kleuter verlening deel 2

  • Mieke

    Mijn dochter is van maart 1999 (ze is 8 weken te vroeg geboren) en zit nu in groep 2.

    Ze heeft iets achterstand,maar ze is nu veel met letters bezig en ze kan geconcentreerd werken.

    Ze wil dolgraag naar groep 3, haar vriendinnen gaan ook, ze is wel heel makkelijk en ze kan met alle kinderen goed opschieten!

    We hebben veel gesprekken gehad met leerkracht en ook samen met de directeur (maar daar heb je niks aan).

    De leerkracht vindt dat ze nog een jaar groep 2 moet doen.

    Volgens de inspectie is het blijven zitten zegt ze,maar ze vindt het anders dan in een andere klas blijven zitten, omdat een kind in een andere klas al het leerstof herhaald krijgt,en in groep 2 wordt dan naar het kind gekeken en de opdrachtjes worden dan moeilijker gemaakt dan voor een kind die het eerste jaar in groep 2 zit.

    Nu is ons ook nog gezegd als we haar toch door laten stromen (de ouders beslissen uiteindelijk) dan zou ze geen RT meer krijgen (dat heeft ze nu wel) omdat we dan tegen het advies van de school toch doorzetten.

    Het word ons wel heel moeilijk gemaakt, we wonen in dorp met maar een school,ze kan dan eventueel naar een school in een stad bij ons 15 km verderop, maar dat willen we liever niet ze heeft haar vriendinnen hier en ze gaat lachend iedere dag naar school.

    Ze heeft wel die extra aandacht nodig van de RT.

    Wij vinden dit belachelijk, nu moeten we een keuze maken maar wat is nou het beste voor mijn dochter? Ze vindt haar juf wel leuk, alleen wij kunnen wat moeilijker met haar communiceren ze is nog jong en heeft zelf geen kinderen (als ze iets zwart vindt dan is en blijft het zwart!!!)

  • leerkracht

    Wat zijn de uitslagen van de Cito kleutertoetsen??????

    Vraag namelijk altijd naar “bewijzen”die erop wijzen dat verlenging noodzakelijk is

    Waarom heeft ze RT???

    De school heeft namelijk wel gelijk als ze aangeven dat de RT stopt als ze naar 3 gaat zonder dat de school daarachter staat.

  • M Lavell

    "Ze heeft wel die extra aandacht nodig van de RT.

    Wij vinden dit belachelijk, nu moeten we een keuze maken maar wat is nou het beste voor mijn dochter?"

    Wat vind je precies belachelijk? Dat je zelf een keuze moet maken, of dat de school de eigen keuze met een tikkeltje ‘chantage’ kracht bij zet? Ik opteer voor dat laatste en zou blij zijn met het eerste. Jouw kind _is_ namelijk jouw verantwoordelijkheid.

    Onderwijs en grootbrengen is een beetje als ondernemen. Je gelooft in de gekozen strategie. Dat geloof is op zijn best een educated guess, maar het blijft een gok. Je kunt niet voorspellen wat het zal gaan worden, dus wat ‘het beste’ zal gaan werken. Je kunt dat alleen maar raden.

    Het is verstandig om de voor- en nadelen op een rijtje te zetten. Gewoon heel zakelijk. Kijk daar goed naar, kijk waar je zelf iets extra's kunt doen en bedenk welke strategie je het meest vertrouwen geeft. En dan kies je.

    Het is wel belangrijk om de uitkomst een beetje te relativeren. Zittenblijven is geen amputatie. Doorstromen is geen harttransplantatie. Er gebeurt, wat je ook kiest, niks vreselijks, onomkeerbaars of dramatisch.

    Ik weet niet welke voor- en nadelen er specifiek in dit geval spelen. Waar is ze ‘achter’ in? Waarom krijgt ze RT? Welke voordelen zie je? Waar heb je twijfels over?

  • Mieke

    De cito toetsen heeft ze iets onder het gemiddelde gemaakt ( C ), maar de juf heeft het hele jaar aangegeven dat het goed gaat, en nu kan ze niet naar 3, ze heeft wat problemen gehad met de fijne motoriek,dat gaat gelukkig nou goed (daarvoor heeft ze dus RT gehad).

    Wij denken dat het beter is dat ze toch naar 3 gaat, zou het niet gaan dan doet ze dat jaar over.

    Het lijkt ons beter omdat het toch de basis is van het leren lezen en schrijven.

