze had zich verveeld en was er naar mijn mening niet veel mee opgeschoten, ze zit nu wel goed in der vel in groep 3 en gaat naar groep 4…

    Dit jaar kwamen ze weer met het verhaal dat mijn zoon misschien niet naar groep 3 kon, maar hij scoorde allemaal a en b met de cito, had geen rt nodig, maar vertoonde nog erg jong gedrag en hij is zo klein en tenger dus niet weerbaar, laat hem lekker een jaar zitten, dan krijgt ie wat meer body, over leg gehad met de ambulante begeleidster van mijn dochter met rugzak, ik zelf was er geen voorstander van na 2 tegenvallende doubleerders… En ze hadden dus eigenlijk niets waardoor ik kon zeggen oke laat hem maar doubleren… Dus in gesprek gegaan met rt en de juf en tot de conclusie gekomen dat hij wel naar groep 3 kan end atz e hem goed in de gaten gaan houden… Ivm evt taal spraakproblemen want zijn spraak is nog steeds niet optimaal ondanks veel logopedie…

    Maar mijn vraag blijft waar blijvend e rechten vand e ouders, dus angelique ik hoop dat je bij 5010 antwoorden krijgt waar je wat mee kunt en wat aan hebt…

    Groetjes nanda

  • Esther

    Kijk even bij Basisonderwijs, dan Lessen, Toetsen en Resultaten, dan Overgaan en Zittenblijven.

  • M Lavell

    Zet dat tekstje hier dan even neer. Vooruit, ik doe het wel

    Overgaan en zittenblijven 13 Apr 2004

    Overgaan en zittenblijven op de basisschool

    De basisschool staat een onbelemmerde gang door de leerjaren van leerlingen voor. Dit betekent dat zittenblijven formeel niet meer kan. Ieder nieuw schooljaar moet de leerling in principe in het volgende leerjaar beginnen. Het kan voorkomen dat een leerling een speciaal traject aangeboden krijgt waarin hij/zij de leerstof voor twee jaren in drie jaren mag doorlopen. Op deze manier wordt zo goed mogelijk aangesloten bij het tempo en niveau van de leerling.

    Zittenblijven wordt zoveel mogelijk vermeden. Het gebeurt doorgaans alleen wanneer de leerresultaten en de ontwikkeling van een kind opvallend achterblijven bij die van de meeste klasgenoten en de school hiervoor nog geen andere oplossing heeft gevonden. Zo’n kind is er soms bij gebaat nog een jaar in dezelfde groep te blijven, vooral als het nog heel jong en speels is. Voor ouders is het belangrijk om te weten dat er tussen scholen verschillen in opvatting bestaan over zittenblijven. Vraag dus aan de school hoe ze hiermee in de praktijk omgaat. Uiteindelijk is de beslissing over overgaan of zittenblijven, een beslissing van de school.

    Maar wat zegt dit tekstje naar jouw oordeel nu over de rechten van de ouders? Kun je dat een beetje verhelderen?

  • Stef

    Ouders hebben dus niet veel in te brengen. De criteria zijn nogal subjectief; wie bepaalt wat “opvallend achterblijven met de rest van de klas” inhoudt, hier wordt geen standaard voor gegeven.

    “Vooral als het nog heel jong en speels is ” is ook nogal vrij interpreteerbaar.

    “Tussen scholen veel verschillen onderling” geen uniformiteit dus of landelijk vastgelegde normen.

    Echt veel meer duidelijkheid wordt hiermee ook niet geschept dan alleen dat als het er echt op aan komt de ouder geen zak te zeggen heeft.

  • M Lavell

    Die conclusie mag je niet trekken.

    Dat de uiteindelijke beslissing een beslissing van de school is, zegt iets over verantwoordelijkheden: Wat er ook besloten wordt, de school is en blijft verantwoordelijk. Daarom zijn die contracten die ouders moeten tekenen ook zo onzinnig. Zo'n contract ontslaat de school niet van verantwoordelijkheden.

