Kleuterverlengen = zittenblijven

  • M Lavell

    Voor doubleren in de kleuterklas wordt vaak de term ‘kleuterverlengen’ gebruikt. Velen menen dat dit iets anders is dan zittenblijven of doubleren of vertragen (de andere termen). Er zijn zelfs kleuterleerkrachten die ‘kleuterverlengen’ toepassen om ‘zittenblijven’ te voorkomen.

    Ik snap het niet. Waarom wordt gedacht dat kleuterverlengen iets anders is dan zittenblijven?

  • ivon

    en de kinderen die na de peildatum 6 jaar worden die blijven ook nog een derde jaar kleuteren wordt dat ook als doubleren gezien ?

  • M Lavell

    Ivon:“en de kinderen die na de peildatum 6 jaar worden die blijven ook nog een derde jaar kleuteren wordt dat ook als doubleren gezien ?”

    Hmmm, ik ben eigenlijk niet geneigd om antwoord te geven, want ik ben bang dat de discussie dan verschuift en ik geen antwoord meer krijg.

    Welke peildatum bedoel je? Wat peilt die datum? Waar heb je die datum vandaan?

  • moeder

    de peildatum zegt niets over de kinderen alleen over het aantal leerlingen en de hoeveelheid formatie die een school mag aanstellen, hoeveel leerkrachten dus.Het is eigenlijk belachelijk dat deze datum meteen maar wordt gebruikt om vast te stellen welke kinderen doorgaan of niet.Dit hangt absoluut niet samen met het ontwikkelingsniveau van kinderen maar puur met wat voor een school makkelijk is ten aanzien van de in te zetten leerkrachten.Je kunt dus zeer ruim van te voren weten hoeveel budget je als school krijgt.Handig natuurlijk maar heeft niets met de kinderen te maken.

  • M Lavell

    Ivon, ben je een leerkracht of een ouder?

    Het antwoord op je vraag is ‘ja’. Die ‘peildatum’ gaat over geld of formatie, zoals ‘moeder’ schrijft en is er elk jaar. Ook als kinderen 4 en 5 zijn, of 8 of 10.

    Wat is er ‘magisch’ aan 6 worden?

  • harm

    Lijkt me vrij logisch: de voorzichtigheid en de eeuwigdurende tact om vervelende boodschappen positief te doen kleuren. Daar heb ik in principe niets op tegen, maar er is angst om het beestje gewoonbij de naam te noemen. Stel je toch eens voor wat er zou kunnen gebeuren. Daarnaast passen termen als ‘zittenblijven’ en ‘doubleren’ niet in onze prestatiemaatschappij

  • K. Baal

    En ik maar denken dat met ‘kleuterverlengen’ het uitrekken van kinderen is. Leek me in het kader van doubleren ook niet echt handig. Verlengen maakt kinderen juist groter dan ze zijn. Vond het ook een hardhandige methode om kinderen te ontkleuteren.

  • annet

    ja, waar komt die peildatum vandaan? Waar staat deze beschreven? De school van mijn dochter gelooft hier stellig in…en geeft aan dat naar groep 3 gaan …een klas overslaan is????….=

    Dochter wordt 2 november 6 jaar moet nog 1 jaar in groep 2 kleuteren…

    leest 3 letterige woorden, krijgt als advies dat ze niet door mag naar groep 3 omdat ze zelf op school niet zit te hunkeren naar moeilijke werkjes (of dit op verkeerde momenten kiest; en dan mag het niet) “ze is echt nog een groep 1/2 kind”" ………en…groep 3 zit vol….

    Als ik zeker wist dat de school haar genoeg kan aanbieden ..maar ik ben bang dat ze zich heel erg gaat vervelen…

    ps. testen helpt niet: de leerkrachten gaan uit van wat ze zien in de klas

    (een jongetje in haar klas is positief getest op alles voor groep 3 maar daar trekken ze zich niets van aan …hij is van 28 oktober)

    Waarom heb ik het idee dat kinderen die na 1 oktober geboren zijn super inteligent moeten zijn om door te mogen gaan terwijl de “slome sukkels” (bij wijze van spreken) van 29 september, die 3 dagen eerder geboren zijn gewoon naar groep 3 gaan…..??????

  • Marto

    Vreemd eigenlijk, die ‘prestatiemaatschappij’.

    Een maatschappij die ‘goede’ prestaties wel benoemt, maar een ‘slechte’ prestatie niet wil benoemen, omdat dat negatief over zou kunnen komen?!

    Bovendien zijn er over de begrippen ‘goed’ en ‘slecht’ nauwelijks vaste afspraken, zodat ze vrijwel altijd verkeerd begrepen worden.

    Wat betekent het begrip prestatie eigenlijk in deze context?

  • Sans

    Pure eufemismatiek. Nooit overnemen.