Nog een jaar kleuteren.

  • mv ~J & W~

    Hallo allemaal.

    Mijn zoontje is begin deze maand 6jaar geworden,en zit dus nog in groep 2.

    Ik heb op dit prikbord al het een en ander gelezen ,maar wil toch graag

    mijn eigen verhaal doen.

    Mijn zoontje is geen supersterke leerling,maar hij is zeker niet dom.

    Hij kan al aardig wat lezen en rekenen,is heel sociaal,en voor mijn gevoel

    is ie toe een groep3.

    Nu het volgende..zijn cito toetsen maakt hij niet al te goed,vaak een D of E

    score,niet goed dus.

    Ik weet dat deze toetsen moment opnames zijn,en ik weet ook dat mijn zoontje

    beter kan…

    Zijn juffrouw heeft mij het advies gegeven om hem nog een jaar in groep2 te laten.

    Ik wil natuurlijk wel zeker weten of dat wel echt nodig is,en ben met hem

    naar logopedie gegaan.

    Niet omdat hij problemen met taal heeft,want dat heeft ie absoluut niet,maar

    ik wilde hem eens goed laten testen.

    Hij heeft deze testen heel goed gemaakt!

    Nu is het zo dat zijn juffrouw erom bekend staat dat zij erg veel eist van

    de kinderen.

    Zij vond dat de tekeningen van mijn zoontje weinig inhoud hebben.

    Hij tekent vaak poppetjes en bloemetjes omdat hij dat leuk vind.

    Maar vraag je hem om een huis of bijvoorbeeld een auto te tekenen dan

    kan hij dat ook,maar dat vind ie niet zo leuk.

    Ook zij ze dat hij veel met jonge kleuters speelt,maar dat is ook niet helemaal

    waar,want hij speelt met iedereen!

    Hij heeft heel veel vriendjes en vriendinnetjes en is heel sociaal met andere

    kinderen.of ze nu 4 of 6 zijn,dat maakt hem niet uit.

    Ik zelf weet niet wat ik moet doen.

    Mijn zoontje wil er niks van horen,hij wil heel graag naar groep3 want zijn

    klasgenootjes gaan tenslotte ook gewoon naar groep3.

    Ik wil hem niet dwingen,want als ik zeker zou weten dat hij er echt nog

    niet klaar voor is,dan zou ik hem nooit naar groep3 laten gaan.

    Mijn man twijfelt hier ook heel erg aan,die denkt ook dat hij gewoon naar groep3

    kan.

    Ik wil zo graag de juiste beslissing nemen,maar ja wat is de juiste beslissing?

    Wat denken jullie?

    Groetjes Cindy

  • Feline

    Het enige wat ik je kan aanraden als je het niet eens bent met de school is je kind buiten de school om laten testen. Snap helemaal dat je je verward voelt tussen het advies van de school en je eigen waarneming; wij hebben het omgekeerde ervaren. Kind wilde met z'n vriendjes mee naar een volgende klas terwijl de school twijfelde aan z'n rijpheid (grrrrrrr). De school bleek ‘m uiteindelijk niet genoeg te bieden te hebben waardoor hij uiteindelijk op z’n negende al het advies meekreeg om naar het VO te gaan.

    Ik wil niet beweren dat het bij jullie ook zo zal gaan, maar als je eigen gevoel niet spoort met de waarneming van de school kan een test misschien wel enige duidelijkheid verschaffen.

    Sterkte, Feline aka Jet

  • leerkracht

    Als ik je verhaal zo lees, zou dat geen probleem moeten zijn, hij is een jonge leerling. Je schrijft een aantal zaken over hem en daaruit maak ik op dat hij klaar is voor groep 3

    Als ouder beslis je, ik zou vragen waarom zij denkt dat een extra kleuterjaar nodig is. En wat voor je zoon de meerwaarde hiervan zou zijn.Zeg maar het rendement dat het zou opleveren.

    Niet op het sociale vlak, schrijf jezelf. Uit je verhaal maak ik op dat de leesvoorwaarden er ook zijn. Zoek dat eens uit , haar redenen.

    Ze heeft hem wel groep 2 laten doen, dus was er verleden jaar geen aanleiding om groep 1 nog een keer te doen. Wij laten vaak groep 1 doubleren i.p.v. 2

    Ze kan haar hele verhaal niet ophangen aan de Cito uitslag, dat is te kort door de bocht. Vraag maar of ze (of de RT-er of IB-er ) hem de testen wil afnemen uit het Curriculum schoolrijpheid, die boeken heeft iedere school

    Je kan hem natuurlijk zelf laten testen, kost je al vlug een paar honderd euro.Succes en laat een weten

  • tess

    ik had een heel ander vraagje eigenlijk, mijn zoon is in december verleden jaar 4 geworden, en zou dus eigenlijk groep 1 nog een keer over moeten doen. hij heeft ook een spraakachterstand die hij nu wel goed aan het inlopen is. die spraak achterstand kwam niet door anderstaligheid, maar hij is gewoon laat begonnen met praten.

    de lerares heeft mij het advies gegeven om hem naar groep 2 te laten gaan omdat hij alle vaardigheden uit groep 1 al kan, ze wil hem niet alleen op taal laten zitten. nu wil ik weten wat een kind nou pracies leert in groep 2 en wat hij zou moeten kunnen als hij naar groep 3 over zou mogen gaan.

    ik denk wel dat hij het aankan, maar het is toch totaal onverwacht. ik had er echt niet op gerekend.