    Je kunt dit vergelijken met de dokter. Een dokter kan wel behandeling weigeren. De patient kan een andere dokter zoeken die wel mee wil werken. De dokter kan geen behandeling opleggen. Patienten zijn niet verplicht zich te laten behandelen.

    Voor patienten en dokters ligt dat allemaal keurig vast in wetten waarin plichten en rechten zijn vastgelegd. Dat is helaas voor het onderwijs veel minder het geval. Maar dat betekent niet dat de school bepaler wordt van wat er met het kind gebeurt.

    Overigens is er hier wel een verschil tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Het schooladvies in het voortgezet onderwijs is bindend, ook als je naar een andere school gaat. Voor doorstromen of doubleren moet aan wettelijke criteria worden voldaan.

    Voor het basisonderwijs is dat er niet. Het enige dat de wet erover zegt is dat doubleren niet de bedoeling is.

    Er is één rechtszaak geweest over overgaan in de basisschool. De ouders van een hoogbegaafd meisje vonden dat hun kind een klas over moest slaan en zij hadden daarbij de steun van deskundigen op dit gebied. Hun eis was feitelijk dat de school moest doen wat die deskundigen ervan vonden.

    Die eis is afgewezen. Niet deskundigen van buiten, maar de school zelf bepaalt wat men gaat doen. Daar mag wel deskundigheid van buiten bij geraadpleegd worden, maar dat kan aan de school niet verplicht worden. Ook een school is niet verplicht zich ‘te laten behandelen’.

    Wat nog niet voor de rechter geweest is, is de eis aan de school om bij de overweging tot zittenblijven (dat is iets heel anders dan een klas overslaan), de risico's van dat zittenblijven voor ouders en leerling mee te wegen.

    Dat is een hele andere eis. Je eist niet de uitkomst van de afweging (doorstromen) maar de manier waarop die wordt gemaakt. Scholen zijn verplicht bij de afweging rekening te houden met de belangen van de leerling en de ouders. Die eis zal worden toegewezen.

    Ik vind dat die risico-afweging te weinig gemaakt wordt. Het zittenblijven dient vooral het belang van de school. Het spaart extra begeleiding uit. Niet duidelijk is dat het het kind ook wat oplevert. Er worden steeds meer bewijzen gevonden van dat het vooral nadelig is.

    Opvallend is dat er wel meer en meer theoretische onderbouwing komt van de stelling dat doorstromen beter is, terwijl er nergens een theoretische onderbouwing is van de stelling dat zittenblijven beter is.

    Leerkrachten komen niet verder dan ‘hun gevoel’ of ‘ervaring uit hun praktijk’. Volstrekt onverifierbare zaken.

  • zeleste

    Mijn dochter is een twijfel geval van 2 naar 3. Graag zou ik willen weten wie uiteindelijk de beslissen neemt. En ook ben ik benieuwd of het zinvol is om een half jaar in groep twee het werk van groep 3 te doen en dan door te stromen naar 3.

    Wie heeft hier ervaring mee?? en wat zijn de eisen om naar groep 3 te kunnen.

  • Sandra

    Hallo,

    Mijn dochter zit in groep 5, we hebben net te horen gekregen dat ze niet door mag naar goep 6, omdat ze een twijfelachtige score heeft .

    ze is zelf geen kind die het niet kan, we hebben gevraagd of ze door mag op onze verantwoording,

    ons is gezegd dat he niet mogelijk is en anders moeten we op zoek gaan naar een ander school…mag dit zomaar?

    ik ben echt radeloos ,hoop dat jullie mij kunnen helpen

    met vriendelijke groet,

    Sandra

  • aneva

    School adviseert zitten blijven,

    Mijn dochter heeft waarschijnlijk dyslexie maar is nog niet gediagnoseert i.v.m. wachtijden.

    R.I.D adviseert heeft iemand dyslexie heeft het geen nut em te blijven zitten,

    In oktober zijn pas de eerste onderzoeken, wat moeten we nou.

    Aneva