Onderzoek pesten op school

  • Tom

    Ook al is het misschien “maar” een studie-opdracht, dan is het toch niet verkeerd rekening te houden met de door M Lavell gegeven suggesties.

    Zo'n opdracht is toch om te oefenen… om te leren wetenschappelijk onderzoek uit te voeren.

    Voor de rest ben ik op dit forum verschillende bijdragen van M. Lavell tegen gekomen. Ik lees ze altijd met veel interesse, omdat hij (of zij) weet waarover hij (of zij) praat (in tegenstelling tot veel anderen).

  • M Lavell

    Mia:“Hoezo? Ben jij dan zo'n geitenwollensokkenneuker die ook maar wat wil zeggen, in de hoop dat iemand het maar zal horen?”

    Dat zal het zijn! Geitenwollensokkenneukers kenmerken zich immers door een grote hang naar wetenschappelijke correctheid en respect voor de feiten…. (?) Of heb je die les misschien toch niet helemaal zo goed begrepen?

    Duidt je toevoeging ‘Psycho-sociale wetenschappen’ op je hobby?

    Mia:“Dacht je nou werkelijk dat ze daar op de Universiteit zo naief en debiel waren dat ze dit als een serieus wetenschappelijk onderzoek willen laten uitvoeren in deze?”

    Oh, het is bezigheidstherapie bedoel je? Hmmm, dat zal per opleiding nogal verschillen vermoed ik. Ik hoop echt dat er nog universiteiten zijn die dit soort opdrachten serieus verstrekken, en studenten die ze serieus vervullen.

  • Martin van Duijn

    Dhr. M. Lavel heeft in die zin gelijk dat het wel degelijk handig is bij wetenschappelijk onderzoek na te gaan of het te onderzoeken aspect inderdaad al eerder onderzocht is. Toch zijn veel statistische onderzoeksuitkomsten vaak niet aan elkaar gelijk, wat kan komen door cohortverschillen(zoals leeftijd, IQ, regio, etc, etc).

    Mia heeft ook gelijk dat het niet om een te publiceren wetenschappelijk onderzoek gaat, maar een oefening.

    met vriendelijke groet,

    M. van Duijn

  • Stef

    Ik denk dat het niet zo zeer gaat om de noodzaak aan de score, meer om het doen van het onderzoek zelf, hoe het in elkaar steekt, hoe je het als student in elkaar dient te draaien. Of het onderzoek zelf al 10 keer eerder door anderen is uitgevoerd staat daar buiten mevrouw Lavell.

  • Angelique

    Waar die opdracht (of het onderzoek, hoe je het wilt noemen) dan ook voor bedoeld is…

    Onderzoek naar pesten is altijd goed.

    De tijden veranderen, kinderen veranderen. In mijn tijd ging het pesten nog over een bril of een beugel of misschien was je iets dikker of dunner dan “normaal” , dan praat ik over de middelbare schooltijd.

    Tegenwoordig wordt er bij mijn kinderen in de klas al gepest omdat ze niet de “juiste merk kleding of schoenen” dragen of omdat ze in een rijtjeshuis wonen….op de basisschool (groep 3 en 2)!!

    Gelukkig weet ik niet uit ervaring hoe het is om gepest te worden en mijn kinderen ook (nog??) niet. Mocht het ooit zover komen dat ze wel het onderwerp van pesterijen worden, dan hoop ik dat ze weerbaar genoeg zijn of er mee bij mij komen. Ik zie wel om me heen dat pesten een gigantische invloed heeft op de rest van iemands leven. Dus alle onderzoeken, opdrachten en studies zijn aan te moedigen. Heel erg veel succes!