    We hebben alle voordelen en nadelen al lang naast elkaar gelegd en we komen tot de conclusie dat het voor haar beter is dat ze naar 3 gaat maar alle gesprekken die we hebben gehad op school daar komen we niet uit. (ze luisteren niet echt naar ons)

    Volgens de school wordt het een grote groep 3, ongeveer 30 kinderen, ze zou dan niet genoeg aandacht krijgen.

    Als het al een half jaar duidelijk zo zijn dat het kind niet meekan in groep 2, dan begrijp ik wel dat ze zou redeneren (over die RT) als ik het zou doorzetten maar mijn dochtertje heeft altijd de taakjes die ze voor groep 2 heeft graag gedaan, ze is enthousiast met de letters bezig, eigenlijk was ze dat al in groep 1 mee bezig.

    Het is een vrolijk sociaal kind, maar als ze het niet zou redden in 3 dan kan ik het makkelijker aan haar uitleggen waarom ze dan zou blijven zitten, als we haar nu in 2 laten zitten wat moet je dan tegen haar zeggen,ja het hele jaar heb je het goed gedaan meisje maar je mag toch niet naar groep 3 want de juf denkt dat je het niet aankan.

    Ze heeft een vriendinnetje die moet in augustus 6 worden en die gaat zeker naar 3, ze beseft heel goed dat zij jonger is en dat ze wel naar 3 gaat.

    We zijn ook bang dat ze zich straks gaat vervelen in groep 2 en stel dat ze nog een keer blijf zitten als we dan gaan tellen zou ze in groep acht 14 jaar worden,misschien moet ik het zo niet bekijken maar we zijn er zoveel mee bezig je gaat van alles bedenken.

    We moeten nu toch snel een keuze maken dan kunnen we onze dochter voorbereiden.

    Het blijft toch moeilijk. Als we haar in 2 laten waar we het niet mee eens zijn of we gaan voor 3 en de juf staat daar niet achter wordt ze de dupe van, omdat ze dan geen RT zou krijgen (als ze die nodig heeft?)

  • M Lavell

    “Het blijft toch moeilijk. Als we haar in 2 laten waar we het niet mee eens zijn of we gaan voor 3 en de juf staat daar niet achter wordt ze de dupe van, omdat ze dan geen RT zou krijgen (als ze die nodig heeft?)”

    Jullie hebben al een keus gemaakt. Ik zie geen reden om die keus niet door te zetten. Over de score ‘C’ bestaan trouwens verschillende meningen. De een meent dat het op het gemiddelde zit, de ander eronder. Het punt is dat het een niveau aangeeft, zoals bijvoorbeeld de cito-eindtoets dat ook doet. Blijven zitten maakt van een vmbo-kind geen vwo kind en niet alle kinderen hoeven ‘vwo’ te wordern (kan ook niet).

    Dat van die RT snap ik niet. Krijgt ze nu wel of geen RT? Of stelt de school dat er geen extra begeleiding zal komen in groep 3, als ze het niet zonder af lijkt te kunnen?

    In dat laatste geval zou ik me er niet zo druk om maken. RT is maar beperkt beschikbaar. Of je kind het krijgt is meer afhankelijk van de overige vraag (hoeveel hebben het nodig, wat is hun probleem), dan van de vraag of je doet wat de school zegt. Zittenblijven garandeert niet dat ze wel RT zal krijgen als _zij_ het nodig heeft (misschien is het ‘op’) . Als het niet op is, dan kan de school mogelijk toekomstige aanspraken op RT alleen maar weigeren als men kan aantonen dat de noodzaak tot RT veroorzaakt is door het feit dat ze niet is blijven zitten.

    Dat lijkt me lastig hard te maken door de school.

    Zittenblijven garandeert bovendien niet dat de groep volgend jaar kleiner zal zijn dan 30.

  • Baska

    Ik herken het, onze dochter is van april 1999 en is ook te licht bevonden voor groepje 3 (alleen die terminologie al, daar word ik niet goed van…). Onze situatie is als volgt:

    Dochter zat in groepje 0 op haar eerste school, toen zijn we verhuisd, dus groepje 1 op haar nieuwe school. Deze school ging dicht, dus groepje 2 weer op een nieuwe school, haar huidige school.

    In december te horen gekregen, dat ze echt niet wisten, wat ze met onze dochter aan moesten. Zoiets had men in 25 jaar niet meegemaakt….Tjonge jonge, dan knapt er iets in je. Ze is sociaal, leergierig, spreekt goed, kan tellen, leest drieletter woorden etc. Kortom, een gewoon kind van 5 jaar, toen nog.

