klassen indeling

  • simone

    Hallo,

    Ik zit met een probleempje en ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

    Mijn dochter gaat over naar groep 3, helemaal goed natuurlijk!

    Maar nu kreeg ik de klassen indeling en nu is ze in gedeeld in een andere klas waar ze op 1 jongetje na, niemand kent.

    Haar vriendinnetjes(groepje van 6 meisjes) mogen bij elkaar blijven en alleen mijn dochtertje is er tussen uit gehaald en in een andere groep geplaatst.

    Ik heb nu gevraagd of zij niet ook in die klas kan blijven, maar volgens de juf is de klassen indeling blijvend en word er niet meer geschoven.

    Ik vind dit heel erg voor mijn dochter ze is een gevoelig meisje en is nu heel erg boos en verdrietig.

    Ze wordt eind september pas 6 en heeft echt iets vertrouwends nodig, want ze vindt het ozo spannend en een beetje eng.

    Wat kan ik nu doen, om er voor te zorgen dat ze in ieder geval bij 1 vriendinnetje in de klas komt te zitten.

    Groetjes Simone

  • leerkracht

    Vragen naar de reden waarom zij in de andere klas geplaatst is, desnoods aan de directeur, IB er onderbouw

    Net zolang doorvragen tot je een antwoordt krijgt waaruit blijkt dat er echt over nagedacht is.

  • K. Baal

    Eeen beetje leerkracht weet dat je “antwoord” zonder “t” schrijft. Dit schept niet veel vertrouwen.

  • K. Baal

    en dan bedoel ik niet de “t” na an.

  • simone

    Hallo leerkracht,

    Ik ben ondertussen naar de directeur geweest, en hij zou informeren hoe of wat.

    Vanmorgen kreeg ik een telefoontje dat de selectie als volgt is gegaan:

    10 drukke kinderen = 5 in de ene klas en 5 in de andere klas

    10 slimme kinderen idem dito

    10 minder slimme kinderen idem dito.

    De precieze reden waarom mijn dochter als enige naar die andere klas is gezet kon hij niet geven.

    Ik heb gezegd dat het welzijn van mijn kind toch meer betekent dan een gelijk aantal kinderen in een klas.

    Hij zei daarna tegen mij; wij houden haar in het begin van het nieuwe schooljaar goed in de gaten, zodat wij vroeg kunnen ingrijpen als iets niet gaat.

    Waarom moet ik mijn kind eerst een maand ongelukkig zien, voordat ze er wat aan gaan doen.

    Ik zit op dit moment echt met mijn handen in mijn haar.

    En nu?

    Groetjes Simone

  • Marto

    Het staat natuurlijk bij voorbaat niet vast dat het kind ongelukkig wordt.

    Als het wel zo is en de directie grijpt in, waaruit bestaat dat ingrijpen dan? Wordt het dan overgeplaatst?

    Vraag aan degene die beslist of er binnen die geselecteerde groepen verschuivingen kunnen plaatsvinden. Het is vreemd dat dit kind, als enige, niet bij de oude klasgenootjes zou kunnen zitten.

  • simone

    Bedankt voor uw antwoord.

    Ik weet niet waar dat ingrijpen uit bestaat, misschien wordt ze dan inderdaad overgeplaatst, ik weet het niet.

    Volgens de juf en de directeur kunnen er geen verschuivingen meer plaats vinden, als argument geven hun op: anders komen dalijk alle ouders hun verzoek indienen.

    Ik heb ook aan de directeur uitgelegd, dat ik het snap dat ze niet aan elk verzoek kunnen toegeven, maar graag had ik gezien dat mijn dochter met in ieder geval 1 vriendinnetje samen naar 1 groep was gegaan.

    Gisteren heeft ze al de hele middag zitten huilen en ging al met tegenzin naar school.

    De reden dat zij mijn dochter als enige hebben weggetrokken(zo zie ik dat), kunnen zij niet geven.

    Ik weet niet wat ik nog zou kunnen doen om ze weer samen te krijgen.

    De ouders van haar vriendinnetjes vinden het ook raar.

    1 van die moeders is familie van de juf, en de juf heeft nog aan haar gevraagd bij wie ziij graag haar dochter in de klas wilde hebben, zij heeft toen ook mijn dochter genoemd(en ook de andere meisjes).

    Maar mijn dochter zit er niet bij????

    Nou ja ik ga nu mijn dochter ophalen en misschien dat ik de directeur nog even kan spreken.

    groetjes Simone

  • Marto

    Natuurlijk kan iedere ouder een verzoek indienen. Het is aan de directie om een verstandige keuze te maken.

    Op het moment dat er verder geen argumenten worden aangevoerd die de keuze verduidelijken, is er geen echte reden om de kinderen uit elkaar te halen. Uw verzoek is dan redelijk.

    Stel dat het volgende aan de hand is.

    Uw kind vormt samen met een ander kind (vriendinnetje) een koppel dat de boel op stelten zet. De docent of directie kan dan beslissen om die 2 kinderen uit elkaar te halen in een volgend schooljaar of klas. Dit is voor een ouder niet prettig om te horen en men gebruikt dan vaak de argumenten die nu ook zijn aangevoerd.

    U kunt vragen tot welke groep zij behoort. Hiermee kan de situatie duidelijker worden en misschien kan er dan voor u en uw kind ook acceptabele oplossing komen.

    Een ander motief voor een directie is het volgende. De directie moet de beslissingen nemen en als men dan vragen gaat stellen, kan het zijn dat de directie zich aangevallen voelt of in zijn eer aangetast. De schulp wordt dan gesloten en communicatie is dan afgelopen. Een manier om dit te doorbreken is open vragen stellen, zonder dit direct te verbinden aan een verzoek.

  • leerkracht

    Ik zou de school in ieder geval eens laten weten hoe het NU met uw dochtertje gaat. Dat ze het er erg moeilijk mee heeft, huilt en verdrietig is, of dat ook meegenomen is in de beslissing van de verdeling van de kinderen. Is er een vertrouwenspersoon op school?? Bespreek het daar eens mee, en zeg dat het U nu gaat om het belang van Uw dochter, haar welzijn en leg in dat gesprek de klemtoon daar wat meer op, i.p.v. dat ze bij haar vriendinnetjes wil.

    Ik weet van achter de schermen dat zulke beslissingen gemaakt worden en dat “wij”( lees leerkrachten) daar dan moeilijk op terug komen.Ik hoef gelukkig dit soort beslissingen niet te nemen, heb groep 6. Dat wordt dat als een aanval gezien op de deskundigheid. Er wordt heus wel over nagedacht, in een klas moet ook een balans gevonden worden, niet teveel drukke etc. bij elkaar. Maar dit geval is niet helemaal redelijk. En zou de directie toe kunnen geven dat ze een vergissing hebben gemaakt en die willen rechtzetten.

  • één2

    Oh, gelukkig maar.