  • Marto

    Heb je de discussie gevolgd over zitten blijven in groep 2, begonnen op 20 mei?

    Hier kun je misschien ook houvast aan hebben.

  • mv ~J & W~

    Hallo allemaal,

    Ik heb zeker de discussies vanaf 20mei gevolgd,en ben er ook wel wat wijzer

    van geworden.

    In ons geval is het zo dat wij de beslissing mogen nemen of onze zoon

    wel of niet naar groep3 gaat.

    Jullie horen nog wel wat we gaan doen…

    Bedankt voor de reacties

    Groetjes Cindy

  • tess

    ja ik lees over wat iedereen van kinderen vind die in groep 2 blijven zitten en dat dat komt door speelsheid blabla.

    maar ik wil eigenlijk weten wat er op leergebied word verwacht van de kinderen. Wat moeten ze eind groep twee weten/kunnen, om naar groep 3 over te gaan. kwa taal en rekenen bijv.

  • Esther

    Ik hoop dat je dit kan openen:

    http://www.digischool.nl/po/community12/Bijdragen%20community%201_bestanden/Leerlijn%20taal%20in%20de%20onderbouw.doc

    Dat zijn de leerlijnen voor groep 1 en 2 wat taal betreft.

    En hier

    http://www.digischool.nl/po/community12/Bijdragen%20community%201_bestanden/Leerlijn%20Rekenen%20onderbouw.doc

    vind je ze voor rekenen…..

  • Angelique

    Cindy… hoe heb je het voor elkaar gekregen dat jullie zelf mogen beslissen of je kind doorgaat naar groep 3? Ons hebben ze verteld dat het niet uitmaakt of we het ermee eens zijn of niet, maar dat school toch altijd het laatste woord heeft. Wij hebben zelfs de schoolinspectie gemaild om te vragen wat onze rechten als ouders zijn. De inspectie mailde terug dat het altijd in overleg gaat. Dus onze conclusie is dat een juf net zoveel blunders kan maken als nodig is om ervaring op te doen, en dat een kind daar dan ongestraft de dupe van kan worden. ik word doodziek van die 10-minuten gesprekken en de gesprekken met de zogenaamde zorgverbreder (duur woord voor iemand die het leuk vind om kinderen de grond in te stampen en niet met volwassenen kan omgaan) + RT-er. En hoe vernederend: er staat altijd een doos met tissues op tafel. Ik vraag me af wat die gesprekken voor nut hebben, wij hebben ons bij hun beslissingen, over ons kind, neer te leggen. Wij kennen ons kind in een vertrouwde omgeving waar ze laat zien wat ze kan. Het strookt totaal niet met wat ze op school over haar te melden hebben, ligt dat dan niet aan de juf? Of 1 van de 7 juffen van het afgelopen jaar, moet ik eigenlijk zeggen!

  • mv ~J & W~

    Beste Angelique,

    Waarom wij mogen beslissen weet ik niet,ik weet alleen dat ik als moeder

    zijnde genoeg argumenten kan bedenken waarom mijn zoontje wel naar

    groep3 moet kunnen.

    Ik heb deze argumenten ook aan de juf voorgelegd,en zij zegt dat wij zelf

    moeten bekijken wat we willen.

    Wel of niet naar groep3.

    Het blijft een hele moeilijke beslissing,want zijn juf zegt dat als wij hem door

    willen laten gaan,hij waarschijnlijk zal gaan doubleren in groep3.

    Dat vind ik eerlijk gezegd een beetje voorbarig.

    Als ouder zijnde heb je zeker wel wat in te brengen vind ik,maar ik denk dat

    het misschien per school ook wel verschillend is.

    Het is belachelijk dat jouw kindje zoveel verschillende leerkrachten

    heeft gehad.

    Dat moest niet mogen!

    Pas als een leerkracht een kind op zijn minst een half jaar in de klas heeft

    gehad,kan hij er wat van zeggen denk ik.

    Mijn zoontje heeft al genoeg gehad vind ik,en hij wil niet nog een jaar in groep

    2 blijven.

    Hij heeft in het begin van groep1 bij zijn tweelingbroer in de klas gezeten,en later

    zijn ze uit elkaar gehaald omdat ze elkaar teveel beschermden,dat is

    een nieuw beleid van de school.dat tweelingen niet meer bij elkaar in de klas

    mogen.

    Op zich niks mis mee,want het heeft mijn kinderen wel goed gedaan hoor!

    Mijn andere zoon blijft wel nog een jaartje in groep2.

    Hij is er echt nog niet aan toe,en ik ga er dan verder ook niet moelijk over doen.

    Hij wil heel graag nog een jaartje in deze klas blijven,en daarom heb ik bij

    deze beslissing wel vrede.

    Ik laat nog weten hoe ons gesprek is verlopen.

    Heel veel succes,en laat je niet afschepen!

    Groetjes Cindy