    Nu zitten we in juni, en nu ze zijn er opeens uit, men weet wat het beste is, namelijk doubleren. Ik heb duidelijk aangegeven, dat het wenselijk is, dat onze dochter nu eens gewoon meegaat met de rest en dat we het niet zo zorgelijk inzien. Daarnaast heb ik ook gerede twijfel over de analyse. In 2 of 3 maanden tijd heeft men kennelijk het licht gezien, in de maanden ervoor was het een zwart gat en wist men niet wat men moest doen.

    Toch positief blijven, dus merkte ik op dat het eigenlijk toch geweldig was. Men wist eindelijk, waar het goed zit bij onze dochter en waar het aan schortte (en dat voor een kind, waarvan ze er in de afgelopen 25 jaar nog nooit een van hadden gezien…). Dan kun je toch daar aandacht aan geven in groepje 3, zoals op de website van de school staat vermeld (aandacht voor kinderen met aandachtsgebieden). Weer zie ik het helemaal fout. Zo moet ik dat niet interpreteren in onze situatie…Omhuld met vriendelijke woorden wordt verteld, dat als wij voor groepje 3 blijven gaan, we afscheid moeten nemen van de school. Zou een optie kunnen zijn, maar goed, dan verandert de omgeving weer. Maar goed, de situatie is ook weer afwijkend van de rest van de kinderen als ze doubleert.

    Ik heb een slecht gevoel over het machtswoord, dat wordt gebruikt. Voor ons is het een patstelling. Groepje 2 op dezelfde school of groepje 3 op een andere school. En dat noemt men ‘’in overleg met de ouders’’.

    Toen ik naar buiten liep, had ik een slecht gevoel. Hoe moeten deze mensen onze dochter onderwijzen. Het is een eenrichtingsverkeer. Je kunt argument op argument stapelen, maar men luistert niet. De eenrichtingstrein dendert maar door…

  • Sans

    “Mijn kind! Zitten blijven! Dat kan niet! Mijn dochter is zo speciaal, een natuurtalent. Dat niemand dat onderkent!”

    Gechargeerd is dat zoals veel ouders tegenwoordig denken over hun kinderen. Maar 90% toppers kan uiteraard niet. 10% is topper en 90% denkt, dat ze tot die 10% behoort.

  • ZZ

    Welkom in het land dat onderwijs heet. En het houd niet op na de basisschool!

    Ga vooral op je gevoel af. Instinct. Zolang er mensen van de PABO komen die zelf niet weten hoe ze procenten moeten uit rekenen en dan tegen mijn kind (groep 8) zeggen dat hij dat vooral maar moet opzoeken in zijn antwoordenboek, is dat het beste advies denk ik.

    Sterkte.

    ZZ

  • M Lavell

    “Gechargeerd is dat zoals veel ouders tegenwoordig denken over hun kinderen.”

    Volgens mij heb jij het bedacht. Er zit namelijk een hele rare kronkel in. Je doet alsof je speciaal en bijzonder zou moeten zijn om door te kunnen stromen in de basisschool. Juist dat is flauwekul.

    De basisschool is zo ingericht dat er helemaal geen zittenblijven voor hoort te komen. Alle kinderen zitten bijelkaar. Ze stromen allemaal door en aan het eind wordt het niveau bepaald voor het VO. Daar, in het vo, zijn wel overgangseisen gesteld.

    In dit concrete geval kun je zien dat de ouders vrede hebben met hun ‘C-tje’ en geen noodzaak zien noodmaatregelen te treffen. C is een doodgewone score. Geen topper, maar zeker niet zorgelijk. Vooral ook niet omdat er nog zes jaar te gaan zijn op de basisschool. Als de uitkomst van die basisschooltijd C is, dan is dat prima. Dat wordt vmbo met nog zestig procent van de leerlingen.

    Het is werkelijk onzin om te denken dat je dat zou moeten of kunnen veranderen.

  • leerkracht

    Eeen C bij een cito toets is gemiddeld hoor en niet onder het gemiddelde, onder het gemiddelde is een D , boven het gemiddelde een B. A en E zijn uitschieters naar boven en beneden

    Je dochter heeft MRT gehad en geen RT op het gebied van leerproblemen

    Lekker naar groep 3 laten gaan en zelf met je dochter naar de kinderfysio

    Zijn motorisch onhandige kinderen gebaat bij een extra jaar kleuteren??